همشهری آنلاین: سرپرست وزارت صنایع و معادن ایران گفت: با تنظیم برنامه پنج ساله برای گسترش روابط صنعتی بین ایران و سوریه پیش بینی می شود حدود 10میلیارد دلار پروژه در کشور سوریه توسط صنعتگران و تولیدکنندگان کشورمان اجرا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن، علی اکبر محرابیان، در تشریح نتایج و دستاورد های سفر هیات صنعتی ایران به سوریه در فرودگاه مهرآباد ، روابط دو کشور را استراتژیک و برپایه اصول و آرمان‌های اسلامی دانست  و افزود: روابط تهران- دمشق رو به گسترش است و این سفر نیز نقطه عطفی در روابط تجاری و صنعتی دو کشور خواهد بود.

محرابیان گفت: در دیدار با مقامات بلندپایه سوری از جمله رییس جمهوری و نخست وزیر، آنان حمایت قاطع خود را از توسعه روابط دو کشور و اجرای پروژه‌های صنعتی ایران اعلام کردند.

وی افزود: در طی این سفر کارگروههای مشترکی از جمله در زمینه سیمان ، خودرو ، لاستیک ، شیشه و مواد غذایی و .. تشکیل شد که پس از 40ساعت جلسات تخصصی در نهایت منجر به امضای یادداشت تفاهمی در اجلاس پایانی دو کشور شد.

سرپرست وزارت صنایع و معادن گفت: در این سفر توافق شد تشکیل کمیته‌ای برای بررسی و تامین منابع مالی لازم برای اجرای پروژه‌های مشترک از جمله تاسیس صندوق مشترکی با سرمایه اولیه 200میلیون دلار تشکیل شود، که یکصدمیلیون دلار از سرمایه آن توسط ایران تامین خواهد شد.

محرابیان با اشاره به روش‌های مختلف اقتصادی برای تامین منابع مالی پروژه‌های مشترک ایران و سوریه افزود: در کمیته تامین مالی اولویت ما تامین سرمایه از طریق بخش خصوصی است و تقریبا در تمامی توافقات طرفی که از ایران معرفی شد ، بخش خصوصی بود.

وی افزود: اراده مسئولان دو کشور برای اجرای پروژه‌های صنعتی مشترک جدی است و من از همین جا از دست اندرکاران سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش صنعت و معدن دعوت می‌کنم که با مطالعه طرحها و پروژه‌ها از این فرصت برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید و صنعت سوریه استفاده کنند.

سرپرست وزارت صنایع و معادن ایران گفت: 16پروژه در کشور سوریه در دست اجرا داریم که ارزش این پروژه‌ها یک میلیارد دلار است و بر اساس یادداشت تفاهم‌هایی که بین دو کشور به امضاء رسیده، این رقم در طی پنج سال آینده به حدود 10میلیارد دلار خواهد رسید.

وی با اشاره به فعالیت شرکت ایران خودرو در سوریه اظهارداشت: فاز اول کارخانه تولید محصولات ایران خودرو در سال 85در سوریه افتتاح شد و بزودی دو سالن رنگ و بدنه نیز توسط این شرکت در سوریه راه‌اندازی شود.

وی گفت: همچنین احداث یک شهرک صنعتی به مساحت 250هزار متر مربع برای قطعه سازان خودرو از دیگر طرح‌های مشترک بین دو کشور است.

وی در ادامه گفت: شرکت خودروسازی سایپا نیز سال گذشته 17هزار خودرو به کشور سوریه صادر کرده است که این رقم تا سقف 40هزار خودرو قابل افزایش است و این نشان می‌دهد که بازار مطمئنی برای خودروهای ایرانی در کشور سوریه وجود دارد.

 وی با اشاره به استقبال کم نظیر از خودروی سمند شام در سوریه گفت: برای نخستین بار در سوریه این خودرو به صورت پیش فروش در بازار این کشور عرضه شد که نشان از اقبال عمومی مردم این کشور از خودروی ایرانی است. 

سرپرست وزارت صنایع اظهارداشت: در این سفرمقرر شد کارخانه تولید محصولات سایپا و فاز 2 ایران خودرو بعد از ماه مبارک رمضان توسط مسوولان دو کشور راه اندازی شود.

 مهندس محرابیان شرکت در مراسم آغاز احداث کارخانه تولید شیشه را از دیگر برنامه‌های خود در سفر به سوریه یاد کرد و گفت: این کارخانه از سیستم تولید فوق‌العاده مدرن و پیشرفته برخوردار می‌باشد.

محرابیان از دیگر موضوعات مورد مذاکره با مسوولان سوری را احداث کارخانه لاستیک و سیمان اعلام کرد و گفت: کار احداث یک کارخانه سیمان از سال 79توسط ایران آغاز شده که به رغم پیشرفت کند پروژه در سالهای اولیه، خوشبختانه در دو سال گذشته از پیشرفت مطلوبی برخوردار شده‌است.

وی افزود: ظرفیت تولید این کارخانه که با برخورداری از فناوری روز در منطقه بی‌نظیر است، یک میلیون تن در سال خواهد بود. وی اظهار امیدواری کرد تا پایان ماه مبارک رمضان این کارخانه به بهره برداری برسد.

کد خبر 31408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز