دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

شیوا حریری: فکر کن چشم‌انداز پیش ِرویت وسعتی طلایی باشد. باد بوزد و هوهویش در گوش‌هایت بپیچد. باد بوزد و شن‌ها را به‌حرکت دربیاورد و تو به دریایی از شن چشم بدوزی.

 فكر كن به غروب، به خورشيد، وقتي در افق اين دريا فرو مي‌رود. فكر كن به آسمان شب كوير،‌ به ستاره‌ها كه دور از نورهاي مصنوعي شهر، خودشان را به يادت مي‌آورند. فكر كن به طلوع، وقتي خورشيد سرخ كوير از ميان شن‌ها مي‌دمد. فكر كن به كوير،  به كوير مرنجاب كه اين‌چنين باشكوه و زيباست.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

كفش‌هايت را بكن. جوراب‌هايت را هم. با پاهاي برهنه شن‌هاي كوير را بر كف پايت حس كن.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

اگر فكر مي‌كني چون نامش كوير است، هيچ گياه و جانوري در آن زندگي نمي‌كند،‌ اشتباه بزرگي مي‌كني. مرنجاب پوشش گياهي و جانوري غني و متنوعي دارد.

جانوران بسياري در اين منطقه زندگي مي‌كنند؛ از پستان‌دارهايي مثل شتر و شغال و گرگ و روباه شني و گربه‌ي شني و  خزندگاني چون مار و بزمچه تا پرنده‌‌هايي مثل شاهين و عقاب و شهوبره.

پوشش گياهي اين منطقه گياهان شورپسند است؛ درخت‌هاي گز و تاق و بوته‌هاي گز و ارته و اسكنبيل و دم‌گاوي. روزگاري اين‌جا درخت‌هاي بيش‌تري داشت و بوته‌هاي بيش‌تري كه در طول زمان براي مصرف‌هاي خانگي يا تجاري از بين رفتند و مهم است بدانيم كه حفظ اين پوشش گياهي براي جلوگيري از فرسايش خاك اهميت بسيار  دارد.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

كوير مرنجاب در شمال شهرستان آران و بيدگل از توابع شهرستان كاشان در اصفهان قرار دارد. نامش را از قنات و كاروان‌سرايي گرفته كه يادگار دوران شاه‌عباس صفوي است. شايد هم اين نام به رنج يافتن آب شيرين در كوير شور بي‌ارتباط نباشد.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

مهم‌ترين جاذبه‌ي مرنجاب همين تپه‌هاي شني است، همين بازي حركت آفتاب و باد بر شن‌ها،  اما در سفرت به اين منطقه مي‌تواني از كاروان‌سراي مرنجاب،‌ قلعه‌ي كرشاهي،‌ چاه دستكن و درياچه‌ي نمك هم ديدن كني. 

مي‌تواني سرماي شب كوير و آسمان پرستاره‌اش را تجربه كني، شب را  در چادر به صبح برساني و طعم سحرگاه كوير را بچشي.

کد خبر 308640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha