علياصغر فاني در گفتوگو با خانهملت با بيان اينكه موضوع اصلي در نظام رتبهبندي معلمان شايستگيهاي آنهاست، گفت:«امسال بهدليل نبود زمان كافي و اينكه نظام ارزيابي شايستگيها طراحي و اجرا نشد و فقط تطبيق صورت گرفت، نظام رتبهبندي معلمان اجرا نشد و تنها برخي از شاخصهاي شايستگيهاي مصوبه شوراي توسعه مديريت انتخاب شد و براساس آن، معلمان ارزيابي شدند، در رتبههاي موردنظر قرار گرفتند و احكام آنها صادر شد؛ بنابراين امسال فقط سال تطبيق بود».
وي با اعلام اينكه افزايش حقوق، آخرين صفحه نظام رتبهبندي است توضيح داد: «در اصل، معلمان براساس شايستگيها و توانمنديهاي خود ارتقاي رتبه پيدا ميكنند و متناسب با ارتقاي رتبه از نظام پرداختهاي خاص بهرهمند ميشوند».
فاني با تأكيد بر اينكه معلمان براي ارتقا در سالهاي آينده حتما از مسير نظام شايستگي عبور خواهند كرد، افزود: «كسي كه درحال حاضر رتبه خبره را دارد، اگر بخواهد رتبه بالاتر يعني عالي را بهدست بياورد حتما بايد صلاحيت و شايستگيهايش ارزيابي و سنجيده شود و رتبهاي متناسب با آن شايستگيها به او تعلق گيرد كه اين موضوع از مهر سال 95 اتفاق خواهد افتاد».
- جزئيات صدور احكام اوليه
اين اظهارات وزير در حالي است كه وي روز گذشته از صدور احكام رتبهبندي حرفهاي براي 70درصد معلمان خبر داد و با بيان اينكه اين كار هنوز به پايان نرسيده، گفت: «كار صدور احكام رتبهبندي حرفهاي معلمان در ادارات به اتمام نرسيده است». اوگفت:«ساير افراد مشمول بهتدريج پس از صدور ابلاغ و اخذ امتيازات مربوط، احكام آنها صادر خواهد شد. طي آخرين بررسيها براي حدود 220هزار نفر از مشمولان طرح تا اين تاريخ احكام رتبهبندي صادر نشده كه به محض صدور ابلاغ و احراز شرايط، اين مهم به سرانجام خواهد رسيد».
سيد محمد بطحايي با بيان اينكه بخش زيادي از اين تعداد مربوط به هنرآموزان فني و حرفهاي و كاردانش است كه بهدليل آمادهنبودن سيستم صدور ابلاغ، هنوز موفق به اخذ احكام رتبهبندي خود نشدهاند وعده داد كه اين مشكل در چند روز آينده حل خواهد شد.
وي درگفتوگو با خبرگزاري فارس درخصوص شرايط احراز طرح رتبه بندي حرفهاي معلمان نيز توضيح داد:«براساس مصوبات همه آموزگاران، دبيران، هنرآموزان، مربيان، مديران، معاونين تحت شمول طرح رتبهبندي مشاغل معلمان قرار ميگيرند بهطوري كه اگر حداقل 6سال سابقه آموزشي داشته باشند و امتياز لازم براساس مصوبات را بهدست آورند كه طبق پيشبيني آموزشوپرورش حدود 100هزار نفر نميتوانند از مزاياي طرح رتبهبندي حرفهاي معلمان استفاده كنند».
اين در حالي است كه بسياري از معلمان، نمايندگان مجلس و كارشناسان آموزشي به شيوه اجراي اين طرح در آموزشوپرورش انتقاد دارند. اعتراض معلمان در روزهاي گذشته شدت گرفته است. در يك نمونه، معلماني كه كسري ساعات موظف آنها بهدليل عدمنياز آموزشوپرورش بوده، پس از شنيدن اخباري مبني بر عدمامكان استفاده آنها از تمام مزاياي اين طرح گلايه دارند.
پيش از اين گفته شده بود با اجراي اين طرح حداقل ۱۵۰هزارتومان به كف حقوق معلمان اضافه ميشود. براساس مصوبه دولت، معلمان در 5رتبه مقدماتي، پايه، ارشد، خبره و عالي رتبهبندي حرفهاي ميشوند. طبق اين مصوبه، مشمولان طرح طبقهبندي معلمان شامل آموزگاران، دبيران، هنرآموزان، مربيان امور تربيتي، مشاوران، مراقبان سلامت، مديران و معاونان مدارس و مجتمعهاي آموزشي و تربيتي دستهبندي خواهند شد.
- ابهام در سرفصلهاي امتيازدهي
حجتالاسلام عليرضا سليمي، عضو كميسيون آموزش مجلس: سرفصلهاي امتيازدهي در طرح رتبهبندي معلمان ابهام دارد و بايد روشن و شفاف توضيح داده شود تا حقي از كسي ضايع نشود.هنوز احكام رتبهبندي معلمان صادر نشده است.بنا بود رتبهبندي معلمان از اول مهر اجرا شود كه بهنظر ميرسد كار با تأخير پيش ميرود. اعتقاد داريم براي ايجاد انگيزه در معلمان بايد هر چه سريعتر اين مسئله سامان پيدا كند.
نظر شما