داعش در همه سال‌های گذشته عامل قتل هزاران نفر و عملیات تروریستی بی‌شماری بوده است. حالا اما پس از حملات پاریس نگاه رسانه‌های غربی به حامیان این گروه تروریستی ازجمله عربستان دقیق‌تر شده است.

داعش

نيويورك‌تايمز روز گذشته در تحليلي جنجالي به مقايسه داعش و عربستان پرداخت كه در آن تأكيد شده نگاه دقيق به ماجرا نشان مي‌دهد كه داعش و عربستان در واقع يكي هستند.

در اين تحليل آمده است: «داعش سياه، داعش سفيد. اولي دست به كشتار مي‌زند، گلوي افراد بي‌گناه را مي‌برد، سنگسار مي‌كند، دست‌ها را قطع مي‌كند، آثار باستاني جهان را از بين مي‌برد و با زنان و غيرمسلمانان دشمني دارد. اما داعش سفيد لباسي‌‌
تر و تميز پوشيده و ظاهري آراسته دارد، درحالي‌كه همان كارها را انجام مي‌دهد. داعش سفيد همان عربستان است. در جنگ عليه تروريسم غرب عليه يكي از آنها اعلام جنگ كرده و با ديگري دست مي‌دهد.»

در تحليل نيويورك‌تايمز با اشاره به اينكه ريشه تفكر داعش در عربستان و وهابيت است تأكيد شده كه غرب در مقابل عربستان سال‌هاست مكانيسم انكار را در پيش گرفته و اين انكار واقعيت درباره عربستان قيمتي دارد. قيمت حفظ شراكت راهبردي شناخته شده با عربستان، فراموش كردن اتكا و وابستگي اين كشور به روحانيون تندرو و افراطي است كه عامل تبليغ، گسترش و مشروعيت‌بخشي وهابيت هستند.

وهابيت همان فرقه‌اي است كه خوراك عقيده‌اي و ايدئولوژيك داعش را تأمين مي‌كند.در تحليل نيويورك‌تايمز آمده است: اين مكانيزم انكار غرب درباره عربستان زننده است. غرب به حكومت تندروي عربستان به‌عنوان متحد احترام مي‌گذارد اما وانمود مي‌كند كه متوجه نشده است كه اين كشور حامي اصلي و ايدئولوژيك افراطي‌گري است. نسل‌هاي جوان در جهان عرب كه افراطي شده‌اند، افراط‌گر به دنيا نيامده‌اند! آنها با صنعت فتواي وهابيت كه به توليد كتاب‌ها، ايدئولوژي‌ها و محتواهاي رسانه‌اي افراطي مي‌پردازد به اين نقطه رسيده‌اند.

براساس مقاله نيويورك‌تايمز، اگر مادر داعش حمله آمريكا به عراق باشد، پدر آن عربستان سعودي و مجموعه مذهبي آن هستند. تا زماني كه اين نكته درك نشود هر جنگي عليه داعش حتي درصورت پيروزي ظاهري هم در نهايت به شكست مي‌رسد. درصورتي كه ريشه ماجرا باقي بماند افراط‌گراها هرچقدر كشته شوند در نسل‌هاي آينده باز هم جواناني طبق همان كتاب‌ها تربيت خواهند شد.

علاوه بر نيويورك تايمز، نشريه آمريكايي فارن پاليسي هم در گزارشي مشابه درباره نقش عربستان در تبليغ وهابيت، اين كشور را در حملات پاريس مقصر دانسته است. در اين گزارش فارن پاليسي نقش سياست‌هاي خشونت‌طلبانه عربستان سعودي در تشكيل گروه‌هاي افراطي ازجمله گروه تروريستي داعش را مورد بررسي قرار داده و تأكيد كرده كه رياض از دهه 1970با پول نفت به تقويت اين گروه‌ها مشغول بوده است.

در گزارش اين نشريه با اشاره به تمركز كشورهاي غربي پس از حملات پاريس بر گزينه حملات نظامي تأكيد شده كه مسئله اصلي شناسايي ريشه‌هاي ناآرامي و درگيري‌ها در خاورميانه است. فارن پاليسي وهابيت را ريشه اصلي اين درگيري‌ها دانسته و مي‌نويسد: از دهه 1970دولت عربستان و سازمان‌هاي مذهبي وابسته به آن نسخه افراطي ايدئولوژي خود را با پول نفت خود به سراسر دنيا صادر كرده‌اند. در اين گزارش همچنين به اشتباه غرب در رابطه نزديك با عربستان و دوري از ايران با گسترش ايران‌هراسي اشاره شده و آمده است: چرا ما با اين تبليغات خشونت‌آميز عربستان سعودي كنار مي‌آييم؟ با دوستان اينچنيني، چه‌كسي ديگر دشمن لازم دارد.

کد خبر 314604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha