اما آيا اين اقدامات پاسخگوي نيازهاي گردشگري ايران است؟ محمد حسن كرماني رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران به همشهري ميگويد اظهارات مقامات دولتي نبايد در سطح تبليغات برگزاري روز جهاني جهانگردي باشد.
- به اعتقاد شما رونمايي از سيمكارتهاي اعتباري تاثيري در صنعت گردشگري ايران دارد؟
اگر منظور از سيم كارت چيزي است كه براي خارجيها بهينه سازي شده است كه بايد ابراز تأسف كرد. اما اگر منظور همين است كه خودمان استفاده ميكنيم بايد گفت كار تبليغاتي است.
- فكر ميكنيد بهرهبرداري از كارتهاي اعتباري اقدام مفيدي در صنعت گردشگري ايران است؟
وجود اين كارتها امر ضروري بود. اما بايد ديد مكانيسم استفاده از كارتها چگونه است. نميتوان صرفا تبليغات كرد و بعد در معضلات گير كرد و راهحل نداشت. به معاون گردشگري ميگوييم كه در ماجراي كارتهاي اعتباري كار را از الف تا ي به ثمر برساند نه اينكه ناقص انجام شود. بايد ديد كدام بانك يا صراف اين كارت را تضمين ميكند. بايد مشخص شود سقف مصرف اين كارت چقدر است. همينطور بايد مشخص شود كه تكليف بازپرداخت مبلغ باقيمانده در كارتها چه ميشود؟ آقاي معاون گردشگري بايد توجه داشته باشند كه تبليغات ميگذرد اما عمليات به حوزه اجرا در بخش خصوصي ميآيد و نبايد در عمل به مشكل خورد.
- فكر ميكنيد از روز جهاني جهانگردي سال گذشته تا امسال كدام موضوع صنعت گردشگري حل ميشد بهتر بود؟
بايد ديد در اين صنعت به كدام بخش انديشيده ميشود. بخشي از صنعت كه اشتغالزا و درآمدزاست گردشگر خروجي است كه سر سازگاري با آن نداريم و مثل بچه زن بابا به آن نگاه ميشود. سفر خارجي حق مردم است و مسئولان حق مخالفت ندارند. چون خودشان هم به سفر خارجي ميروند. پس نبايد به ديگران چپچپ نگاه كنند. چطور ميشود كه گلوي اين بخش در بخش مالياتي گرفته شود و گفته شود تخفيفها به بخش خروج گردشگر داده نميشود؟ در بخش ورودي نيز تبليغات منسجم نيست. بازار هدف و بودجه آن مشخص نيست. بنابراين همينطور در اين دور باطل ميچرخيم. چون تا زماني كه شفافيت سرلوحه كار نباشد و تا زماني كه دوست داريم آدمهايي كه از ما تقدير و تشكر ميكنند دورمان جمع شوند مسائل به همين شكل باقي ميمانند.
نظر شما