دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: تعطیلات اربعین امسال کمی بلندتر است و احتمالا خیلی از زائران فرصت دارند تا بیشتر درشهرهای کربلا و نجف حضور داشته باشند.

کربلا

 اين بهترين فرصت است كه سري هم به ديگر زيارتگاه‌هاي اين دوشهر بزنيم و استخواني سبك كنيم. با مهم‌ترين زيارتگاه‌هاي اين دوشهر در اين صفحه آشنا شويد.

  • زيارتگاه‌هاي كربلاي معلا

مرقد حبيب‌بن مظاهر و سيدابراهيم مجاب: وقتي نزديك ضريح مقدس حضرت اباعبدالله(ع) مي‌رسيد 2ضريح كوچك هم در همان نزديكي مي‌بينيد كه يكي متعلق به حبيب‌بن مظاهر و ديگري سيدابراهيم مجاب است. جناب حبيب از اصحاب پيامبر(ص) و از قبيله بني‌اسد بودند و هنگام شهادت در عاشورا 75سال داشتند. سيدابراهيم مجاب هم نواده امام موسي كاظم(ع) است كه در دوران يكي از خلفاي عباسي به كربلا آمد. در اين دوران به علويان اجازه داده شده بود كه قبر امام‌حسين(ع) را زيارت كنند. گفته شده كه ابراهيم به هنگام زيارت، رو به مرقد ايستاد و با عبارت «السلام عليك يا جداه» سلام كرد و از درون مرقد مطهر هم با عبارت «السلام عليك يا ولدي» پاسخ شنيد. به همين دليل هم به «مجاب» معروف شده است.
كجا برويم: ضريح جناب حبيب در راستاي ضلع جنوب شرقي ضريح امام و ضريح جناب مجاب در راستاي ضلع شمال شرقي ضريح قرار دارد.

خيمه‌گاه يا همان «مخيّم»: دوم محرم سال 61هجري بود كه امام‌حسين(ع) و يارانشان به سرزمين كربلا رسيدند و در اين زمين خيمه‌هاي خود را برپا كردند. داخل ساختمان اين زيارتگاه‌ها، محل‌هايي كه منسوب به خيمه‌هاي اصحاب كربلاست، مشخص شده است.
كجا برويم:‌ تقريبا در سمت جنوب غربي صحن مطهر و در كنار تل زينبيه قرار دارد.

تلّ زينبيه: اين محل همان تپه‌اي است كه حضرت زينب(س) از بالاي آن وقايع جنگ را مشاهده مي‌كردند كه حالا زيارتگاهي روي آن ساخته شده و تقريبا 5متر از سطح زمين بالاتر است.
كجا برويم: در ضلع جنوب غربي صحن مطهر قرار دارد.

مرقد حضرت علي‌اكبر(ع) و شهداي كربلا: محل دفن حضرت علي‌اكبر(ع) در پايين پاي آن حضرت است. در حقيقت ضريح امام حسين(ع) به‌صورت شش‌گوشه است كه 2ضلع پايين آن به علي‌اكبر(ع) و شهيدان بني‌هاشم تعلق دارد. درضمن قبرهاي بسياري از شهيدان كربلا، به غيراز چند نفر در سمت جنوب شرقي ضريح امام‌حسين(ع) و به فاصله چند متري آن و داخل يك اتاق 12مترمربعي است كه ضريحي هم روي آنها قرار دارد. اسامي شهيدان كربلا، همراه با زيارت‌نامه مخصوص روي كتيبه‌اي از كاشي‌ نوشته شده است.
كجا برويم: كنار ضريح مقدس امام حسين(ع).

مقام دستان حضرت عباس(ع): «كف‌العباس» نام 2زيارتگاه است كه به كف‌العباس يمين و كف‌العباس يسار معروف هستند. اين زيارتگاه‌ها محل‌هايي است كه روايت شده دستان حضرت‌عباس(ع) در آن توسط سپاه كفر از بدن مطهرشان جدا شده.
كجا برويم: به قسمت شمال شرقي و جنوب شرقي صحن مطهر حضرت ابوالفضل(ع) برويد.

نهر علقمه: نهري در كربلا وجود دارد كه زائران در كنار آن به عزاداري براي سيدالشهدا(ع) مي‌پردازند، اما اين نهر، آن نهر علقمه معروف در ماجراي كربلا نيست. البته اين نهر هم شعبه‌اي از رود فرات است و به نام «نهر الحسينيه» نامگذاري شده. در حال حاضر نام خياباني در شرق حرم حضرت ابوالفضل(ع) علقمه است كه احتمالا محل گذر همان نهر معروف بوده است. درباره علت پر شدن اين نهر هم گفته‌اند كه روزي به ابن علقمي خبر رسيد كه امام صادق(ع) هنگامي كه جدشان را زيارت مي‌كردند، خطاب به نهر فرموده‌اند: «تو چنين جاري هستي، اما در روز عاشورا آبت را از جدّ من حسين(ع) دريغ داشتي؟!» ابن علقمي با شنيدن اين خبر، نهر را پر كرد و آب آن از جريان افتاد.
كجا برويم: نهر الحسينيه در شمال شهر كربلا و در كنار مقام صاحب‌الزمان(عج) قرار دارد. نهر علقمه هم كه همان خيابان ضلع شرقي حرم است.

مقام صاحب‌الزمان(عج) و مقام امام‌جعفر‌صادق(ع‌): ساختمان مقام صاحب‌الزمان(عج) كه با گنبدي فيروزه‌اي كاملا مشخص است به ياد امام‌زمان(عج) در اين شهر ساخته شده و حالا زيارتگاه زائران است. مقام امام‌جعفرصادق(ع) هم خانه‌اي محسوب مي‌شود كه گفته شده آن حضرت هرگاه براي زيارت جدشان به كربلا مي‌آمدند در آن اقامت مي‌كردند.
كجا برويم: مقام صاحب‌الزمان(عج) كنار نهر الحسينيه در شمال شهر كربلاست و مقام امام جعفر صادق(ع) درست 30متر بعد از اين نهر قرار دارد.

مرقد حرّ بن يزيد رياحي: قبور مطهر تعداد معدودي از ياران امام‌حسين(ع) در نزديكي ضريح مطهر آن بزرگوار قرار ندارد و در خارج حرم است كه مرقد حرّ بن‌يزيدرياحي يكي از آنهاست. مورخان گفته‌اند كه طايفه حر، اقدام به انتقال پيكر مطهر اين شهيد كربلا كردند و اين فاصله بين مرقد مطهر ايشان و ديگر قبور شهداي كربلا ايجاد شد.
كجا برويم: در حدود 6كيلومتري شمال غربي كربلا قرار دارد.

مرقد عون بن‌عبدالله: زيارتگاهي در حاشيه شهر كربلا به مرقد عون بن عبدالله معروف شده است كه 2روايت درباره آن بيان شده؛ بنا به روايتي ايشان عون بن عبد‌الله بن جعفرطيار (فرزند حضرت زينب(س)) و جزو شهداي كربلا هستند. علت دور بودن مقبره ايشان از ساير شهداي كربلا هم اينطور بيان شده كه ايشان براي جلب كمك طايفه بني‌اسد به اين مكان رفته بودند و در بازگشت با سپاه عمر بن سعد درگير و شهيد شده‌اند. بنا به روايتي هم گفته شده كه اينجا مزار عون بن عبدالله است كه با 12واسطه به امام‌حسن مجتبي‌(ع) مي‌رسد.
كجا برويم: در نزديكي كربلا و كنار جاده كنوني كربلا به بغداد قرار دارد.

مقامات مختلف شهر كربلا: مقام‌ها در اصطلاح زيارتگاه‌هايي هستند كه نشان‌دهنده حضور شخصيتي كه مقام‌ها به آنها نسبت داده شده در آن محل هستند. كربلا از اين زيارتگاه‌ها زياد دارد مثل مقام حضرت علي‌اكبر(ع)، محل ملاقات امام‌حسين(ع) با عمربن سعد، مقام شير فضه و... . براي هر يك از اين مكان‌هاي زيارتي هم روايتي بيان شده است. البته تاريخ بناي اين مقام‌ها، از يكي‌دو قرن اخير تجاوز نمي‌كند.
كجا برويم: در محله‌هاي اطراف حرم، مخصوصا محله باب السلالمه و بازار مسگرها.

  • زيارتگاه‌هاي نجف اشرف

مسجد حنّانه: كاروان كربلا در مسيرشان به سمت كوفه، سر مقدس سيدالشهدا(ع) را در محلي به زمين گذاشتند. هنگامي كه سر امام حسين(ع) در روي اين زمين قرار داده شده، زمين ناله سر داده است. مسجد حنانه در همين محل ساخته شده و به‌دليل همين اتفاق «حنّانه» ناميده شده است. برخي هم گفته‌اند هنگام عبور پيكر مطهر امام‌علي(ع) از كوفه به نجف، زمين اين مسجد ناله سر داده است.
كجا برويم: در ميانه بزرگراه نجف-‌كوفه قرار دارد.

قبرستان وادي‌السلام: اين قبرستان يكي از مهم‌ترين قبرستان‌هاي جهان اسلام است. در روايات آمده: «هر مؤمني كه در شرق يا غرب جهان ديده از جهان بر گيرد به روح او ندا مي‌رسد كه به وادي‌السلام ملحق شو.» وجود مقبره حضرت هود(ع)، حضرت‌صالح(ع) و بسياري از صحابه پيامبر(ص)، دوستداران ائمه(ع) و بزرگان ديني ما در اين قبرستان بر شهرت آن افزوده است. قبر آيت‌الله قاضي در وادي‌السلام يكي از جاهايي است كه ايراني‌ها زياد مي‌روند.
كجا برويم: تقريبا در شمال صحن مطهر حضرت علي(ع)، با چند دقيقه پياده‌روي به وادي‌السلام مي‌رسيد.

مقام امام‌زمان(عج): گنبد سبز اين مكان زيارتي در وادي السلام بيشتر از هر چيز ديگر در نگاه اول توجه زائران را جلب مي‌كند. مثل مقام‌هاي ديگر، جايگاه مقدسي است كه به آن حضرت نسبت داده مي‌شود، البته گفته نشده كه كرامتي از امام‌زمان(عج) در اين مكان ديده شده يا اينكه خود ايشان در اين محل ديده‌ شده‌اند.
كجا برويم: در غرب مسير ماشين‌روي قبرستان وادي‌السلام قرار دارد.

مرقد صافي صفا: روزي حضرت امير(ع) پسري را ديده ‌كه جنازه پدرش را از يمن به سمت نجف براي دفن مي‌برده است. حضرت ماجرا را پرسيده و متوجه شده‌اند كه اين پدر به پسر گفته مردي در نجف مدفون خواهد شد كه به شفاعت او، به اندازه ۲ قبيله عظيم عرب يعني ربيعه و مضر، آمرزيده خواهند شد. حضرت هم وقتي اين ماجرا را شنيدند آن جنازه را دفن كردند. اين پيكر مطهر متعلق به فردي به نام صافي صفا يماني بوده كه حالا مرقدشان در نجف زيارتگاه شده است.
كجا برويم: ضلع غربي حرم حضرت‌امير(ع)

آرامگاه كميل بن زياد: كميل بن زياد‌ براي ما ايراني‌ها نياز به معرفي ندارد و به واسطه دعاي كميل بسيار معروف است. كميل در زمان شهادت امام‌حسن(ع) در مدينه نبود و در واقعه كربلا هم زنداني بود.
كجا برويم: در مسير بين نجف به كوفه است.

مسجد و آرامگاه شيخ طوسي: اين مسجد در حقيقت خانه شيخ طوسي بوده است. ايشان وصيت كرده‌اند كه پيكرشان در اين خانه دفن و سپس اين محل به مسجد تبديل شود. درضمن علاوه بر آرامگاه شيخ طوسي، در گوشه‌اي از اين مسجد آرامگاه علامه آيت‌الله سيدمحمد مهدي بحر العلوم هم قرار گرفته است.
كجا برويم: شمال حرم مطهر حضرت علي(ع) است.

  • قبور معروف حرم مطهر

نام عالم دفن شده  و محل قبور

علامه حلي و حاج آقا مصطفي‌خميني(ره) - اتاقي كه در راهروي جنب گلدسته شمالي قرار دارد
مقدس اردبيلي - اتاقي كه در ايوان طلا و جنب گلدسته جنوبي واقع شده است
سيد محمد كاظم يزدي - مقبره بزرگي كه در سمت شمال صحن مطهر قرار دارد
شيخ مرتضي انصاري - اتاقي كه در سمت غرب راهرو و دالان باب‌القبله قرار دارد
ميرزاي نائيني - دومين مقبره پيش از زاويه جنوبي حرم
آخوندخراساني، ميرزا حبيب‌الله رشتي و سيدابوالحسن اصفهاني - مقبره جنوبي واقع در دالان باب‌الذهب
آيت‌الله بهبهاني - دوّمين مقبره پس از دروازه باب‌السوق، به سمت شمال
محمد مهدي نراقي، شيخ احمد نراقي، سيدعلي داماد و تعدادي ديگر از علماي ديگر - ايوان العلما در وسط ضلع شمالي رواق مطهر
شيخ عباس قمي و ميرزا حسين نوري - سومين ايوان شرقي باب القبله

  • چه‌سيم‌كارتي بخريم؟

هزينه تماس از عراق با ايران

در ايام عادي استفاده از سيم‌كارت ايراني در عراق با مشكلي مواجه نخواهد بود اما به چند دليل توصيه مي‌شود در ايام اربعين از سيم‌كارت‌هاي عراقي استفاده كنيد: اول اينكه در اين ايام به‌دليل وجود ترافيك تماس‌ها، سرويس رومينگ دچار اختلال شده و احتمال اينكه خانواده‌تان بتوانند با شما تماس برقرار كنند، بسيار كم است و اين موضوع يك نگراني به مجموع‌ نگراني‌هايشان اضافه خواهد كرد، دوم اينكه درصورت استفاده از سرويس رومينگ تمام كساني كه با شما تماس دارند هزينه‌ تماسشان پاي شما حساب خواهد شد. هزينه هر بار تماس از ايران با شما درصورتي كه از سيم‌كارت ايراني استفاده كنيد براي هر دقيقه 2500تومان است و در برخي حالات بيشتر هم مي‌شود. سيم‌كارت‌هاي اعتباري عراقي توسط 3 شركت Asiyasel، zain، korek ارائه مي‌شود. تفاوت آنها در قيمت و ميزان شارژ اوليه‌شان است.

معمولا سيم كارت‌هاي عراقي موقع خريد 1000دينار شارژ دارند‌ كه در هر بار تماس با ايران 240دينار بابت هر دقيقه از شارژتان كم مي‌شود. اين را هم بدانيد همه تماس‌ها به‌صورت دقيقه‌اي محاسبه مي‌شوند، يعني اگر تماس‌تان يك ثانيه طول بكشد يا 60ثانيه همان يك‌دقيقه برايتان حساب مي‌شود و همان 240دينار برايتان آب مي‌خورد. قيمت هر پيامك هم 150دينار است. اينترنت GPRS هم به ازاي هر ۱۰كيلوبايت از ۸صبح تا ۱۲شب، ۱۲دينار و از ۱۲شب تا ۸ صبح، ۶ دينار است. البته تماس‌هايي كه از ايران با شما گرفته مي‌شود براي شما رايگان است اما براي كساني كه با شما ارتباط برقرار مي‌كنند، اگر با تلفن ثابت باشد 760تومان و اگر با تلفن همراه باشد 1250تومان بابت هر دقيقه هزينه خواهد داشت.

سيم‌كارت عراقي در ايران با قيمت حدود 15هزار تومان به فروش مي‌رسد و تاريخ مصرف‌شان محدود است، يعني شما از تاريخ نخستين تماس 15روز فرصت داريد از آن استفاده كنيد. اگر هم اعتبارتان تمام شد، مي‌توانيد در عراق كارت شارژ (با نام عراقي رصيد) تهيه كرده و سيم كارت‌تان را شارژ كنيد.
جهت اطلاع از ميزان شارژ #133* را بزنيد.
جهت شارژ سيم‌كارت‌تان هم #رمزشارژ*133* را بزنيد.

هزينه رومينگ ايرانسل با عراق (ريال)
نوع سيم كارت Zain asiyasel Korek
مكالمه با ايران 20000 72490 75000
دريافت مكالمه 15000 15000 15000
ارسال پيامك 7000 7000 15000
اينترنت به ازاي هر مگابايت 320000 15000 15000

 

هزينه رومينگ همراه اول با عراق (ريال)
تعرفه تماس دريافتي 7200
تعرفه تماس با ايران 19800
تعرفه ارسال و دريافت پيام كوتاه 7560
اينترنت به ازاي هر مگابايت 12000

 

هزينه رومينگ رايتل با عراق (ريال)
تعرفه تماس با ايران 97700
دريافت مكالمه 17100
ارسال پيامك 14700
اينترنت به ازاي هر كيلوبايت 450
دريافت پيامك رايگان
کد خبر 314802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha