چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: حلول ماه مبارک رمضان با شور و شعف مسلمانان همراه است، زیرا براساس اعتقادات دینی ما روزهای این ماه از برترین روزها است؛ روزهایی که عبادات و دعاها مستجاب و استغفار پذیرفته می شود.

ماه رمضان، نهمین ماه از ماه‌های قمری و بهترین ماه سال است. واژه رمضان از ریشه رمض، به معنای شدت تابش خورشید بر سنگریزه است.

می‌گویند چون به هنگام نامگذاری ماه‌های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت، ماه «رمضان» نامیده شد، همچنین، رمضان از اسماء الهی است.

ماه رمضان ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شب‌های قدر نیز در آن قرار دارد. در قرآن کریم از ماه‌های سال قمری، جز ماه رمضان نام هیچ ماه دیگری نیامده است و این یکی از فضایل و امتیازات ماه رمضان است که از میان ماه‌های سال قمری فقط از ماه رمضان در قرآن، سوره بقره آیه 185 نام برده شده است.

همان طور که گفته شد کلمه رمضان از اسمای الهی است ونباید به تنهایی و بدون کلمه شهر که به معنای ماه است ذکر شود.

ماه میهمانی خدا

ماه رمضان، ماه خداست، ماهی است که حتی خواب روزه دار عبادت است، متدینین همه در آن عبادت می‌کنند و زمینه رشد و تکامل معنوی و تربیت استعدادها و سیر و سلوک و تخلق به اخلاق الله در این ماه بیش از سایر ماه‌ها فراهم است.

براساس روایات در ماه رمضان، حسنات و کارهای خوب را چند برابر ثواب می‌دهند. درهای آسمان‌ها به روی انسان باز است. در این ماه، زمینه بر قراری ارتباط معنوی بین زمین و آسمان فراهم می‌شود.رسول گرامی‌اسلام حضرت محمد(ص) در چند روایت، شعبان را ماه خود و ماه رمضان را شهر الله نامیده اند.

برنامه‌های ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان فرهنگ خاص خود را دارد و در این ماه پرفیض و برکت، برنامه‌های ویژه ای برگزار می شود که غبارروبی و عطرافشانی مساجد، نمایشگاه قرآن، جشن رمضان، اطعام ایتام، از آن جمله اند. 

امسال نیز مساجد کشور در آستانه ماه مبارک رمضان و ورود به ضیافت الهی، غبارروبی شدند.غبار روبی و عطر افشانی مساجد، غبار روبی نمازخانه‌های سازمان‌ها و مراکز آموزشی و نماز خانه‌های بین شهری، غبارروبی و عطر افشانی محراب‌ها و گلزار شهدا در برخی مساجد کشور‌، شست‌وشوی فرش‌ها و نظافت  مساجد از مهمترین فعالیت‌هایی است که امور مساجد سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری خود جوش مساجد انجام داده  است.

شهرداری و طرح مهر رمضان

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی، مجموعه شهرداری تهران، معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه فعالیت‌ها و اقدامات گسترده‌ای را در قالب طرح مهر رمضان اجرا می کند.

فرهاد یعقوبی، معاون امور مناطق شهرداری تهران در حاشیه برگزاری جلسه ستاد مهر رمضان که با حضور معاونان شهردار و شهرداران مناطق برگزار شد، گفت: هماهنگی و همراهی با عموم شهروندان در آستانه سال تحصیلی جدید و فرارسیدن ماه رمضان به منظور تقویت و تزئین نماهای معابر، مساجد و مراکز آموزشی و محیط‌های شهری و گرامیداشت این ایام، تاکید بیشتر بر نظافت شهر و آمادگی پیمانکاران طرف‌قرارداد در نظافت و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های عمرانی معابر و ساماندهی حفاری‌های سطح شهر، ترغیب شهروندان به همکاری با مدیریت شهری در حفظ نظافت شهر و پاک سازی محیط شهری، رفع نواقص عمرانی معابر، اتخاذ تدابیر ویژه برای آماده باش پرسنل معاونت امور شهری و فضای سبز مناطق در روز جهانی قدس و عید سعید فطر از مهمترین اهداف اجرای طرح مهر رمضان است.

آذین بندی و نورپردازی مساجد و مدارس

یعقوبی گفت: پاکسازی برچسب‌های تبلیغاتی درب منازل‌، شست وشو، پاکسازی و گندزدایی تمام مخازن جمع آوری زباله در سطح شهر، پیگیری تخلیه به موقع مخازن مکانیزه، بازبینی تابلوهای شناسایی معابر و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و چراغ‌های عبور عابران پیاده و رفع نقص احتمالی آن‌ها، بازبینی تمام تقاطع‌ها و محل‌های عبور عابران پیاده‌، انجام خط کشی در معابر پیرامون مدارس و مراکز آموزشی‌، مرمت و رفع نقص سطل‌های پسماند موجود و نصب سطل‌های پسماند جدید در اطراف مدارس‌، مساجد و حسینیه‌ها‌‌، نوسازی نقاشی‌های دیواری و نوشته‌های مجاز روی دیوار مدارس و سایر مراکز آموزشی‌، پاکسازی‌، بهسازی و ساماندهی نماهای شهری‌، اهدای گل به مساجد و مدارس به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و آغاز سال تحصیلی جدید‌، تجهیز کارگران خدمات شهری و فضای سبز به لباس کار نو، نورپردازی مساجد و آذین بندی فضای درونی و بیرونی مساجد از دیگر فعالیت‌های ماموریتی معاونت‌های مختلف شهرداری است.

ترمیم روشنایی بوستان‌ها و فضای سبز میادین و رفع عیب و نقص چراغ‌های معیوب، نظافت عمومی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، غبارروبی و نظافت نمازخانه‌های موجود در پارک‌های شهری، پخش اذان صبح، ظهر و عصر از سیستم صوتی بوستان‌ها، پیگیری پر کردن و مرمت مسیرهای حفاری شده، جلوگیری از انجام عملیات حفاری جدید، شست وشوی داخل حیاط و بیرون مدارس و توزیع شاخه گل بین دانش‌آموزان در روز اول مهر ماه در چند نقطه شهر به صورت نمادین، بخش دیگری از اقدامات شهرداری‌های مناطق همزمان با آغاز سال تحصیلی و فرارسیدن ماه رمضان است.

جشنواره رمضان با سازمان فرهنگی هنری شهرداری

قائم مقام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز از برگزاری جشنواره رمضان از پیش از آغاز ماه مبارک رمضان با عنوان جشن هلال نعمت و احسان در بوستان‌های ملت و بعثت تا پایان ماه مبارک رمضان خبر داد.

مجید سرسنگی گفت: تولید و توزیع همگانی بسته نرم‌افزاری میهمان خدا، تولید و توزیع بسته فرهنگی مساجد، تهیه و توزیع کتاب شهر قرآنی، برگزاری مسابقه کتاب در شهر تهران و غبارروبی مساجد از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

وی ادامه داد: میهمان خدا، عنوان بسته فرهنگی نرم‌افزاری است که از طریق "بولوتوث" به تلفن‌های همراه منتقل می‌شود.

سرسنگی افزود: در این برنامه ساعات اوقات شرعی و زمان بیدارشدن، احکام ماه‌ رمضان با توجه به رساله جمعی از مراجع تقلید، دانستنی‌های تغذیه، بهداشت و سلامت روزه‌دار و... عنوان شده است.

وی اظهار داشت: این بسته فرهنگی به صورت رایگان در ایستگاه‌های مترو و مراکز پر رفت و آمد شهر تهران در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.


قائم مقام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: بسته‌های فرهنگی ۳۰ روزنامه دیواری برای۳۰ روز نیز حاوی ۳۰ روزنامه دیواری است که به تناسب ایام این ماه و برای نصب در مساجد در نظر گرفته شده و همراه آن۳۰ قاب دعا مزین شده به تصاویر مذهبی با فرا رسیدن این ماه به مساجد ارسال می‌شود.

وی افزود: شب‌های۲۰ و  ۲۱ شهریورماه این سازمان با همکاری شبکه تهران، 2جنگ مفرح با عنوان هلال نعمت و احسان را برگزار می‌کند و در این برنامه موسیقی اقوام، نیایش، برنامه‌های مذهبی و شاد اجرا می‌شود

سرسنگی با اشاره به اینکه مرکز آموزش این سازمان نیز مجموعه مجلاتی را در  ۳۰ عنوان با نام شهر قرآنی منتشر و در معابر عمومی و مراکز وابسته به این سازمان توزیع می‌کند ،گفت: کتاب حسن بن علی(ع) بیدارترین سردار، نیز توسط امور کتابخانه‌های این سازمان در  شمارگان ۳۵هزار جلد به صورت رایگان در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توزیع می‌شود.

وی افزود: کلمات روزه دار، عنوان برنامه‌ای است که در 3 بخش در طول ماه مبارک رمضان در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود. سرسنگی ادامه داد‌: بیش از   ۴۸۰ عنوان برنامه در فرهنگسرا و خانه‌های فرهنگ و دیگر مراکز وابسته به این سازمان برگزار می‌شود.

جشن عاطفه‌ها

همزمان با ولادت حضرت امام حسن‌مجتبی(ع) جشن عاطفه‌ها 5 مهر ماه با شعار مهر رمضان، در سراسر کشور برگزار می‌شود.این مراسم به منظور مشارکت هرچه بیشتر دانش‌آموزان و نونهالان سراسر کشور در جشن عاطفه‌ها با همکاری سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و نیروی مقاومت بسیج برگزار می‌شود.

همچنین در این روز زنگ عاطفه‌ها در مدارس کشور به صدا در خواهد آمد.

نمایشگاه قرآن

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم از   ۲۲ شهریور تا   ۱۶ مهرماه جاری در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

اطلاعیه نیروی انتظامی

نیروی انتظامی طی اطلاعیه‌ای از هموطنانی که به هر دلیلی قادر به روزه گرفتن نیستند، خواست تا از هر گونه اعمال و رفتاری که دلالت بر تظاهر به روزه‌خواری دارد جدا پرهیزکرده و با رعایت موازین و مقررات شرعی و قانونی، به حقوق سایر هم‌میهنان احترام بگذارند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه درخصوص متصدیان واحدهای صنفی تأکید شده است موارد ذیل را رعایت کنند:

1 - مراکز پذیرایی بین راهی و یا مستقر در فرودگاه و ترمینال‌های مسافربری که قصد ارائه خدمات در طول روز را دارند، می بایست مجوز لازم را از مبادی ذی‌ربط اخذ کنند.

2 - مراکز پذیرایی از قبیل رستوران، کافی شاپ و... که در داخل مراکز اقامتی مشغول فعالیت هستند، می بایست صرفا از مسافرین مقیم این مراکز با پوشش مناسب پذیرایی کنند.

3 - مراکز پذیرایی مستقر در داخل شهرها به هیچ وجه حق فعالیت در طول روز ( اذان صبح تا اذان مغرب ) را نداشته و در صورت مشاهده تخلف وفق مقررات با آنان برخورد خواهد شد.

4 - واحدهای مجاز به فعالیت می بایست نسبت به استتار نمای خارجی مکان در حد متعارف اقدام کرده به شکلی که نمای درونی آنها از بیرون قابل رویت نباشد.

اجرای طرح ویژه ترافیکی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از اجرای طرح ترافیکی ویژه ماه مبارک رمضان در کشور خبر داد.

سردار محمد رویانیان در مورد چگونگی اجرای طرح ترافیکی ویژه ماه مبارک رمضان گفت: در اجرای این طرح ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در شهرها حضور فعال‌تری در ساعات پیک ترافیک که عموماً مربوط به زمان قبل از افطار است خواهند داشت.

وی برقراری نظم و انضباط در اجرای مراسم‌های مذهبی را از جمله اقدامات دیگر ماموران پلیس راهنمایی در این ماه ذکر کرد و گفت: ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در شب‌های احیا با حضور فعال در تمامی معابر شهری نسبت به کنترل ترافیک و عبور و مرور اقدام خواهند کرد و همچنین در این راستا تهیه طرح منطقه‌ای ویژه روز قدس نیز از سوی پلیس انجام می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه در طرح ویژه انضباط ترافیکی در ماه رمضان با موتورسیکلت‌ها و رانندگان مزاحم برخورد خواهد شد، گفت: بعضی از راکبان موتورسیکلت‌ها با حرکات آکروباتیک در سطح معابر و اقدامات دیگر باعث بروز مزاحمت برای شهروندان می‌شوند که در اجرای طرح ویژه ماه رمضان با آنها برخورد خواهد شد.

سردار رویانیان گفت: با رانندگان خودروهای متخلف نیز که اقدام به تخلفاتی مانند پارک‌ دوبله، حرکات مارپیچ و مزاحمت برای شهروندان می‌کنند از سوی پلیس برخورد قاطع می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در ادامه از کاهش ساعت تردد زوج و فرد خودروها در ایام ماه مبارک رمضان در تهران خبر داد و گفت: محدودیت تردد زوج و فرد خودروها که از ساعت 30/6 صبح آغاز می‌شود در ایام ماه مبارک رمضان به نیم‌ساعت قبل از افطار کاهش یافته است.

به گفته سردار رویانیان اجرای طرح ترافیک در تهران کماکان به اعتبار خود باقی می‌ماند و هیچ‌گونه تغییری در ساعت آن به‌وجود نمی‌آید.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با تأکید بر رعایت شئونات اسلامی‌در ماه مبارک رمضان از سوی رانندگان گفت: از رانندگان تقاضا دارم تا شئونات ماه مبارک رمضان را رعایت کرده و از هرگونه تظاهر به روزه‌خواری پرهیز کنند زیرا ماموران پلیس راهنمایی در صورت مشاهده اینگونه اقدامات با راننده خاطی برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به ایجاد پیک ترافیک خصوصاً در ساعات قبل از افطار از مردم روزه‌دار و مؤمن درخواست می‌کنم تا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌را در اولویت قرار داده و حتی‌الامکان از خودروهای شخصی استفاده نکنند.

هر خانواده ایرانی میزبان یک افطاری

کمیته امداد نیز اعلام کرد این نهاد طبق سنوات گذشته آمادگی دارد تا با کمک مردم خیر و نوعدوست سفره‌های آسمانی اطعام و افطار محرومان را در سراسر کشور بگستراند.

بر اساس این گزارش کمیته امداد آماده است تا هر گونه کمک در راستای برگزاری مراسم افطار، اطعام، توزیع غذای گرم، توزیع مواد خوراکی به هر میزان و هر مقدار را  از طریق دفاتر خود در سراسر کشور دریافت کرده و در هر منطقه که بانیان خیر نیت کرده اند، جهت برگزاری مراسم اطعام، اکرام یا آزادی زندانیان نیازمند به مصرف برساند.

کمیته امداد همچنین اعلام کرده است بانیان خیر می توانند بر اساس نیت خود یک یا چند نفر را در هر نقطه از ایران اسلامی که تمایل داشته باشند با غذای گرم یا با ارسال مواد خوراکی مورد نیاز افطار و سحری یاری رسانند.

رعایت شئونات ماه مبارک

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با تأکید بر رعایت شئونات اسلامی‌در ماه مبارک رمضان ازش سوی رانندگان گفت: از رانندگان تقاضا دارم تا شئونات ماه مبارک رمضان را رعایت کرده و از هرگونه تظاهر به روزه‌خواری پرهیز کنند زیرا ماموران پلیس راهنمایی در صورت مشاهده اینگونه اقدامات با راننده خاطی برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به ایجاد پیک ترافیک خصوصاً در ساعات قبل از افطار از مردم روزه‌دار و مؤمن درخواست می‌کنم تا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌را در اولویت قرار داده و حتی‌الامکان از خودروهای شخصی استفاده نکنند.

کد خبر 31303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز