به گزارش ايسنا، مجید قدمی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولان ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه هفت گروه آسیبدیده بینایی، شنوایی، معلول جسمی حرکتی، اختلالات عاطفی - رفتاری، اختلالات یادگیری، کمتوانان ذهنی و چندمعلولیتی را داریم، اظهار کرد: اختلالات کم توان ذهنی در 3 درصد جمعیت دانشآموزی تشخیص داده میشود. در اختلالات یادگیری نیز فرد علیرغم برخورداری از یک هوش عادی در یک یا دو درس دچار مشکل است.
قدمی ادامه داد: امسال 127 هزار و 950 دانشآموز در آموزش و پرورش استثنایی مشغول فعالیت هستند که 54 هزار نفر در سیستم تلفیقی در مدارس عادی و 73 هزار نفر در مدارس خاص تحصیل میکنند.
وی در ادامه به اعلام نتایج طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان پرداخت و گفت: طرح سنجش امسال به طور الکترونیکی اجرا شد و یک میلیون و 200 هزار نوآموز تحت ارزیابی قرار گرفتند. 861 پایگاه سنجش در سراسر کشور داشتیم و 49 درصد نوآموزان مورد ارزیابی دختر و 51 درصد پسر بودند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: براین اساس مشخص شد 91 درصد نوآموزان راست دست و 9 درصد چپ دست هستند. میانگین جهانی راست دستان 96 و چپ دستها 4 درصد است. همچنین مشخص شد که 8.6 درصد (100 هزار نفر) از والدین دانشآموزان بیسواد هستند.
قدمی ادامه داد: 86 درصد دانشآموزان واکسیناسیون کامل، 14 درصد واکسیناسیون ناقص داشتند که به مراکز مربوط ارجاع شدند. همچنین 4 درصد چاق، 13 دارای اضافهوزن و 7 درصد لاغر بودند. 60 درصد کلاس اولیها پوسیدگی دهان و دندان داشتند و در مجموع میتوان گفت 6739 نفر دانشآموز با نیازهای ویژه تشخیص داده شدند که به مدارس ما هدایت شدند.
وی با بیان اینکه امسال 29 هزار و 806 دانشآموز دیرآموز در طرح سنجش تشخیص داده شدند، گفت: یک دانشآموز دیرآموز 15 درصد نمره هوشیاش از کودکان عادی پایینتر و 15 نمره هوشی از دانشآموزان استثنایی بالاتر است. در واقع در میانه قرار دارند . اگر بتوانیم آنها را در طرح فراگیر به مدارس عادی میفرستیم و وضعیت آنها را دقیقا رصد میکنیم و میتوانیم اگر افت تحصیلی داشتند به صورت دقیق اعلام کنیم.
نظر شما