در همه محلهها هستند. جواب معماي ما را حدس زديد؟ خير، ساندويچي و رستوران نيست! دفاتر كرايه خودرو است؛ همانها كه به آنها ميگوييم آژانس. ممكن است بارها سوداي داشتن يك آژانس يا فعاليت بهعنوان يك راننده را از سر گذرانده اما فكر كرده باشيدكه اين كار حتما كلي پول و پارتي ميخواهد. ما به شما ميگوييم اينطور نيست و براي عضويت در «اتحاديه صنف اتومبيل كرايه تهران» كار چندان دشواري پيش رو نداريد. البته ما در اين مطلب شرايط اخذ مجوز در تهران را بررسي ميكنيم، چون شرايط سختتري نسبت به ساير شهرها دارد. ممكن است شرايط دريافت مجوز در شهرستانها اندكي با تهران تفاوت داشته باشد.
- مهمترين مدركي كه لازم داريد
مثل همه جاهايي كه براي دريافت مجوز و پروانه كسب مراجعه ميكنيد، در اتحاديه صنف اتومبيل كرايه تهران نيز شما بايد مداركي را به همراه داشته باشيد. مهمترين مداركي كه شما براي اينجا نياز داريد سند مالكيت يا اجارهنامه رسمي يا عادي يا مبايعهنامه مكاني است كه قصد داريد آنجا را براي دفتر آژانس معرفي كنيد. براي اين مكان شما بايد پايان كار تجاري يا قبض يا رسيد پرداخت عوارض كسب پيشه و يا ارائه گواهي شهرداري مبني بر بلامانع بودن صدور پروانه كسب را نيز به همراه داشته باشيد. علاوه بر اين ارائه مدركي مبني بر تشكيل پرونده يا ارائه هر يك از اوراق پرداخت مالياتي از واجبات در دريافت اين مجوز است.
- شرايط فردي اين كار چيست؟
تابعيت جمهوري اسلامي ايران و داشتن گواهي پايانخدمت وظيفه يا معافيت دائم براي آقايان و داشتن حداقل 18سال سن براي خانمها از مهمترين شرايط فردي براي گرفتن اين پروانه كسب است. ارائه گواهي عدمسوءپيشينه و آخرين مدرك تحصيلي هم براي تشكيل پرونده لازم است. البته كساني كه بيشتر از 50سال سن دارند نيازي به ارائه مدرك تحصيلي ندارند. گواهي عدماعتياد به موادمخدر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و 12قطعه عكس جديد و فتوكپي شناسنامه و كارت ملي هم كه از مدارك هميشگي براي رجوع به هر ادارهاي است! يكي از محاسن حضور در اين كسب و كار خدماتي اين است كه درصورت فوت صاحب كسب، حقوق متعارف ناشي از واحد صنفي به ورثه منتقل ميشود، يعني اگر ورثه يا نماينده قانوني آنها مايل باشند همچنان به اين كار ادامه دهند، مانعي وجود ندارد. تنها بايد فرد جديد بهعنوان ورثه شرايط فردي را احراز و ظرف مدت 2سال نسبت به دريافت پروانه كسب با رعايت مقررات اقدام كند. پس از انقضاي مهلت مقرر، پروانه متوفي از درجه اعتبار ساقط ميشود. به اين ترتيب شلغي كه شما اكنون براي كسب مجوز آن اقدام ميكنيد ميتواند بين خانواده شما موروثي شود و از نسلي به نسل ديگر درصورت داشتن شرايط فردي انتقال يابد.
- شرايط مكاني چه بايد باشد؟
مكاني كه شما براي دفتر معرفي ميكنيد بايد حائز شرايطي باشد. از همه مهمتر، موافقت اداره نظارت بر اماكن عمومي نيروي انتظامي است كه شما ميتوانيد با مراجعه به اداره اماكن و تشكيل پرونده براي دريافت اين مجوز، آن را از اداره اماكن بگيريد. اما وضعيت فيزيكي مكاني كه از آن حرف ميزنيم بايد چند شرط اساسي داشته باشد. آنطور كه اتحاديه گفته اين شرايط اينهاست: اول اينكه بايد مغازه حداقل 40مترمربع در طبقه همكف و بر خيابان باشد. خياباني هم كه مغازه در آن قرار دارد نبايد كمتر از12متر عرض داشته باشد و بيشتر از 20متر نباشد. داراي سرويس بهداشتي حداقل 2مترمربعي باشد. اما يك شرط اساسي ديگر هم وجود دارد كه باعث آسايش همسايهها ميشود تا خداي نكرده مزاحمتي براي آنها نداشته باشيد؛ آن هم داشتن يكصد مترمربع پاركينگ اختصاصي يا 4 واحد پاركينگ عمومي. شما ميتوانيد اين واحدهاي پاركينيگ عمومي را در جايي بيرون مغازه اجاره كنيد، اما فاصله پاركينگ تا دفتر مؤسسه نبايد بيش از 100متر باشد و در عين حال پاركينگ نبايد مسكوني يا حياط منزل مسكوني باشد. اين را هم گوشه ذهن داشته باشيد كه اگر قصد گرفتن اين پروانه كسب را داريد حواستان باشد فاصله شما نبايد كمتر از 500متر با يك آژانس ديگر باشد. مديران اتحاديه ميگويند توافق با واحدهاي همجوار در مورد تغيير و تعديل حدود صنفي بيفايده است؛ يعني اين فاصله بايد حتما رعايت شود و در نهايت اگر پروانه كسب اتومبيل كرايه را گرفتيد به ياد داشته باشيد تغيير محل كسب مستلزم دريافت پروانه كسب جديد با احراز شرايط آييننامه اتحاديه است. و در آخر اينكه دفتر آژانس شما نبايد در نزديكي مدارس دخترانه، آرايشگاه زنانه، چهارراه و مواردي از اين دست باشد.
- چه كساني امتياز ويژه دارند؟
براساس قانون، وزارت بازرگاني بهعنوان وزارت بالاسري اتحاديه اتومبيل كرايه مكلف است با رعايت ماده 79قانون نظام صنفي نسبت به صدور پروانه كسب براي خانواده شهدا و جانبازان و ايثارگران امتيازاتي قائل شود. البته قانون اين گروه از افراد را بهطور كامل مشخص كرده كه شامل اين 3دسته ميشود: اول جانباز، همسر جانباز، يكي از فرزندان جانباز متوفي و يكي از فرزندان جانباز ازكارافتاده. دوم آزاده، همسر آزاده، يكي از فرزندان آزاده متوفي و يكي از فرزندان آزاده از كارافتاده و گروه سوم تمامي اعضاي خانواده شهدا اعم از همسر، فرزند و والدين، خواهر و برادر. وزارت بازرگاني براي اين عزيزان تسهيلاتي درنظر ميگيرد كه تا اندازهاي تعديل شده همان شرايط قبل است. مثلا حداقل مساحت واحد صنفي ميتواند تا 40درصد شرايط عادي باشد؛ يعني 26متر براي مغازه و 60متر براي پاركينگ كفايت ميكند يا مثلا 250متر فاصله از واحد صنفي مجاور كافي است.
- هزينههاي گرفتن مجوز
هزينه دريافت مجوز از اتحاديه اتومبيل كرايه مبلغ 920هزار تومان در تهران است. البته اين به استثناي 80 هزار توماني است كه شما براي بازديد و تاييد ابتدايي مكان آژانس پرداخت ميكنيد. اين هزينه هم تفكيك جداگانه دارد. 800 هزار تومان از اين مبلغ هزينه ورودي شما به اتحاديه است. 30هزار تومان سهم اتاق بازرگاني ايران، 30هزار تومان ديگر به اتاق بازرگاني تهران، 30 هزار تومان بازرسي اصناف و 30 هزار تومان ديگر هم براي اتحاديه ميماند. هزينهها براي تمديد عضويت نيز بستگي به تعداد خودرو و درجهاي دارد كه اتحاديه به هر آژانس ميدهد. حق عضويت سال گذشته براي آژانس درجه يك 450 هزار تومان، براي درجه دو 300 هزار تومان و درجه سه 250 هزار تومان بود كه البته در آينده نزديك احتمال افزايش اين حق عضويت وجود دارد.
- كجا بايد برويد؟
براي تشكيل پرونده بايد سري به اتحاديه بزنيد. اين هم نشاني اتحاديه در تهران: خيابان دكتر شريعتي، خيابان ميثاق ۴، پلاك ۱۴، كد پستي ۱۵۶۳۹۱۵۹۱۳ يا ميتوانيد براي كسب اطلاعات بيشتر با تلفن 4 رقمي ۷۳۳۵ تماس بگيريد. نشاني سايت اين اتحاديه هم www.eakt.org است كه ميتواند به سؤالات احتمالي شما بيشتر پاسخ دهد.
- خريد و فروش مجوز
خريد و فروش پروانه كسب اتومبيل كرايه ممنوع است. درصورتي كه دارنده پروانه كسب بخواهد واحد صنفي و پروانه خود را به ديگري واگذار كند بايد درخواست كتبي خود را به اتحاديه بدهد. اتحاديه درصورتي كه همه شرايط قانوني محرز شود و با رعايت ساير مقررات، پروانه كسب متقاضي را باطل و بدون درنظر گرفتن حدود صنفي و سقف پذيرش و ساير شرايط خاص، پروانه جديدي به نام فرد معرفي شده صادر ميكند.
- يك فرصت مناسب
گرفتن پروانه كسب از اتحاديه مؤسسات توريستي و اتومبيل كرايه تهران يك حسن بزرگ دارد. اين اتحاديه براي هر فردي كه بخواهد واحد صنفي ايجاد كند قبل از سپردن هرگونه تعهد، اجاره يا خريد محل، اين فرصت را فراهم كرده كه مكان مورد نظر را به رؤيت اتحاديه برساند و بعد از گرفتن تأييديه براي كسب مجوز از اتحاديه، اقدام به خريد يا اجاره آن مكان كند.
شما براي اين كار بايد تشكيل پرونده بدهيد. سپس مكان موردنظر را به اتحاديه معرفي كنيد و بعد اتحاديه موظف است درخواستهاي رسيده براي اخذ پروانه كسب را بهترتيب شماره و تاريخ در دفتر ثبت كند و رسيد آن را به شما بدهد. شما بايد براي اين بازديد هزينهاي 80هزار توماني بپردازيد.
اتحاديه پس از اين در چارچوب مقررات يعني داشتن شرايط فردي و مكاني دفتر و پاركينگ واحد صنفي، نظر خود را مبني بر رد يا قبول تقاضا بهصورت كتبي اعلام ميكند.
به اين ترتيب شما اين فرصت را داريد كه قبل از هزينهاي هنگفت براي خريد يا اجاره مكاني به قصد داير كردن يك آژانس، باخبر شويد آيا آن مكان براي كار شما مناسب هست يا نه.
نظر شما