سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مزدک میرعابدینی با اشاره به ویژگی های نمایش «خمره» که به کارگردانی وی در فرهنگسرای نیاوران اجرا می شود، عنوان کرد حاضر نیست به هر قیمتی در تئاتر یا سینما فعالیت کند.

بازیگر گزیده‌کار سینما کارگردان تئاتر شد/ اقتباسی نو از «خمره»

به گزارش مهر، مزدک میرعابدینی درباره کارگردانی نمایش «خمره» که این روزها در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است گفت: نمایش «خمره» حاصل یک کارگاه آموزشی بازیگری با کودکان است. این کارگاه از ۵ سال قبل تشکیل شده و من نیز پیش از آن با بچه های این کارگاه دو نمایش کودکانه «هملت» و ترکیبی از «در انتظار گودو» بکت و «ماهی سیاه کوچولو» صمد بهرنگی با عنوان «در انتظار ماهی سیاه کوچولو» را به صحنه برده ام. در حقیقت نمایش «خمره» به عنوان سومین نمایش این کارگاه جنبه فارغ التحصیلی برای کودکانی که البته این روزها به نوجوان تبدیل شده اند، دارد.

وی درباره اقتباسی که از داستان «خمره» هوشنگ مرادی کرمانی کرده است، توضیح داد: برای اجرای سومین نمایش این کارگاه ابتدا به دنبال داستان های نوجوانانه مثل «هری پاتر» بودم و حتی می خواستم داستانی به نام «۴۰۰ دستگاه» از نوشته های خودم را که ساختاری شبیه به «شهر قصه» داشت، اجرا کنم اما سرانجام تصمیم گرفتم سراغ نویسنده ای بروم که درحوزه ادبیات کودک و نوجوان امتحانش را پس داده است تا خاطره شیرینی که خودِ من در دوران کودکی از خواندن داستان های مرادی کرمانی داشتم برای این نوجوانان هم زنده شود.

میرعابدینی درباره فضاسازی و شیوه اجرایی نمایش عنوان کرد: ندا صارمی منفرد در طول ۵ سال گذشته استاد نقاشی این کودکان و نوجوانان بوده و من استاد بازیگری شان. در حقیقت اجرای این نمایش ترکیبی از ماحصل این دو کلاس است به این مفهوم که در این نمایش بازیگران داستان را روی تخته سیاه نقاشی کرده بعد آن را اجرا می کنند. از آنجا که خانم صارمی طراح صحنه و لباس نمایش هم است با هم به این ایده رسیدیم که طراحی صحنه نمایش روی تخته سیاه اتفاق بیفتد. در حقیقت بازیگران در نمایش «خمره» در حال امتحان طراحی و نقاشی هستند.

بازیگر فیلم سینمایی «بدرود بغداد» ادامه داد: از آنجا که بازیگران نوجوان نمایش از طبقه متوسط رو به بالا هستند با فضای روستایی و حال و هوایی که در داستان «خمره» بازگو می شود ناآشنا بودند اما با شیوه اجرایی که برای نمایش در نظر گرفتم تلاش کردم پلی بین فضای روستایی و محیط مدرن شهری بزنم. من حتی برای اینکه در ذهنم پیش زمینه ای برای اجرا شکل نگیرد فیلم «خمره» ابراهیم فروزش را هم ندیدم اما هوشنگ مرادی کرمانی از دیدن نمایش و فضای متفاوتی که نسبت به داستان پیدا کرده بود، ابراز رضایت کرده و حتی ابراهیم فروزش را نیز به دیدن نمایش دعوت کرد. در نمایش «خمره» به جز من و احمد خیرآبادی بقیه بازیگران بین ۸ تا ۱۷ سال هستند اما نمایش با قشر بزرگسال نیز ارتباط برقرار می کند و نمی توان گفت کاری صرفا نوجوانانه است.

وی در پایان درباره کم کاری اش در عرصه بازیگری بیان کرد: برگزاری این کارگاه بازیگری که ۵ سال به طول انجامید، باعث شد که از لحاظ مالی کمی تامین باشم و نخواهم در هر فیلم و سریالی بازی کنم. چند وقت قبل قرار بود به عنوان بازیگر با جلال تهرانی نمایشی را کار کنم که این همکاری میسر نشد، چند پیشنهاد سینمایی هم داشته ام که متاسفانه به ثمر نرسیده اند. زمانی که در آمریکا ساکن بودم و درس سینما می خواندم در شهر بوستون نمایشی را کار کردم اما در ایران هنوز فرصت بازی در تئاتر برایم فراهم نشده است. در حقیقت بیشتر از آثار به‌سرانجام رسیده کارهای انجام نشده در کارنامه ام ثبت شده است. به هر حال حاضر نیستم به هر قیمتی در فیلم یا تئاتری بازی کنم و ترجیح می دهم به سراغ اثری بروم که از هر لحاظ مرا درگیر کند.

«داستان آن خمره» که این اثر نمایشی از آن اقتباس شده است نخستین بار در سال ۱۳۷۲ منتشر شد و تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: آقای صمدی در یک روستای دورافتاده معلم مدرسه است و هر ۵ کلاس را در‌‌ همان مدرسه به تنهایی اداره می‌کند. روزی خمره سفالی مدرسه که بچه‌ها موقع تشنگی از درون آن آب می‌خورند می‌شکند و ماجراهای زیادی برای تهیه خمره نو و حل مشکل بچه‌ها پیش می‌آید.

بازیگران این نمایش عبارتند از مزدک میرعابدینی، احمد خیرآبادی، باران محمدبیگی، رها دوراندیش، آمیتیس معمارپور، آسمان محمدبیگی، یاسمن آسایش، سپهر ندیمی، پارسا هادی زاده، ارکین توتونچی مقدم، علیرضا خداوندی، هوراد رهاورد، مهدیار توسلی، آوا فیروزی، دلارام نوراللهی، رز مومنی، شادی دارستانی، هلیا خوشنودیان، شروین زندیاوری، وانیا پیغامی، آرش نبوی، یاسمین فتح اللهی، ساغر محمد خانلو، رهام رضایی.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از ندا صارمی منفرد: طراح صحنه و لباس، سینا جمالی: طراح صدا و موسیقی و گروه صحنه و لباس نوژن صالحی، کاملیا نوحی، سارا عبدالملکی و نادر ولایی.

نمایش «خمره» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مزدک میرعابدینی از شنبه ۱۴ شهریور ماه ساعت ۹ شب به غیر از روز‌های پنجشنبه و جمعه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفته است. اجرای این اثر نمایشی تا ۲۵ شهریور ماه ادامه دارد.

کد خبر 307441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha