گروه اقتصادی: با وجود وعده‌های پیشین وزارت بازرگانی و توافق‌های انجام شده با اصناف برای تنظیم بازار مواد پروتئینی، در سال جاری نیز مانند سال های گذشته اتحادیه‌تعاونی روستایی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها نسبت به عرضه مواد پروتئینی اقدام کرده

و توزیع این محصولات از طریق تعاونی‌های مصرف کارمندی، کارگری و محلی مورد توجه قرار گرفته است؛ گرچه هنوز از عرضه گوشت، مرغ و تخم مرغ در چارچوب طرح ضیافت خبری نبوده و مشخص نیست این محصولات از چه طریقی به مصرف‌کنندگان عرضه خواهد شد.

به گفته رئیس مجمع امور صنفی و توزیعی استان تهران، این اقلام در چند روز گذشته تنها در یک نقطه تهران توزیع می‌شود.

این در حالی است که به نظر می رسد با وجود ظرفیت‌های بسیار بالای اصناف و با وجود  تاکید وزارت بازرگانی بر واگذاری کارها به این تشکل‌های غیر دولتی، معلوم نیست چرا در تنظیم بازار مواد پروتئینی از این ظرفیت‌ها استفاده نشده و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، باز هم از طریق دستگاه مباشر خود ( شرکت پشتیبانی امور دام ) کار تنظیم بازار این محصولات را بر عهده دارد؛ سوالی  که معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی نیز در نشست خبری چندی پیش خود با نمایندگان رسانه‌های جمعی، پاسخ آن  را به وزارت جهاد کشاورزی ارجاع داد.

با قاسم نوده فراهانی، رئیس مجمع امور صنفی و توزیعی استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • در چارچوب طرح ضیافت، نقش واحدهای صنفی در تنظیم بازار مواد پروتئینی چیست؟

امسال نیز مانند سال‌های گذشته عرضه مستقیم و تنظیم بازار مواد پروتئینی توسط شرکت پشتیبانی امور دام و از طریق سازمان تعاونی روستایی انجام شده و واحدهای صنفی نقشی در تنظیم بازار این محصولات در چارچوب طرح ضیافت ندارند.

در نمایشگاه پاییزه نیز مواد پروتئینی تنها در محل حکیمیه ( سازمان گوشت ) در غرفه‌هایی که در   اختیار سازمان تعاون روستایی قرار گرفته، عرضه خواهد شد.

تنها در این محل، سازمان تعاون  روستایی نسبت به عرضه گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ و میوه اقدام کرده و در 2محل دیگر نمایشگاه پاییزه ،این محصولات عرضه نمی‌شود و با وجود این که واحد‌های صنفی برای عرضه مواد پروتئینی در چارچوب طرح ضیافت اعلام آمادگی کرده بودند، اما مجوز لازم برای انجام این کار توسط این واحدها داده نشده است.

  • چرا مجوز لازم برای تنظیم بازار مواد پروتئینی به واحدهای صنفی ارائه نشده است؟

با وجود این که برای تنظیم بازار و عرضه مواد پروتئینی در چارچوب نمایشگاه‌های پاییزه اعلام آمادگی کردیم اما سازمان دامپزشکی از ارائه مجوز عرضه این محصولات به واحدهای صنفی در چارچوب طرح ضیافت به استناد رعایت نکات بهداشتی خودداری کرده است.

همچنین عرضه مواد پروتئینی در سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز در طول سال صورت می‌گیرد و میادین در طرح ضیافت برای تنظیم بازار این کالاها مشارکت ندارند.  با این روند عرضه مواد پروتئینی در چارچوب طرح ضیافت  در تهران ،تنها در محل نمایشگاه پاییزه حکیمیه انجام می شود.

  • چرا طرح واگذاری تنظیم بازار مواد پروتئینی به واحدهای صنفی  تا کنون اجرایی نشده است؟

قرار بود برای تنظیم بازار مواد پروتئینی، واحدهای صنفی با دریافت غرفه از اتحادیه  و توزیع گوشت، مرغ و تخم مرغ نسبت به تنظیم بازار این محصولات اقدام کنند و در این زمینه طرحی نیز تهیه شد اما سازمان دامپزشکی از ارائه مجوز انجام این کار توسط واحدهای صنفی خودداری کرد و به همین دلیل اجرای طرح مذکور متوقف مانده است.

این سازمان هیچ دلیل مشخصی برای ممانعت از انجام این کار ارائه نکرده و فقط در پاسخ به درخواست واحدهای صنفی برای تنظیم بازار مواد پروتئینی، اعلام مخالفت کرده است. در اجرایی نشدن این طرح از سوی اصناف به هیچ وجه مشکلات مالی مطرح نیست.

کد خبر 30924

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز