مهدیه تقوی راد: براساس پیش‌بینی‌ها امسال بیش از ۲میلیون ایرانی برای زیارت اربعین وارد کشور عراق می‌شوند.

زائران اربعین

حضور اين تعداد ايراني در كنار زائران غيرايراني و البته زائران عراقي موجب تشكيل بزرگ‌ترين تجمع انساني جهان مي‌شود كه عددش بيش از 20ميليون نفر تخمين زده مي‌شود. حضور اين تعداد زائر در عراق مستلزم به كارگيري امكانات و تأمين امنيت در بالاترين سطح است. امسال و بعد از تجربه سال گذشته اربعين، 2 كشور ايران و عراق تصميم به برنامه‌ريزي براي حضور هرچه بهتر زائران در اين كشور گرفتند كه مهم‌ترين آنها الزامي بودن‌ داشتن ويزاست. گفت‌وگوي همشهري با حسن دانايي‌فر، سفير ايران در عراق را درباره آخرين تصميم‌ها و برنامه‌ها براي مديريت اين تجمع بزرگ بخوانيد.

  • زمان زيادي تا آغاز حركت زائران پياده براي حضور در مراسم اربعين نمانده است. چه تمهيداتي براي هر چه بهتر برگزار كردن اين مراسم داريد؟

پيش‌بيني‌ها براي امسال حضور بيش از 2 ميليون ايراني در اين مراسم است، اين يعني بايد به اين موضوع توجه ويژه داشته باشيم. اگر‌چه سال گذشته هم تا حدودي برنامه‌هايي براي پياده‌روي اربعين درنظر گرفته شد اما اين مقدار از حجم ورودي زوار به كربلا پيش‌بيني نمي‌شد كه تعداد زوار ناگهان از480هزار نفر در سال‌92 به بيش از يك ميليون و 600هزار نفر برسد. برخي مشكلات به‌دليل عدم‌پيش‌بيني‌ها و برخي ديگر به‌دليل بي‌توجهي به ظرفيت‌هاي موجود بود. يعني در كل امكانات كربلا براي استقرار از قبيل هتل و مسافر‌خانه بيش از 23هزار نفر نيست كه براي ايام عادي سال متناسب است اما براي ايامي مثل اربعين اصلا مناسب نيست. با اين حال غير از وجود زوار ايراني خود عراقي‌ها و زواري از كشورهاي بحرين، عربستان سعودي، هند، پاكستان، لبنان و تركيه، ‌آذربايجان و كشورهاي اروپايي هم براي زيارت به عراق مي‌آيند كه همين موضوع باعث مي‌شود تا تناسبي بين ظرف و مظروف نباشد. با اين حال امسال در زمينه‌هاي اسكان، بهداشت و درمان و تغذيه زائران پيش‌بيني‌هاي مناسبي انجام شده است. ظرفيت اسكان نسبت به سال قبل 5برابر افزايش پيدا كرده، يعني سال گذشته 23تا 24هزار زائر را توانستيم اسكان دهيم كه اين مقدار براي امسال به 150هزار محل اسكان رسيده است. در نقاط مختلف كربلا و با هماهنگي مسئولان عراقي با داربست و چادر و برزنت فضاهاي موقتي براي اسكان زائران ايجاد و برخي مدارس و مراكز آموزشي و ورزشگاه‌ها نيز براي اسكان زائران آماده شده است. تمام اينها در كنار امكاناتي است كه مردم عراق و ساكنان كربلا در اختيار زوار امام حسين(ع) قرار مي‌دهند. با اين حال با توجه به حجم بالاي ورود زائران ايراني به كربلا باز هم در زمينه اسكان نسبت به تقاضايي كه وجود دارد فاصله زيادي داريم. اسكان زائران مهم‌ترين مشكل سفر اربعين امسال است.

  • با توجه به اينكه موكب‌ها و هيئت‌هاي عراقي از بعد‌از‌ظهر اربعين ديگر فعاليتي ندارند، برنامه ايران براي تغذيه زوار ايراني مستقر در كربلا چيست؟‌

امسال با پيش‌بيني‌هايي كه شده حجم هيئت‌هايي كه براي زوار امام حسين(ع) غذا تهيه مي‌كنند بسيار زيادشده و از برخي هيئت‌هاي ايراني خواهش كرديم كه اين خدمات تغذيه‌اي را تا چند روز بعد از اربعين كه زوار ايراني در كربلا هستند ادامه دهند. ان‌شا‌ءالله مشكلي براي تغذيه زائران وجود نخواهد داشت.

  • با توجه به حجم بالاي سفر زوار ايراني به كربلا آيا پيش‌بيني شده ويزاي فوري در سر مرز يا فرودگاه‌ها صادر شود؟‌

در جلسات مختلفي كه با مسئولان كشور عراق داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه هيچ‌گونه ويزايي در سر مرزها و فرودگاه‌ها صادر نشود و تمامي برنامه‌هاي مربوط به صدور ويزا از طريق دفاتر كنسولي انجام خواهد شد. به همين دليل علاوه بر 4دفتر كنسولي و سفارتخانه كه در كشورمان مستقر است بنا بر پيشنهاد كشورمان 11دفتر موقت كنسولي در 11شهر كشورمان ايجاد شد كه روند صدور ويزا هر‌چه سريع‌تر انجام شود. به اين ترتيب تمام افراد بايد با در دست داشتن ويزا براي خروج از مرز اقدام كنند و به اين اميد نباشند كه شايد در سر مرز بتوانند ويزاي فوري دريافت كنند. همچنين از طرف عراقي درخواست كرديم كه زوار ايراني به شرط اينكه مهر ورود به كشور عراق در گذرنامه و مانيفست‌شان درج شده باشد بتوانند هم به‌صورت گروهي و هم به‌صورت جداگانه بعد از زيارت اربعين به كشور وارد شوند. اما نكته مهم اين است كه افراد از همان مرزي كه از كشور خارج شده‌اند به كشور بازگردند.

  • با توجه به تهديداتي كه تكفيري‌ها براي ناامن جلوه دادن عراق در ايام اربعين انجام داده‌اند، پيش‌بيني‌ها براي تأمين امنيت زوار در اين ايام چگونه بوده است؟‌

امنيت مسئله‌اي جدي در كشور عراق است كه طرف عراقي به آن توجه ويژه‌اي دارد و امكانات خود را براي تأمين هر چه بيشتر امنيت در اين كشور در ايام اربعين بسيج كرده اما در عين حال مردم هم بايد به تأمين امنيت كمك كرده و هوشيار باشند. مهم‌ترين مسئله در اين ميان اين است كه به‌صورت گروهي به اين سفر بيايند و از مسيرهايي كه براي سفر براي آنها پيش‌بيني شده حركت كنند و از رفتن به مسيرهاي فرعي براي رسيدن به عتبات خودداري كنند. زوار بايد به اين نكته هم توجه كنند كه از رفتن به زيارت سامرا در ايام اربعين خودداري كنند.

  • امسال اوضاع در كاظمين چگونه است؟

براي نخستين‌بار امسال براي مسير كاظمين به كربلا تمهيداتي را داشتيم كه البته امكانات اين مسير قابل مقايسه با امكانات مسير نجف تا كربلا نيست چرا كه بيشترين تمركز به‌دليل بيشترين تعداد زوار پياده در مسير نجف تا كربلاست اما در اين مسير هم درخصوص تغذيه، اسكان، انتقال و درمان زوار به كربلا تمهيداتي را داشته‌ايم كه به زواري كه از اين مسير به كربلا مي‌آيند هم خدمات‌رساني كنيم.

  • اختلال در اينترنت و تلفن همراه از موضوعاتي بود كه سال گذشته در ايام اربعين مشكلاتي را براي زائران به‌وجود آورد. امسال اوضاع بهتر مي‌شود؟

حدود 20روز قبل دكتر واعظي وزير ارتباطات به كشور عراق آمدند تا هماهنگي‌هايي را براي ايجاد ظرفيت بيشتر براي ارتباطات موبايلي و افزايش پهناي باند اينترنت و... انجام دهند اما تأكيد مي‌كنم با توجه به تعداد بالاي زوار كه با احتساب زوار عراقي و ديگر كشور‌ها به بيش از 20ميليون نفر مي‌رسد ممكن است باز هم مشكلاتي درخصوص ارتباطات موبايلي و اينترنت وجود داشته باشد كه اجتناب‌ناپذير است. با اين حال در برخي نقاط ممكن است مسئولان امنيتي عراق شرايطي را به‌وجود بياورند كه آنتن‌دهي موبايل‌ها قطع شود تا امنيت حفظ شود چرا كه حفظ امنيت مردم در اربعين از هر موضوع ديگري مهم‌تر است.

  • توصيه شما به زوار اربعين حسيني چيست؟

مهم‌ترين توصيه‌اي كه مي‌شود كرد، توصيه مردم به صبر و شكيبايي در اين سفر معنوي است چرا كه به‌دليل ازدحام بالا در اين سفر ممكن است موضوعات زيادي به‌وجود بيايد كه همكاري و صبر مردم مي‌تواند شرايط مناسبي را به همراه داشته باشد. موضوع بعدي مسئله شيوع وبا در كشور عراق است. مسائل بهداشت فردي و گروهي در اين سفر بايد از سوي زائران رعايت شود تا مبادا به اين بيماري دچار شوند.

  • زيارت اربعين محدود به يك روز نيست

به زائران توصيه مي‌كنم هر زمان كه وارد كربلا شدند زيارت اربعين را به جا بياورند و حتما اصرار نداشته باشند كه در روز اربعين به زيارت بروند چرا‌كه ازدحام جمعيت در اين زمان مي‌تواند مشكلاتي را به‌وجود بياورد. مراجع عاليقدر عراق هم به زوار عراقي توصيه كرده‌اند كه زيارت اربعين را موكول به 20صفر نكنند و اين زيارت را مي‌توانند بين 5روز مانده به اربعين تا اربعين انجام دهند.

کد خبر 314252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha