دامن‌زدن به بحث در مورد دین باراک اوباما و محل تولد او از سوی دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوریخواهان و برخی دیگر از نامزدهای این حزب طی روزهای اخیر به موضوع اصلی فضای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تبدیل شده است.

باراک اوباما

مطرح‌شدن دوباره اين بحث مثل بسياري از جنجال‌هاي اين روزهاي انتخابات آمريكا از جلسه كمپين تبليغاتي دونالد ترامپ آغاز شد. روز پنجشنبه يكي از طرفداران ترامپ در جلسه پرسش و پاسخ با او ايستاد و گفت: «ما يك مشكل در اين كشور داريم؛ مسلمانان. رئيس‌جمهور كنوني‌مان هم يكي از آنهاست. او حتي آمريكايي هم نيست.» سكوت ترامپ در مقابل اين سخنان، با انتقاد گسترده جمهوريخواهان و دمكرات‌ها روبه‌رو شد.

برخي رسانه‌ها اتفاقي مشابه در جلسه پرسش و پاسخ مك كين، رقيب اوباما در مبارزه‌هاي انتخاباتي سال 2008 را يادآوري كردند كه كاملا با رفتار ترامپ متفاوت بود. در آن جلسه مك‌كين در مقابل سؤالي مشابه از سوي يكي از طرفدارانش كه اوباما را يك عرب معرفي كرده بود، بلافاصله عكس‌العمل نشان دادوگفت با اوباما اختلاف نظر دارد اما مي‌داند او يك مسيحي است و در آمريكا به دنيا آمده است. ماجراي سؤال مطرح شده در مورد اوباما به روزهاي اخير محدود نمي‌شود و پيش از اين خود ترامپ بود كه در سال 2011 اوباما را به‌خاطر محل تولدش به چالش كشيد. او مي‌گفت اوباما در آمريكا به دنيا نيامده و نبايد رئيس‌جمهور اين كشور شود. دونالد ترامپ با وجود انتقادهاي اخير ترجيح داد بار ديگر در برنامه يكشنبه‌شب شبكه ان‌بي‌سي هم با كلمات بازي كند و به اين بحث دامن بزند. او در پاسخ به مجري برنامه كه از او پرسيد آيا با اينكه رئيس‌جمهور آمريكا مسلمان باشد مشكلي دارد يا خير، گفت: «بعضي‌ها مي‌گويند اين اتفاق همين الان هم افتاده اما به هر حال من در مورد دين و اعتقادات افراد صحبت نمي‌كنم... او [اوباما] مي‌گويد مسيحي بوده و هست؛ خب مي‌دانيد، من ترجيح مي‌دهم حرفش را قبول كنم.»

اخيرا نظرسنجي سي‌ان‌ان و اوآرسي هم نشان داده بود كه حدود 54درصد طرفداران ترامپ معتقدند اوباما مسلمان است. براساس اين نظرسنجي همچنين 43درصد جمهوريخواهان در سراسر آمريكا و 29درصد مردم اين كشور چنين اعتقادي دارند. طي 2روز اخير بحث بر سر دين اوباما گسترده‌تر شده و به نقش اسلام در فضاي سياسي آمريكا و اينكه آيا رئيس‌جمهور اين كشور مي‌تواند يك مسلمان باشد يا خير، كشيده شده است. ترامپ در برنامه ان‌بي‌سي به وضوح گفت كه با اين موضوع مخالف است. بن كارسون، از رقباي كسب نامزدي حزب جمهوريخواه كه اخيرا در نظرسنجي‌ها رشد خوبي داشته هم در برنامه‌اي مشابه در اين شبكه گفت كه با رئيس‌جمهور‌شدن يك مسلمان مخالف است.

کد خبر 308117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha