با گذشت ۷ روز از سقوط هواپیمای ایرباس A۳۲۱-۲۰۰ متعلق به خطوط هوایی متروجت روسیه در صحرای سینا، تحقیقات سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا نشان می‌دهد که این هواپیما در اثر انفجار بمب ساقط شده است.

سقوط هواپیما

روزنامه انگليسي تايمز و شبكه بي‌بي‌سي ديروز گزارش دادند به اطلاعاتي دست پيدا كرده‌اند كه نشان مي‌دهد سازمان‌هاي اطلاعاتي انگليس و آمريكا در پي تحقيقات خود طي روزهاي اخير به اين نتيجه رسيده‌اند كه پرواز9268 شرم الشيخ به سن پترزبورگ در اثر انفجار بمبي كه لحظاتي پيش از پرواز هواپيما در قسمت بار كار گذاشته شده ساقط شده است.

بي‌بي‌سي مدعي شده اين اطلاعات نشان مي‌دهد نيروهاي وابسته به داعش در منطقه صحراي سيناي مصر طي روزهاي پيش از حادثه سقوط هواپيما «ارتباطاتي با هم داشته‌اند كه از انجام يك بمبگذاري و عمليات تروريستي خبر مي‌داده است». روزنامه تايمز چاپ لندن نيز نوشت كه ارتباطات الكترونيك ميان اين نيروها با يكديگر و با نيروهاي داعش مستقر در سوريه به‌وسيله سازمان‌هاي اطلاعاتي انگليس و آمريكا «استراق سمع» شده است.

روز شنبه گذشته سقوط هواپيماي متروجت روسيه به مرگ 244سرنشين آن منجر شد. گروه تروريستي ولايت سينا مسئوليت ساقط كردن هواپيما را برعهده گرفت؛ ادعايي كه از سوي روسيه و مصر رد شده است. اين گروه كه از سال2011 در منطقه بحران زده صحراي سينا فعال شده، سال گذشته با گروه داعش اعلام بيعت كرد.

انگليس طي روزهاي اخير پروازهاي خود به منطقه توريستي شرم الشيخ در حاشيه درياي سرخ را متوقف كرده است. سالانه صدها هزار انگليسي براي گذراندن تعطيلات به اين منطقه سفر مي‌كنند. توقف پروازها باعث سرگرداني مسافران انگليس در شرم الشيخ شد كه در نهايت دولت انگليس ديروز تعدادي هواپيما براي بازگرداندن آنها به شرم الشيخ فرستاد. هواپيمايي كي‌ال‌ام هلند و لوفت‌هانزاي آلمان نيز پروازهاي خود به شرم الشيخ را متوقف كرده‌اند.

خبر بمبگذاري در هواپيماي روسيه همزمان با سفر عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهور مصر به انگليس منتشر شد. مصر با رد اطلاعات ارائه شده از سوي انگليس و آمريكا خواستار آن شده كه تا پايان يافتن تحقيقات هيچ‌گونه اظهارنظري در مورد علت سقوط هواپيما مطرح نشود. درحالي‌كه بخش اعظم درآمد مصر از طريق ورود گردشگر خارجي است، نهايي شدن فرضيه بمبگذاري ضربه بزرگي به صنعت توريسم اين كشور وارد خواهد كرد. روسيه نيز احتمال بمبگذاري در هواپيماي خود را رد كرده و اظهارنظر در اين رابطه را بسيار زود خوانده است.

کد خبر 312833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha