پس از آنکه رئیس سازمان بهزیستی کشور از منتفی شدن طرح حمایت از ۶میلیون نیازمند فاقد درآمد در مجلس خبر داد، تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس ضمن انتقاد از این اظهارنظر محسنی بند پی، تأکید کردند امضا‌کنندگان این طرح همچنان به‌دنبال تشریع در بررسی آن درخانه ملت هستند.

روز دوشنبه رئيس سازمان بهزيستي درباره طرح 6ميليون نفر به خبرگزاري ايلنا چنين گفت:«اين طرح منتفي شده است، زيرا به لحاظ حقوقي و قانوني طرح‌هايي كه به دولت بار مالي تحميل مي‌كنند؛ قابل طرح در مجلس نيستند.» حسينعلي حاجي‌دليگاني در واكنش به اين اظهارات محسني بندپي به همشهري گفت:«معلوم نيست ايشان از چه منبعي اين خبر اشتباه را نقل كرده‌اند.در شرايطي كه تصويب اين طرح به سود همه افراد مشمول آن ازجمله معلولان از كارافتاده و نيازمند است و درحالي‌كه عده زيادي نمي‌توانند از خدمات حداقلي بهزيستي هم استفاده كنند، بايد رئيس اين سازمان به فكر حمايت از اين طرح باشد نه اينكه درباره آن خبر غيرصحيح اعلام كند.»

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در واكنش به اظهارات رئيس سازمان بهزيستي كه اين طرح به‌دليل داشتن بار مالي منتفي شده، نيز چنين گفت: «معلوم مي‌شود رئيس يكي از بزرگ‌ترين نهاد‌هاي حمايتي كشور حتي زحمت يك‌بار خواندن اين طرح را به‌خود نداده‌اند. اين طرح را عده‌اي از نمايندگان بعد از ساعت‌ها كاركارشناسي در داخل و خارج از مجلس نهايي كرده‌اند و الان هم امضاي 280نماينده را دارد. ايشان اگر اين طرح را مطالعه مي‌كردند متوجه مي‌شدند كه هيچ بار مالي‌اي براي دولت ندارد. آقاي غلامرضا تاجگردون رئيس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم بارها از اين طرح دفاع كرده‌اند.»

  • در نوبت رسيدگي

محمد اسماعيل سعيدي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس هم با اظهار اميدواري براي بررسي اين طرح در ماه‌هاي انتهايي مجلس نهم و تعيين تكليف وضعيت زندگي اين افراد به همشهري مي‌گويد: «منتفي‌شدن طرح حمايت از 6ميليون نفر در مجلس صحت ندارد و هم‌اكنون در نوبت ششم پيوست‌هاي رسيدگي قرار دارد. موضوع منتفي شدن اين طرح هيچ‌گاه در مجلس مطرح نبوده و احتمالا رئيس سازمان بهزيستي كشور در جريان اين موضوع نبوده‌اند كه طرح حمايت از 6ميليون نفر در نوبت رسيدگي قرار دارد.»

فاطمه آليا، ديگر نماينده مجلس نيز با تأكيد بر اينكه حمايت از نيازمندان جزو وظايف حاكميتي است و نمايندگان مجلس نيز به اين موضوع اعتقاد دارند كه بايد هرچه سريع‌تر به وضعيت اين افراد رسيدگي كنند، در واكنش به ادعاي رئيس سازمان بهزيستي مبني بر منتفي شدن اين طرح به‌دليل داشتن بار مالي به همشهري مي‌گويد:«اين طرح بار مالي براي دولت ندارد چرا كه منابعي كه براي تأمين مالي اين طرح درنظر گرفته شده بخشي از محل صرفه جويي در مصرف منابع و بخشي از هدفمندي يارانه‌ها تأمين مي‌شود.»

تعداد زيادي از معلولاني كه تحت پوشش بهزيستي و يا پشت نوبت دريافت خدمات از اين سازمان قرار دارند قابليت توانمند‌سازي‌ ندارند اين در حالي است كه براساس آمار سازمان بهزيستي بيش از 92هزار معلول پشت نوبت خدمات بهزيستي قرار دارند كه برخي از آنها بيش از 2سال درنوبت مانده‌اند تا شايد بتوانند از حداقل كمك‌هاي اين سازمان استفاده كنند. اما كمك هزينه‌اي كه سازمان بهزيستي كشور به مددجويان تحت پوشش خودپرداخت مي‌كند كمتر از آن چيزي است كه بتوان زندگي معمولي را در اين شرايط ناگوار اقتصادي اداره كرد. اين كمك‌هزينه براي معلولان53هزار تومان درنظرگرفته شده كه با احتساب يارانه 45هزار توماني هر معلول در‌ماه 98هزار تومان درآمد خواهد داشت كه اين مبلغ حتي نمي‌تواند نيازهاي ابتدايي يك انسان سالم را نيز برآورده كندچه برسد به نيازهاي افرادي با شرايط جسمي خاص. تسريع در تصويب اين قانون مي‌تواند كمك خوبي به بهبود شرايط اين افراد كند.

  • طرح 6ميليون نفر به سود معلولان است

بهزيستي يك ميليون و 400هزار معلول را تحت پوشش دارد به اين ترتيب 650هزار معلول يا پشت نوبت خدمات بهزيستي هستند و يا هيچ خدمتي به آنها ارائه نمي‌شود. تعداد زيادي از اين معلولان در آمار 6ميليون نيازمند قرار دارند كه تصويب هر چه سريع‌تر آن مي‌تواند كمك حال بسياري از اين معلولان باشد. لازم است كه نمايندگان مجلس و دولتمردان تكليف اين لايحه مهم را مشخص كنند. چرا كه اين افراد نمي‌توانند صداي مظلوميت خود را به گوش جامعه برسانند.

علي همت محمود نژاد، رئيس جامعه معلولان ايران

  • به اين طرح توجه كنيد

دولت بايد در برنامه ششم سهم معلولان را از منابع بيشتر كند. نمايندگان مجلس هم بايد حمايت بيشتري از اين قشر داشته باشند و در سياست‌هاي رفاه اجتماعي به نيازمندان و معلولان دقت بيشتري كنند.لازم است اين طرح هر چه سريع‌تر در خانه ملت به تصويب برسد تا تكليف زندگي سخت اين افراد هر چه زودتر مشخص شود. با تصويب اين طرح مي‌توانيم شاهد تغييرات خوبي در زندگي معلولان باشيم.

سهيل معيني مدير انجمن باور معلولان

کد خبر 316571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha