همشهری آنلاین: واژه‌نامه آکسفورد برای اولین بار در تاریخ فعالیتش یک شکلک یا اموجی یا اموتیکان را به عنوان واژه برتر سال خود انتخاب کرده‌است.

emoji

براساس گزارش وب‌سايت واژه‌نامه آكسفورد، شكلك يا اموجي "صورتك با اشك شوق" به دليل اينكه به بهترين شكل ممكن توانسته خلقيات، حالات روحي و مشغوليت‌هاي ذهني را در سال 2015 به نمايش بگذارد به عنوان واژه برتر سال واژه‌نامه آكسفورد انتخاب شده‌است.

واژه اموجي‌ از دهه 1990 ابداع شده‌است اما كارايي آن در سال 2015 چشمگير شد زيرا استفاده از اين واژه در اين سال افزايشي قابل توجه يافت. از اين رو دفتر رسانه‌اي واژه‌نامه آكسفورد با همكاري شركت فناوري موبايل سوئيفت‌كي به بررسي آماري رواج استفاده از محبوب‌ترين اموجي‌ها در سرتاسر جهان پرداختند و اموجي صورتك با اشك شوق به دليل اينكه پركاربرد‌ترين شكلك در سال 2015 بوده‌است،‌ انتخاب شد.

ميزان استفاده از واژه اموجي (emoji) نيز در سال 2015 بيشتر از هميشه بوده‌است. اگرچه اين واژه از سال 1997 وارد دايره واژگان انگليسي شده‌است، اما استفاده از آن در سال 2015 سه برابر شده‌است.

اموجي‌ها يا شكلك‌ها تصاوير كوچك ديجيتالي هستند كه از آنها براي بيان ايده و احساسات در ارتباطات الكترونيكي استفاده مي‌شود. اين واژه از ادبيات ژاپني وام گرفته شده و به معني حرف تصوير است: E در ژاپني به معني تصوير و moji به معني حروف الفبا است. شباهت اين واژه به واژه انگليسي آن emoticon به افزايش محبوبيتش كمك كرده‌است، اگرچه اين شباهت كاملا تصادفي است، اين واژه تركيبي از دو واژه احساسات (emotion) و آيكون (icon) در انگليسي است.

کد خبر 314306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha