یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
۰ نفر

گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن نشان می‌دهد که سیر نزولی قیمت حقیقی مسکن همچنان ادامه می‌‌یابد به‌طوری که قیمت‌های شهریور امسال با قیمت اسمی مسکن در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۰برابر شد.

مسکن

مطالعات اين مركز از روند تغييرات قيمت در بازار مسكن حاكي از آن است كه روند قيمت مسكن از ابتداي سال 1391تا پايان ارديبهشت‌ماه سال 1392در شهر تهران روند صعودي نسبتا شديدي را تجربه كرد و پس از آن از تيرماه سال 1392از ثبات نسبي برخوردار شد تا اينكه به حدود 4ميليون تومان به ازاي هر متر مربع رسيده است.

بررسي بازار اجاره مسكن نيز نشان مي‌دهد هرچند اين بازار در شهر تهران در سال1393 از ثبات نسبي برخوردار بوده ولي از ابتداي سال 1394، با يك روند افزايشي ملايم مواجه شده است؛ به‌طوري كه در شهريور‌ماه سال 1394نسبت به‌ماه مشابه سال قبل حدود 12درصد افزايش يافته است.

با پايان فصل جابه‌جايي مستأجران و با توجه به ثبات در قيمت مسكن و همچنين كنترل نرخ تورم مي‌توان انتظار داشت كه در ادامه سال‌جاري، بازار اجاره مجددا در سطح قيمتي جديد از ثبات برخوردار شود. دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن تأكيد كرده است: ثبات نسبي قيمت مسكن در شرايطي ادامه داشته است كه نرخ تورم عمومي با وجود سير نزولي طي 2سال اخير، همواره بالغ بر 11درصد بوده لذا قيمت حقيقي مسكن به‌صورت مداوم كاهش يافته و حباب قيمت مسكن تخليه شده است

و درصورت ادامه ثبات قيمت مسكن در سال 1394، سير نزولي قيمت حقيقي مسكن همچنان ادامه مي‌يابد به‌طوري كه قيمت حقيقي مسكن (قيمت اسمي تعديل شده با شاخص تورم عمومي) در شهريور‌ماه سال 1394برابر با قيمت اسمي مسكن در فرورين‌ماه سال 1390است. همچنين در 3سال اخير نرخ رشد اجاره بها همواره كمتر از نرخ تورم عمومي بوده است؛ هر چند نرخ رشد اجاره بها در شهريور‌ماه سال‌جاري با نرخ تورم عمومي برابر شده است.

  • تعداد معاملات كاهش يافت

بررسي ماهانه تعداد معاملات ثبت‌شده واحدهاي مسكوني در شهر تهران نشان مي‌دهد كه ميانگين ماهانه تعداد معاملات در 6ماهه اول سال، از حدود 14هزار واحد در سال 1393به حدود 12هزار واحد در سال 1394كاهش يافته است. بررسي تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادر شده براساس آخرين اطلاعات منتشر شده در اين خصوص نشان مي‌دهد با ايجاد ثبات قيمتي در بازار مسكن از اواسط سال 1392و كاهش حاشيه سود و همچنين عدم‌فروش واحدهاي مسكوني تكميل شده به‌دليل كاهش قدرت خريد متقاضيان مسكن، به‌تدريج ساخت‌وساز جديد و در نتيجه تقاضا براي پروانه ساختماني نيز در بازار مسكن كاهش يافته است.

لازم به ذكر است ميانگين ماهانه تعداد واحدهاي مسكوني در پروانه‌هاي ساختماني در شهر تهران از حدود 15هزار واحد در سال 1392به حدود 7هزار واحد طي سال 1393و 5ماهه اول سال 1394كاهش يافته است. بنابر اين گزارش آمار صدور پروانه‌هاي ساختماني در كليه مناطق شهري نيز حاكي از سير نزولي تقاضاي صدور پروانه ساختماني طي سال‌هاي 1392و 1393 بوده است ولي در 3ماهه اول سال 1394اين سير نزولي متوقف شده است.

  • قيمت مسكن در مقايسه با بازارهاي رقيب

بررسي بازارهاي رقيب بخش مسكن در كنار نرخ تورم عمومي نشان مي‌دهد كه اين بازارها از نوسان كمي برخوردار بوده و حتي برخي از آنها با كاهش شاخص و قيمت مواجه شده‌اند به‌طوري كه در شهريور‌ماه سال 1394نسبت به‌ماه مشابه سال قبل، نرخ رشد شاخص كل بورس، سكه و ارز به‌ترتيب برابر 14.1-، 2.7- و 7.7بوده است اين در حالي است كه در همين دوره نرخ تورم نقطه به نقطه 11.7درصد بوده و سپرده‌هاي بانكي يكساله و بالاتر، با نرخ سود 20درصد، بالاترين بازدهي را در بين بازارهاي مذكور داشته است.

همچنين بررسي روند شاخص‌هاي بازار مسكن در كنار بازار دارايي‌هاي رقيب و شاخص قيمت كالاها و خدمات عمومي (با 100درنظر گرفتن شاخص و قيمت دارايي‌ها درفروردين‌ماه سال 1390) نشان مي‌دهد كه در شهريورماه سال 1394نسبت به ابتداي سال 1390، شاخص نرخ ارز در بالاترين و شاخص قيمت مسكن در پايين‌ترين جايگاه قرار گرفته و شاخص‌هاي بورس و سكه نيز تقريبا با نرخ تورم عمومي برابر شده‌اند.

کد خبر 310862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha