محمد طحانپور در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با رفع تحریمها و ورود برندهای تراز اول و مطرح اروپایی، عرصه رقابت برای تولیدکنندگان تنگتر میشود که باید در این زمینه برنامههای لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه سود بنکداران سه درصد و خردهفروشان براساس کالاهای درشت 10 درصد و کالاهای ریز مانند پلوپز 12 درصد است گفت: به دلیل بالابودن عرضه نسبت به تقاضا در حال حاضر برخی خردهفروشان با سود دو تا سه درصدی کالاهای خود را میفروشند ولی مالیات بر اساس سود 12 درصدی از آنها اخذ میشود. به عنوان مثال در یک تلویزیون 2.5 میلیون تومانی مغازهدار با 40 هزار تومان سود آن را میفروشد ولی در قانون سود 250 هزار تومانی برای آن در نظر گرفته شده است.
طحانپور با بیان اینکه یک روز در سال به نام روز ملی صادرات نامگذاری شده که باید اقدامات و برنامههای جدید برای توسعه صادرات در نظرگرفته شود، افزود: باید بازار هدف خود را بشناسیم. به عنوان مثال در یک مقطع زمانی در حوزه سیمان به دلیل افزایش ساختوساز در کشور عراق سرمایهگذاری عظیمی صورت گرفت ولی این پیشبینی صورت نگرفت که ممکن است در دولت عراق سیاستها تغییر کند.
رییس اتحادیه لوازم خانگی افزود: با پیشبینی نکردن درست بازار هدف در حوزه سیمان ضربه خوردیم و سرمایهگذاریها جواب نداد. در حوزه لوازم خانگی و بقیه حوزهها نیز باید بازارهای هدف را بشناسیم و بررسیهای لازم را برای صادرات انجام دهیم.
وی با بیان اینکه برای صادرات باید دانش لازم و قیمت مناسب داشته باشیم اظهار کرد: در حال حاضر آبگرمکنهای دیواری ما به کشورهای اروپایی مانند ایتالیا صادر میشود و در حوزه کولر آبی و اجاق گاز نیز مزیتهای صادراتی زیادی داریم.
رییس اتحادیه لوازم خانگی، اشباع بودن بازار لوازم خانگی و از طرفی خرید به میزان نیاز مصرفکنندگان را از جمله دغدغههای تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد.
نظر شما