به گزارش ايسنا، دکتر منوچهر منطقی با اشاره به بررسی علل سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران 140 با تشکیل 11 تیم در سازمان هواپیمایی کشور اظهار داشت: این تیمها گزارش اولیه را در زمینه منشأ ایرادات این هواپیما ارائه کردند و گزارشهای تیم بررسی کشور اکراین به عنوان طراح اصلی این هواپیما در حال نهایی شدن است.
وی با بیان این که با تلفیق این دو گزارش میتوان گزارش کاملی از این هواپیما ارائه داد، ابراز امیدواری کرد که تا اواخر مهر ماه تحلیل دقیقی در زمینه منشأ سانحه در این هواپیما و راهکارهای رفع این اشکالات ارائه شود.
منطقی با تاکید بر این که 25 درصد ایرادات موجود در هواپیماها مربوط به محصول و شرایط آب و هوایی و 75 درصد آن مربوط به سایر عوامل است، خاطرنشان کرد: در تحلیلی که ارائه خواهد شد اثر تمام عوامل در به وجود آمدن سانحه بیان خواهد شد.
وی در ادامه برخی ادعاها که علت سانحه را عدم انطباق هواپیما با شرایط آب و هوایی تهران و اصفهان دانستهاند، نادرست دانست و افزود: با هر هواپیمایی که ساخته میشود، دفترچهای ارائه میشود که در آن اعلام شده در اقلیمها و ارتفاعات مختلف با چه تعداد مسافر میتوان پرواز کرد و چنین ادعایی در مورد ایران 140 درست نیست.
سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش مقدماتی حادثه سقوط هواپیمای ایران 140 که مردادماه امسال اعلام شد تاکید کرده هر چند مسائلی مانند عدم رعایت دستورالعملهای مربوط به محاسبه وزن بار و مسافر، وجود باد جانبی با مولفه باد پشت بالا، دمای بالای هوا و سرعت تصمیم به برخاست کمتر از مقدار تعیین شده در کتاب هواپیما، عملکرد خلبانان و همچنین وزن خالی بالای این هواپیما میتواند در حادثه سقوط نقش داشته باشد، اما عملکرد نامناسب سیستم کنترل موتور (SAO2000) همزمان با از کار افتادن موتور سمت راست حدود دو ثانیه قبل از جدا شدن هواپیما از سطح باند، دلیل اصلی بروز این سانحه بوده است.
گفتنی است در ساعت 9 و 18 دقیقه بامداد 19 مهرماه 93 یک فروند هواپیمای مسافربری ایران 140 به شماره پرواز ۵۹۱۵ متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان با 48 سرنشین دقایقی پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد طبس دچار سانحه شد که در این سانحه تاسف بار حدود 40 نفر جان خود را از دست دادند.
هواپیمای ایران 140 نمونه ایرانی هواپیمای آنتونف 140 است که طی قراردادی با شرکت هواپیماسازی آنتونف اکراین توسط شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) وابسته به سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح تولید شده است.
با این که گفته میشود نمونه تولید شده توسط هسا نسبت به مدل اکراینی از لحاظ موتور و تجهیزات پیشرفتهتر است تاکنون چند فروند از این هواپیما دچار سانحه شده و تعدادی دیگر زمینگیر هستند.
نظر شما