چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

درحالی‌که زمان زیادی تا روز اربعین باقی نمانده، اما به‌نظر می‌رسد توافق نهایی برای چگونگی سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات انجام نشده است.

اگرچه حسن پلارك، رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات دوشنبه گذشته در نشست خبري از توافق با مقامات عراقي براي اجباري‌بودن داشتن ويزا در زيارت اربعين امسال خبر داد اما اظهارنظر‌هاي ديگر نشان مي‌دهد ممكن است تجربه سال گذشته تكرار شود.در يك نمونه روز گذشته سردار اسكندر مومني، جانشين فرمانده انتظامي كشور بدون اشاره به لزوم داشتن ويزا در سفر به عتبات، تنها داشتن گذرنامه را از الزامات سفر زيارتي به كربلا عنوان كرد و گفت:«‌براساس قوانين همراه‌داشتن گذرنامه از الزامات اين سفر محسوب مي‌شود و زائران بدون همراه داشتن آن اجازه خروج از كشور را نخواهند داشت و اين موضوع قطعي شده است.» به گزارش تسنيم وي درخصوص داشتن ويزا نيز چنين توضيح داد: « ويزا به كشور مقابل بستگي دارد كه در حال حاضر براساس آخرين اطلاعاتي كه به‌دست ما رسيده است براي ورود به كشور همسايه زائران بايد آن را داشته باشند درصورتي‌كه تغييراتي نيز در اين موضوع ايجاد شود از طريق مراجع ذي‌صلاح و رسانه‌ها اعلام مي‌شود.»

موضوع ديگري كه بلاتكليف مانده سفر‌هاي انفرادي است. درحالي‌كه سازمان حج و زيارت تأكيد مي‌كند امسال سفر انفرادي ممنوع است پليس مي‌گويد نمي‌تواند مانع خروج فردي شود كه گذرنامه و ويزا دارد. اين اظهارات و اطلاع‌رساني‌هاي متناقض برخي گمانه‌ها براي احتمال حذف ويزا مانند سال گذشته را تقويت مي‌كند. سال گذشته و تنها چند روز مانده به روز اربعين، به يكباره ويزاي 40دلاري زميني به ويزاي يك دلاري و در نهايت رايگان تغيير كرد. همين موضوع باعث شد تا خيل عظيم زائران به سمت عتبات سرازير شوند، هر چند امسال تأكيد مسئولان سازمان حج و زيارت بر عدم‌تكرار اين تجربه است اما امسال و درحالي‌كه گفته مي‌شود بيش از 2ميليون ايراني به اين سفر خواهند رفت، حدود يك‌ماه مانده به اين سفر تنها 350هزار نفر در سامانه حج و زيارت ثبت‌نام كرده‌اند.تا‌كنون همه اظهارنظر‌ها به نقل از مقامات ايراني بوده و هنوز طرف عراقي در اين‌باره اظهارنظر قطعي نكرده است.

کد خبر 311814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha