موزه ملی ایران عصر روز دوشنبه در مراسمی که پس از تاریک شدن هوا نیز ادامه یافت خواهران پنه‌لوپه و کهن‌ترین مجسمه از این شخصیت اسطوره‌ای یونان باستان را در جمع مقامات عالی‌رتبه از ۲‌کشور ایران و ایتالیا به بازدید عموم گذاشت.

پنه لوپه‌ها نشانه صلح ایران با ایتالیا، یونان و واتیکان

مجسمه باستاني پنه‌لوپه متعلق به ايران كه قديمي‌ترين مجسمه به‌دست آمده از پنه لوپه در جهان است در دهه 1930ميلادي از كاوش‌هاي باستان‌شناسي در تخت جمشيد به‌دست آمد. اين پيكره شامل يك نيم‌تنه و قطعه‌اي از دست پنه لوپه است كه از كاوش‌هاي ساختمان بزرگ خزانه تخت‌جمشيد به‌دست آمد. براساس نظريه باستان‌شناس‌ها، اين مجسمه هنگام حمله اسكندر مقدوني به تخت جمشيد از ساختمان خزانه در حال خروج بود كه به‌دليل سنگين بودن پيكره همانجا رها شد. باستان‌شناس‌ها پس از آن متوجه شدند كه پيكره اصلي پنه لوپه حدود سال 450پيش از ميلاد ساخته شده و به‌عنوان هديه از سوي هيأتي كه از يونان براي انجام مذاكرات صلح به ايران آمده بودند به پادشاه هخامنشي اهدا شد.

  • گشودن باب گفت‌وگوي فرهنگي واتيكان با ايران

داريو فرانچسكيني، وزير ميراث و فعاليت‌هاي فرهنگي و گردشگري ايتاليا در مراسم افتتاح نمايشگاه «پيكره‌اي براي صلح؛ تنديس‌هاي پنه‌لوپه از تخت‌جمشيد تا رم» از ايران به‌دليل حفاظت از آثار تاريخي تشكر كرد و گفت: در اين برهه تاريخي حساس تنها به‌دليل آنكه آثار تاريخي نمادهاي فرهنگي هستند شاهد تخريب ميراث فرهنگي در برخي نقاط جهان هستيم. وزير ميراث و گردشگري ايتاليا از تصميم كشورش براي انجام پروژه‌هاي مشترك با ايران خبر داد و گفت: ايران و ايتاليا از پيشينه تاريخي چند هزار ساله برخوردار هستند و به‌رغم طولاني بودن مسافت، سمبل‌هايي مانند مجسمه پنه لوپه، بين اين دو كشور پيوند ايجاد كرده است. لو بوكاردي سفير واتيكان در تهران نيز با اشاره به ارتباطات مذهبي بين ايران و واتيكان در سال‌هاي گذشته گفت: واتيكان درهاي گفت‌وگو را با امانت دادن مجسمه صلح به ايران باز كرد. اسقف بوكاردي امانت دادن مجسمه «پنه‌لوپه» به ايران را پيام صلح واتيكان به تهران خواند و گفت: درحالي‌كه در تعدادي از كشورها شاهد نابودي و تخريب آثار تاريخي و فرهنگي هستيم، ايران سعي مي‌كند ميراث فرهنگي و تاريخي خود را حفظ و از هنر به‌عنوان ابزاري براي صلح استفاده كند.

  • گام‌هاي فرهنگي تعامل با جهان

مسعود سلطاني‌فر هم به نمايشگاه پنه لوپه از تخت‌جمشيد تا رم رفت تا در رونمايي از پيكره‌هاي باستاني پنه‌لوپه اعلام كند كه ايتاليا مي‌تواند جايگاه خوبي در بازار گردشگري ايران داشته باشد. آنطور كه خبرگزاري‌ها بر خروجي خود قرار داده‌اند، وي دراين مراسم گفت كه ميراث فرهنگي بهترين مسير تعامل بين كشورهاست و در شرايطي كه در برخي كشورهاي اطراف ايران، ميراث فرهنگي به‌دست گروه‌هاي خشونت‌طلب و افراطي در عراق، سوريه، يمن و افغانستان در حال نابودي است، پرداختن به اين موضوع اهميت زيادي دارد. جبرئيل نوكنده رئيس موزه ملي ايران نيز پيكره پنه لوپه را كه به‌عنوان پيشكش از سوي يونانيان به دربار هخامنشي تقديم شد، نشانه ارتباط دوستانه ايران، ايتاليا، واتيكان و يونان خواند و گفت: نمايش پنه لوپه‌ها تا 10دي‌ماه در موزه ملي ايران ادامه دارد. به گفته نوكنده، نمايشگاه پنه‌لوپه از تخت جمشيد تا رم گام مهمي در پيشبرد اهداف مشترك فرهنگي موزه‌هاي ايران، يونان و واتيكان است.

  • اسطوره يوناني تخت‌جمشيد

پنه لوپه همسر اوديسه (اوليس) فرمانرواي ايساكا بود كه در داستان اوديسه نوشته هومر در سده هشتم پيش از ميلاد نيز به داستان او اشاره شده است. اوليس به‌دليل شركت در جنگ تروا به‌مدت 20سال از پنه لوپه دور بود و شايعه كشته شدن او بر سر زبان‌ها افتاد اما پنه لوپه اين شايعه را نپذيرفت و در انتظار همسرش ماند. اوليس به خانه بازگشت و بدين‌ترتيب پنه لوپه نيز تبديل به نماد عشق و وفاداري شد و از او به‌عنوان بانوي وفادار و سوگوار در اسطوره‌هاي يونان باستان نام برده شد. اكنون اصيل‌ترين نسخه يوناني پنه لوپه كه از تخت‌جمشيد به‌دست آمده در كنار 3نسخه باستاني ديگر ساخته شده از اين شخصيت كه در موزه‌هاي كاپيتوليني و موزه واتيكان نگهداري مي‌شدند در حضور سفراي ايتاليا و نماينده واتيكان و مقامات كشور رونمايي شده تا موزه ملي ايران ميزباني 4ماهه خود از 4پيكره باستاني يونان را آغاز كند.

کد خبر 308933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha