مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

علیرضا خدابخشی: اختلاف‌ها بین بیمه‌ها و وزارت بهداشت چند هفته‌ای است که علنی شده است.

پرونده الکترونیک سلامت

در اين چند هفته كمتر روزي است كه يكي از طرفين در رسانه‌ها مصاحبه و مشكلات حوزه خود را به ديگري مربوط نكرده باشد. شايد ساده‌ترين راه اين باشد كه توصيه‌اي از بالا برسد و مسئولان اين دو حوزه را ملزم كند تا حرف‌هاي خود را رسانه‌اي نكنند! در اين صورت آرامش برقرار مي‌شود اما مشكل مردم همچنان پابرجا باقي مي‌ماند.

نگاهي به سابقه وزير كنوني بهداشت نشان مي‌دهد كه او چهره‌اي سياسي نيست و طبيعي است كه ملاحظات متداول در ميان چهره‌هاي سياسي را نداشته باشد از اين‌رو مشكلات حوزه خود را خيلي زود با رسانه‌ها در ميان مي‌گذارد. با مرور رسانه‌ها در ماه‌هاي اخير مي‌توان دريافت كه وزارت بهداشت در اجراي وظايف خود با نهادهاي ديگر كشور اختلاف جدي دارد. ازجمله اين اختلافات مي‌توان به اختلاف با سازمان استاندارد، اختلاف با سازمان دامپزشكي، اختلاف با نهادهاي مالك داروخانه‌هاي بزرگ و در جديدترين نمونه به اختلاف با بيمه‌هاي درمان اشاره كرد.

تحول در نظام درماني كشور مطابق قانون برنامه پنجم منوط به 3 طرح بزرگ شده است: پرونده الكترونيك سلامت، پزشك خانواده و تجميع بيمه ها. هيچ‌يك از اين طرح‌ها تاكنون به‌صورت كامل اجرا نشده است چون اجراي آنها به وزارتخانه ديگري وابسته است و وزارت بهداشت معتقد است آن وزارتخانه كوتاهي كرده است.

به عنوان مثال وزارت بهداشت، پرونده الكترونيك سلامت را منوط به انجام تعهدات وزارت ارتباطات مي‌داند. از سوي ديگر بخش بزرگي از امكانات و تجهيزات درماني كشور در حيطه مديريت نهادهايي است كه ارتباط مستقيم با حوزه درمان ندارند؛ وزارت نفت بيمارستان اداره مي‌كند، آموزش و پرورش درمانگاه مي‌سازد، نيروهاي مسلح پزشك تربيت مي‌كنند، يك شركت خصوصي بدون مجوز بيمه مركزي خدمات بيمه تكميلي ميليون‌ها كارمند دولت را ارائه مي‌كند، هلال احمر دارو مي‌فروشد و... .

مسئوليت بايد با اختيارات همراه باشد و ساده لوحانه است اگر كسي را مسئول كاري بدانيم كه براي انجامش اختيار كافي ندارد.

جاي تعجب نيست كه در اين آشفتگي مديريتي وزراي بهداشت و رفاه هم به مصاحبه با خبرنگاران مشغول شوند و مردم براي وزن‌كردن نوزاد خود از ساعت 6صبح در صف خانه‌هاي بهداشت منتظر باشند و آخر سرهم نوبت به آنان نرسد! حل اختلاف ميان دستگاه‌ها وظيفه مقام بالاتر آنان است و طبيعي است كه اگر 2 وزير با هم اختلاف دارند رئيس‌جمهور در اسرع وقت اين اختلاف را حل كند. در غيراين‌صورت عمر دولت مي‌گذرد و بودجه‌ها هم هزينه مي‌شوند اما رضايت مردم به‌دست نخواهد آمد.

کد خبر 311817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha