شهردار پایتخت جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه پیامی به مراسم افتتاحیه اجلاس UCLG-MEWA فرستاد.

UCLG-MEWA

در اين پيام كه توسط گشتاسب مظفري، معاون بين‌الملل مركز ارتباطات شهرداري تهران قرائت شد، آمده: شهرداران، همكاران و دوستان ارجمند، خانم‌ها وآقايان، به‌عنوان شهردار تهران، پايتخت بزرگ جمهوري اسلامي ايران، و رئيس UCLG-MEWA سلام خود را به شما شركت‌كنندگان در اين اجلاس باشكوه، تقديم مي‌نمايم. اميدوارم اين اجلاس فرصت مناسبي را براي توسعه مشاركت و همكاري، تبادل تجارب و ديدگاه‌ها، و تلاش در مسير يافتن پاسخ‌هاي مؤثر براي چالش‌هاي مشترك جديد و روزافزون شهرهايمان به وجود آورد تا بتوانيم كيفيت زندگي شهروندان را ارتقا داده و به غناي پيوندها و ارتباطات ديرپا ميان شهرها و شهروندان منطقه بيفزاييم و فضاي نويني را براي فرداي بهتر ملت‌هايمان، فراهم سازيم.

در بخش ديگري از اين پيام آمده: هرچند منطقه ما به‌واسطه برخورداري از امتيازات و فرصت‌هاي بي‌نظيري مانند دين هويت و تمدن‌ساز و وحدت بخش اسلام و اشتراكات و پيوندهاي عميق فرهنگي و تاريخي و موقعيت ممتاز ژئوپليتيكي، ظرفيت‌هاي بسيار بالايي براي همگرايي، مشاركت و همكاري دارد ولي در عين حال به‌دليل توطئه‌هاي پيچيده دشمنان، رقابت‌هاي مخرب و يا سياست‌هاي غلط و واگرايانه برخي از قدرت‌هاي منطقه‌اي، متأسفانه ما شاهد دور شدن كشورها، شهرها و مردم منطقه از يكديگر هستيم. امروز شهروندان برخي از كشورهاي مسلمان منطقه به‌ويژه سوريه، يمن، عراق و فلسطين وضعيت اسفناكي را تجربه مي‌كنند.

افراط‌گراياني با پشتيباني برخي از قدرت‌هاي جهاني و منطقه‌اي، با اقدامات زشت و جنايت‌هاي بي‌شرمانه خود در حمله به مردم و ميراث تمدني و تاريخي اسلام و ملت‌هاي منطقه، موجب هتك حرمت و آبروي مسلمانان در جهان شده و چهره غيرانساني از اسلام را براي جهانيان عرضه مي‌كنند. اين گروه‌ها، متأسفانه پايه‌هاي اصلي تمدن، فرهنگ، اقتصاد، دمكراسي و دين را مورد هدف قرار داده‌اند.

رفتار اين گروه‌هاي افراطي دقيقاً خلاف دستورات صريح قرآن و دين مبين اسلام است. اين گروه‌ها به بهانه‌هاي مختلف، دنبال محقق ساختن اهداف طراحان اصلي و تشكيل‌دهنده اين جريان منحرف هستند كه آن هم چيزي به جز جنگ داخلي بين مسلمانان و تضعيف قدرت جهاني اسلام نيست. اين در حالي است كه پيام دين انسان‌ساز و نجات‌بخش اسلام، وحدت و برادري ميان مسلمانان و همزيستي و صلح حتي با غيرمسلمانان است و همه افراد بشر را به انسانيت، كمك به همنوع، صلح و آشتي دعوت مي‌كند.

به‌گفته قاليباف، با وجود اين، شاهديم كه اينك در ميان شهروندان منطقه ما، شادي، نشاط، اميد، همزيستي و روابط دلنشين و پيوندهاي عميق برادرانه و خواهرانه، جاي خود را به ترس، نفرت، دلهره و نگراني برخاسته از ريشه‌هاي تعصب جاهلي، انديشه‌هاي نژادپرستانه، غرور، قدرت‌طلبي، و بيش از همه توطئه‌ها و نيرنگ‌هاي پيچيده دشمنان مشترك، داده است.

وضعيت دلهره‌آور و نگراني‌هاي جدي براي شهروندان به‌ويژه اقشار آسيب‌پذير مانند زنان وكودكان در سطح منطقه وجود دارد. از سوي ديگر ميراث بسيار غني و گسترده تمدن بومي و اسلامي شهرهاي منطقه در معرض خطر و نابودي است و بايد تلاش‌هاي زيادي براي صيانت از اين ميراث مادي ومعنوي به عمل آيد.

وي افزود: معتقدم در اين مقطع سرنوشت‌ساز، مسئوليت ديني و وظيفه اخلاقي و انساني همه ما ايجاب مي‌كند كه تلاش مشتركي را براي تحكيم وحدت و همبستگي و مقابله با افراط‌گرايي در منطقه به انجام برسانيم تا شهرها و شهروندان بي‌گناه، از شرايط بحراني و فاجعه‌آميز كنوني نجات پيدا كنند. ما مديران و متوليان شهري مي‌بايست بتوانيم در اين موقعيت حساس با بهره‌گيري از توان شهروندانمان و ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي گسترده تاريخي و تمدني، سياست اقتصادي و فرهنگي واجتماعي موجود و نيز از طريق افزايش همكاري و هم‌افزايي ميان دولت‌ها و ملت‌ها، مسئوليت و نقش تاريخي خودمان را در پيشگيري از گسترش تنش‌ها و منازعات خانمان‌سوز ناشي از عصبيت‌هاي جاهلي، و تأمين فضاهاي زيست انساني مناسب براي شهروندان بي‌گناه، بي‌دفاع، درمانده و آسيب‌ديده، به خوبي ايفا كنيم.

در اين شرايط سخت، لازم است تلاش‌هايمان را بيش از هر زمان، به تأمين نيازها و انتظارات حياتي انساني درسطح محلي و در چارچوب دولت‌هاي محلي متمركز نماييم. ترديدي ندارم كه ايفاي مسئوليت مشترك شهرداران و مديران شهري و محلي كه مهم‌ترين آن تدارك و تجهيز هوشمندانه شهر و نظام مديريت آن براي تأمين خواسته‌هاي شهروندان است، بيش از هر زمان ديگري به دوري از تنش و منازعه و زمينه‌سازي‌ براي گفت‌وگو و تبادل تجارب و انديشه‌ها بستگي دارد.

در پيام شهردار تهران آمده: ما بايد سخت تلاش كنيم تا شهرهايمان را در منطقه به زيست‌پذيرترين، شكوفا‌ترين و پايدارترين شهرهاي جهان تبديل كنيم. شهرهايي كه شهروندانشان به زيستن در آن ببالند. شهرهايي امن، سبز و با مديريت مناسب كه در آن ارزش‌هاي انساني از قبيل عدالت و مهرباني حاكم هستند. شهري كه در آن هر كس ازجمله اقشار آسيب‌پذير و گروه‌هاي اجتماعي مانند شهروندان سالخورده، كودكان و معلولان مي‌توانند در پيشرفت‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مشاركتي پويا داشته باشند.

موفقيت و اثربخشي سيستم همكاري محلي، ملي و منطقه‌اي و تحقق رؤياي همگرايي منطقه‌اي و توسعه و حكمراني شايسته، به مشاركت معني‌دار مردم در همه ابعاد توسعه محلي نياز دارد و بايد تلاش كنيم تا به گسترده‌ترين شكل ممكن و از پايين‌ترين سطح و لايه‌هاي اجتماعي و محلات، تا سطح منطقه‌اي و بين‌المللي، همكاري و مشاركت را نهادينه كنيم. مشاركت در حوزه‌هاي سياستگذاري، برنامه‌ريزي، اجرا، نظارت و ارزيابي در ابعاد مختلف مديريت شهري و حكمراني محلي، مي‌بايست به خواست عمومي همه شهروندان، مديران و رهبران شهري و ملي و مسئولان سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي تبديل شود.

آينده تمدن و زندگي به هم پيوسته شهري ما، در گرو گسترش اين نوع تعاملات است. اين تعاملات به ما كمك خواهد كرد تا آينده و آرمان ترسيم‌شده براي شهرهايمان را براي تبديل شدن به شهرهايي مهربان، آينده‌‌ساز، اخلاق‌گرا، عدالت‌محور، سالم، پايدار، هوشمند، دانش‌بنيان و خلاق به واقعيت بدل كنيم. در انتها بار ديگر از جايگاه رياست UCLG MEWA از حضور و مشاركت شما عزيزان در اين نشست سپاسگزاري كرده و اميدوارم برگزاري اين اجلاس در شهر زيبا و تاريخي مالاتياي كشور دوست و همسايه ما، تركيه، همراه با ميهمان‌نوازي گرم و شايسته شهردار و شهروندان دوست‌داشتني اين شهر، با موفقيت و اثربخشي فراتر از انتظار همراه باشد.

کد خبر 313794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha