پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

تشدید رکود بازار و انباشت خودروها در شرکت‌های خودروسازی موجب شد تا تولید خودرو در شهریور امسال نسبت به شهریور سال ۹۳ تا حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

خودرو

سير نزولي توليد انواع خودرو كه از 3‌ماهه دوم امسال به‌دليل كاهش شديد تقاضاي خودرو در بازار آغاز شده بود، طي شهريور‌ماه امسال در حالي به اوج رسيد كه نامه چندي پيش برخي وزرا به رئيس جمهور از انبارشدن بيش از 100هزار خودرو در پاركينگ شركت‌هاي خودروسازي و زيان انباشته 4هزارو 200ميليارد توماني خودروسازان داخلي حكايت دارد.

براساس تازه‌ترين آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ميزان توليد انواع خودرو در كشورمان حاكي از كاهش حدود 50درصدي توليد در شهريورماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته است. به‌نحوي كه ميزان توليد انواع خودرو در كشور از 115هزار و 462دستگاه در شهريور سال گذشته به 60هزار و 533دستگاه در شهريور امسال رسيده و بيانگر كاهش6/47درصدي تيراژ توليد خودرو است.

  • كاهش 3.8 درصدي 6ماهه

بررسي ميزان توليد انواع خودرو در كشورمان طي 6ماهه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نيز حاكي از كاهش 3.8 درصدي توليد است به‌نحوي كه تيراژ توليد خودرو از 520هزار و 932دستگاه در6ماهه نخست سال گذشته به 501هزار و 51.1 درصدي توليد وانت‌ها، كاهش 33.3درصدي انواع اتوبوس، افت 16.7درصدي توليد انواع كاميون، كاميونت و كشنده بوده و تنها تيراژ توليد ميني‌بوس و ميدل‌باس با رشد129.6درصدي همراه بوده است.

  • سايه ركود بر كاهش تيراژ توليد

مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت و عضو شوراي سياستگذاري خودرو، كاهش شديد تيراژ توليد خودرو در شهريورماه امسال را ناشي از تشديد ركود و كم شدن ميزان فروش شركت‌هاي خودروسازي قلمداد كرده و به خبرنگار ما گفت: كاهش قدرت خريد مردم و تشديد ركود نه‌تنها به كسب و كار صنعت خودرو بلكه ساير صنايع و حتي خدمات نيز آسيب زده و با افزايش تعداد خودروهاي موجود در انبارهاي شركت‌هاي خودروسازي ديگر توجيهي براي افزايش تيراژ توليد خودرو وجود ندارد.

بيوك عليمرادلو با بيان اينكه به جز كمبود نقدينگي ناشي از فروش نرفتن خودروها و ركود بازار، خودروسازان مانع ديگري براي توليد خودرو ندارند. از سوي ديگر كاهش فروش و به تبع آن كمبود نقدينگي خودروسازان موجب شده تا پرداختي آنها به قطعه سازان نيز با مشكل مواجه شود و اين صنايع نيز درگير بحران شوند به‌نحوي كه اكنون برخي قطعه‌سازان به‌صورت يك روز در ميان فعاليت مي‌كنند. وي راهكار خروج از اين بحران را افزايش قدرت خريد مردم از طريق كمك دولت به پرداخت تسهيلات خريد خودرو و تحريك تقاضا در بازار دانست و افزود: بايد علاوه بر پرداخت تسهيلات خريد، دولت كمك‌هايي را به‌خودروسازان براي تأمين نقدينگي پرداخت كند.

  • طولاني شدن انتظار كاهش قيمت‌ها

سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو نيز طولاني شدن انتظار مردم براي كاهش قيمت انواع كالاها و خدمات پس از مذاكرات سياسي و برخي فضاسازي‌هاي منفي عليه صنعت خودرو در شبكه‌هاي اجتماعي را عامل اصلي ركود بازار و كاهش توليد خودرو دانست و به همشهري گفت: در شرايطي كه هنوز هيچ دستاورد عملي از مذاكرات هسته‌اي در زمينه رفع مشكلات توليد خودرو را شاهد نبوده‌ايم، انتظارات مشتريان خودرو براي كاهش قيمت‌ها بيشتر شده و زمينه كاهش تقاضا براي خودرو و ساير كالاهاي واسطه‌اي را فراهم كرده است.

ساسان قرباني، نزديك شدن به مراحل پاياني مذاكرات هسته‌اي كه در عمل تا‌كنون هيچ گشايشي در رفع مشكلات توليد نداشته را عامل تشديد ركود دانسته و تأكيد كرد، اين موضوع باعث شده تا ظرفيت شركت‌هاي خودروسازي براي انباشت خودروهاي توليد تكميل شده و آنها ناچار به كاهش تيراژ توليد شوند. به گفته وي، همچنين كاهش ميزان فروش خودرو موجب كمبود نقدينگي خودروسازان و به تعويق افتادن مطالبات قطعه سازان شده كه خود در كندي روند تأمين قطعات و كاهش تيراژ توليد مؤثر بوده است.

کد خبر 309803

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha