شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

موژان اردانی: شاید آن داستان معروف را در مورد استفاده از خودکار در فضا شنیده‌باشید. قصه از این قرار بوده که فضانوردان برای نوشتن گزارش با خودکار به‌دلیل وجود خلأ و نبود جاذبه دچار مشکل می‌شوند؛ ناسا بلافاصله دست به‌کار می‌شود و با هزینه بالا، خودکاری اختراع می‌کند که بشود با آن در فضا هم نوشت، اما روس‌ها تصمیم می‌گیرند از مداد برای نوشتن استفاده کنند، بدون هیچ هزینه‌ای!

مدادرنگی

از اين داستان بگذريم و بياييم روي كره زمين. شما كدام سبك برخورد با مسئله را ترجيح مي‌دهيد؟ از آنهايي هستيد كه هر سال با شروع سال تحصيلي هزينه‌اي گزاف را صرف خريد لوازم‌التحرير مي‌كنند يا آنها كه معتقدند با يك مداد و خودكار ساده و بازمانده‌هاي سال قبل هم مي‌شود پشت نيمكت نشست و ياد گرفت؟ ليستي از هزينه‌هاي خريد لوازم‌التحرير آماده كرده‌ايم؛ بازاري كه اين روزها داغ است و شايد برايتان جالب باشد كه رئيس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي در اين مورد مدعي شده: «بيشتر تمركز مردم در مهرماه روي خريد لوازم التحرير و وسايل مدارس است، بنابراين مصرف مرغ در اين ‌ماه افت مي‌كند.»

  • كيف و جامدادي

كيف مدرسه يكي از كالاهايي است كه شايد هر سال فرزندتان براي خريدنش با شما سر و كله بزند. حقيقتش هم آن است كه اگر يك كيف با كيفيت براي فرزندتان خريده باشيد مي‌تواند دست‌كم 3سال را با آن سر كند. اما اگر اصرار‌هاي فرزندتان در شما اثر كرده و تصميم داريد براي خريد كيف هزينه كنيد در ارزان‌ترين حالت بايد 35 هزار تومان در جيب خود داشته‌باشيد. اگر هم بخواهيد يك كوله‌پشتي مناسب مقاطع بالاتر يا دانشگاه تهيه كنيد از حدود ۷۰ هزار تومان به بالا ‌بايد كنار بگذاريد. جامدادي هم از وسايلي است كه هميشه وسوسه‌انگيز هستند. براي يك جامدادي پارچه‌اي ساده بايد از ۵هزار تومان هزينه كنيد. اما انواع برزنتي آن با طرح‌هاي مختلف با ابعاد متوسط از حدود 10 هزار تومان پيدا مي‌شوند. البته انواع فلزي آن هم پيدا مي‌شوند كه از حدود ۶ هزار تومان در ابعاد كوچك موجود هستند كه براي3-2خودكار و مداد مناسبند.

  • دفتر

قيمت دفتر۲۰۰ برگ سيمي با جلد شوميز از حدود ۸‌‌هزار تومان شروع مي‌شود، اگر همين دفتر را با جلد سخت بخواهيد بايد حدود ۱۲ هزار تومان خرج كنيد، اين در حالي است كه مي‌توانيد به جاي يك دفتر ۲۰۰ برگ در ابعاد معمولي، يك دفتر ۱۰۰ برگ بزرگ بخريد كه از حدود ۹‌ هزار تومان يافت مي‌شود. اين دفتر مي‌تواند براي شما تقريبا كاربرد يك دفتر ۲۰۰ برگ را داشته ‌باشد. يك دفتر ۱۰۰ برگ سيمي با جلد پلاستيكي از قيمت تقريبي ۵‌هزار تومان شروع مي‌شود. اگر دفتر ۱۰۰ برگ بدون سيم با جلد شوميز مدنظر شما است بايد بدانيد كه حدود ۴هزار تومان براي شما خرج برمي‌دارد. به همين ترتيب دفتر ۸۰ برگ سيمي طبق گشت و‌گذار ما در فروشگاه‌ها از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان پيدا مي‌شود و نوع بدون سيم آن با جلد شوميز از حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان موجود است. در مورد دفتر ۶۰ برگ رنج قيمت از ۲ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۳ هزار و ۸۰۰تومان است كه بسته به طرح جلد و جنس آن متغير است. دفتر‌هاي ۴۰ يا ۵۰ برگ هم از ۲هزار تومان در بازار موجودند. اگر به جاي استفاده از دفتر ساده مايل هستيد از نوع كلاسوري آن استفاده كنيد، بايد براي يك دفتر كلاسوري با ۲۰۰برگ كاغذ، حدود ۱۸ هزار تومان هزينه كنيد كه درصورت تمام شدن كاغذهاي آن براي خريد يك بسته ۱۰۰ برگي بايد حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تومان بپردازيد. با اين حساب اگر براي طول سال تحصيلي يك دفتر ۲۰۰ برگ، ۳ دفتر ۱۰۰ برگ و 2دفتر ۸۰ برگ خريداري كنيد، بايد تقريبا ۲۸ هزار تومان به دفتر اختصاص دهيد.

  • مداد و خودكار

شايد اين روزها دانش‌آموزان مقاطع بالاتر كارشان را با مداد نوكي راه بيندازند اما مداد سياه به‌خصوص براي كلاس اولي‌ها حكم مهم‌ترين نوشت‌افزار را دارد. مداد سياه‌هاي ساده كه روي آنها خبري از طرح‌هاي فانتزي نيست هر عدد حدود ۵۰۰ ‌تومان هستند. حال اگر يك بسته ۱۲‌تايي آن را بخريد حدود ۵ هزار تومان بايد هزينه كنيد كه به صرفه‌تر است. مداد‌هاي طرح‌دار هم از هزار تومان پيدا مي‌شوند. اگر هم از طرفداران مداد نوكي هستيد بايد بگوييم كه شايد ارزان‌ترين نوعش كه تماما پلاستيكي است از هزار و ۵۰۰تومان پيدا مي‌شود، اما نوع باكيفيت‌ترش از ۳ هزار و ۲۰۰تومان تا حدود ۶ هزار تومان و بالاتر موجود است. قيمت يك بسته نوك ۱۲تايي هم تقريبا برابر هزار و ۲۰۰ تومان است كه كيفيت مورد قبولي دارد. بعد از مداد نوبت به‌خودكار مي‌رسد كه بايد گفت قيمت‌ها بسيار متفاوت است. اگر در فروشگاه‌ها بگرديد به‌خودكار ۸۰۰ توماني تا حدود ۹ هزار توماني يا بيشتر هم بر مي‌خوريد. نوع ۸۰۰ توماني شايد آنقدر كه انتظار داريد روان نباشد، اما با هزار و ۵۰۰ تومان مي‌توانيد يك خودكار با كيفيت بخريد. البته ممكن است فرزند شما از آنهايي باشد كه شيفته نوشتن با روان‌نويس‌هاي رنگي‌اند، در اين صورت براي هر روان‌نويس با كيفيت معقول بايد حدود ۲ هزار و ۶۰۰ تومان خرج كنيد. حال اگر 2بسته مداد سياه يا يك مداد نوكي با قيمت متوسط و 3بسته نوك، ۴خودكار و ۲ روان‌نويس بخريد حدودا ۲۰ هزار تومان بايد هزينه كنيد.

  • لوازم جانبي

تا اينجا از قيمت لوازمي گفتيم كه ضروري‌ترند. اما بخشي از وسايل مورد نياز مدرسه هستند كه با توجه به مقطع تحصيلي فرزندتان اهميت پيدا مي‌كنند. مثلا اگر فرزند شما از خودكار براي نوشتن استفاده مي‌كند براي تصحيح به لاك‌غلط‌گير نياز پيدا مي‌كند. قيمت لاك‌غلط‌گير از هزار و ۴۰۰ تومان تا ۶ هزار تومان است، البته بايد كيفيت آن را حتما مدنظر قرار دهيد، چون برخي از انواع ارزان‌تر عملا بي‌كاربرد هستند. مداد رنگي نيز از آن لوازمي است كه شايد در مرحله اوليه خريد در ليست ما نباشد اما بي‌استفاده نيست. يك جعبه مقوايي با ۱۲ رنگ مداد از ۶هزار تا ۱۲ هزار تومان است، جعبه مقوايي ۲۴ تايي آن را ۱۲ تا ۲۹ هزار تومان مي‌توانيد بخريد. اگر جعبه‌ها فلزي باشند قيمت‌ها كمي بالاتر مي‌روند مثلا مداد رنگي ۱۲ تايي با جعبه فلزي حدود ۲۴ هزار تومان است. خط‌كش و پرگار هم شايد هميشه مورد استفاده قرار نگيرند اما زنگ رياضي بايد همراه فرزند شما باشد. قيمت يك خط‌كش پلاستيكي ساده با طول ۲۰سانتي‌متر هزار تومان است و قيمت يك پرگار از ۵ هزار تومان شروع مي‌شود. حالا تصورش را بكنيد كه اگر يك لاك غلط‌گير با كيفيت متوسط، يك جعبه ۱۲ تايي از جنس مقوايي مداد رنگي، يك خط‌كش و پرگار بخريد بايد چيزي حدود ۱۵ هزار تومان هزينه كنيد.

  • پاك‌كن و تراش

قيمت يك پاك‌كن با سايز متوسط و كيفيت نسبتا خوب ۸۰۰ تومان است كه سايز كوچك‌ترش را مي‌توانيد با ۵۰۰ تومان هم بخريد. پاك‌كن‌هاي طرح‌دار اما از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۶ هزار تومان در بازار پيدا مي‌شوند. پاك‌كن‌هايي هم هستند كه تا حدودي قابليت پاك‌كردن جوهر خودكار را دارند كه قيمت بيشتري دارند؛ حدود ۵ هزار و ۸۰۰ تومان. اگر فرزند شما از مداد استفاده مي‌كند، تراش هم لازم دارد. قيمت يك تراش پلاستيكي ساده هزار تومان است و اگر بخواهيد نوع تمام فلزي آن را بخريد هزار و ۵۰۰ تومان. تراش‌هاي طرح‌دار و داراي مخزن از حدود ۴ هزار تا ۱۱ هزار تومان پيدا مي‌شوند. تراش‌هاي روميزي هم براي استفاده در منزل بد نيستند كه قيمت نوع معمولي آن برابر ۲۰ هزار تومان است. براي شروع سال تحصيلي يك پاك‌كن و تراش كافي است كه اگر نوع ساده آنها را بخريم ۳ هزار تومان خرج بر‌مي‌دارد.

  • تخفيف‌ها و قيمت‌هاي دولتي

با يك حساب سر انگشتي بايد حدود ۱0۰ هزار تومان براي خريد لوازم‌التحرير با كيفيت مناسب هزينه كنيد. اما نگران نباشيد، چاره شما تخفيف‌هاي نيمه شهريور نمايشگاه‌هاست. علاوه بر اين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هم تخفيف‌هايي را براي اين بازه زماني درنظر مي‌گيرند كه قابل توجه است. برخي غرفه‌ها در اين نمايشگاه‌ها هستند كه محصولاتي مثل دفتر و ديگر نوشت‌افزار را با قيمت دولتي عرضه مي‌كنند كه گرچه ممكن است كيفيت و ظاهر كالاهاي ديگر را نداشته‌باشند اما قيمت آنها اختلاف زيادي با اجناس در بازار آزاد دارد. مثلا شما مي‌توانيد يك كوله‌پشتي طرح‌دار با ابعاد متوسط را حدود ۱۹ تا ۲۷ هزار تومان بخريد. يا در مورد خريد دفتر بايد گفت قيمت دولتي يك دفتر ۸۰ برگ ساده حدود هزار و ۱۰۰ تومان است. توجه كنيد اين مقدار با هزينه‌اي كه شما براي خريد چنين دفتري در بازار آزاد مي‌كنيد حدود ۲ هزار تومان اختلاف دارد.

با يك حساب سر انگشتي بايد حدود ۱0۰ هزار تومان براي خريد لوازم‌التحرير با كيفيت مناسب هزينه كنيد. اما نگران نباشيد، چاره شما تخفيف‌هاي نيمه شهريور نمايشگاه‌هاست. علاوه بر اين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هم تخفيف‌هايي را براي اين بازه زماني درنظر مي‌گيرند كه قابل توجه است.

کد خبر 307699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha