شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

هفدهمین جشن سینمای ایران، شامگاه جمعه در آستانه روز سینما در عمارت مسعودیه برگزار شد و نخستین تجربه کارگردانی یک فیلمساز افغانستانی با کسب ۸تندیس ازجمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان، فاتح مطلق این دوره لقب گرفت.

سینما

به گزارش همشهري، مراسم با پاسداشت ياد شهداي بزرگوار دوران دفاع‌مقدس آغاز شد و در ادامه به مناسبت 100سالگي پرويز شاهين‌خو، از اين بازيگر پيشكسوت سينما به پاس سال‌ها فعاليت در سينما تجليل به عمل آمد. اين در حالي است كه شاهين‌خو با حضور روي صحنه به 106ساله بودن خود اشاره كرد و سپس درحالي‌كه به‌شدت متاثر شده بود، همراه همه حاضران شعري را زمزمه كرد.

در ادامه نوبت به اهداي جوايز بخش‌هاي مختلف جشن سينماي ايران رسيد كه در اين بخش، «چند مترمكعب عشق» به كارگرداني جمشيد محمودي و تهيه‌كنندگي نويد محمودي، بيشترين تنديس‌ها و جوايز را از آن خود كرد. نكته جالب و عجيب در اهداي جوايز، دست‌خالي ماندن فيلم سينمايي «قصه‌ها» به كارگرداني رخشان بني‌اعتماد بود كه در چند رشته بخت بردن جايزه داشت و در نهايت بدون لمس تنديس‌ها از عمارت مسعوديه رفت.

جايزه استعداد تازه براي فيلم اول به كارگردان چند مترمكعب عشق اهدا و بهنام خاكسار براي «مهمان داريم» برنده جايزه بهترين جلوه‌هاي بصري شد. جايزه بهترين جلوه‌هاي ويژه ميداني به حميد رسوليان براي فيلم «نهنگ عنبر» رسيد و حميد ملكان براي همين فيلم توانست جايزه بهترين چهره‌پردازي را از آن خود كند. «ماهي و گربه» هم كه از فيلم‌هاي موفق جشن هفدهم بود، جايزه بخش بهترين صدابرداري را براي پرويز آبنار به ارمغان آورد.

در بخش بهترين صداگذاري، تنديس و ديپلم افتخار به اميرحسين قاسمي براي «در دنياي تو ساعت چند است؟» رسيد و ايرج رامين‌فر براي همين فيلم برنده جايزه بهترين طراحي لباس شد. جايزه بهترين طراحي صحنه به آبتين برقي براي چند مترمكعب عشق اهدا شد و نخستين برنده جايزه بخش بازيگري پانته‌آ پناهي‌ها براي ايفاي نقش در «گس» لقب گرفت. نادر فلاح براي بازي در نقش پدري افغان در چند مترمكعب عشق بهترين بازيگر نقش مكمل مرد شد.

فيلم تحسين‌شده برادران محمودي كه نماينده افغانستان در اسكار سال گذشته بود، جايزه بهترين تدوين را براي سپيده عبدالوهاب به ارمغان آورد و جايزه بهترين موسيقي متن به كريستف رضاعي براي ماهي و گربه شهرام مكري رسيد. در دنياي تو ساعت چند است؟ به كارگرداني صفي يزدانيان آخرين جايزه خود را در جشن شامگاه جمعه در بخش بهترين فيلمبرداري به‌دست‌آورد و تنديس و ديپلم افتخار اين بخش را همايون پايور از آن خود كرد.

در اصلي‌ترين بخش‌هاي جشن هفدهم سينماي ايران، فقط يك جايزه به عوامل چند مترمكعب عشق نرسيد؛ بهترين بازيگر نقش اول زن. در اين رشته طبق تمام پيش‌بيني‌ها جايزه به مريلا زارعي براي بازي در «شيار143» نرگس آبيار اهدا شد كه توانسته بود با همين نقش جايزه بهترين بازيگر جشنواره سي‌و‌دوم فيلم فجر را هم با خود به خانه ببرد. جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد را هم ساعد سهيلي براي بازي در چند مترمكعب عشق برد.

بهترين فيلمنامه، بهترين كارگرداني و بهترين فيلم هفدهمين جشن سينماي ايران آخرين جوايزي بودند كه برادران محمودي براي تهيه و توليد چندمترمكعب عشق دريافت كردند. به اين ترتيب، جشن امسال در آستانه روز سينما در شرايطي به پايان رسيد كه از ميان 24فيلم نامزد دريافت جوايز، تنها 6يا 7فيلم ديپلم افتخار و تنديس گرفتند و دست حدود 18فيلم از تنديس‌ها خالي ماند.

کد خبر 306978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha