همشهری آنلاین: خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۲۴ آذر پرونده تحقیق طولانی درباره تلاش‌های گذشته ایران درزمینه تسلیحات هسته‌ای را بست و مانعی مهم بر سر اجرای توافقنامه تاریخی ژوئیه ایران و قدرت‌های بزرگ را برداشت.

iaea

براساس گزارش خبرگزاری فرانسوی، اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کردند: این تحقیقات طبق برنامه توافق شده انجام شد و در نتیجه به بررسی این موضوع از سوی شورای حکام خاتمه می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست روز سه‌شنبه 24 آذر با تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 ، به اجماع، رای به بستن پرونده ای داد که بیش از یک دهه عامل فشار، تهدید و تحریم علیه ایران بود.

به موجب این قطعنامه پرونده موسوم به پی.ام.دی یا همان مطالعات ادعایی بسته می شود و دستور کار آژانس از بررسی مسائل گذشته وحال ایران معطوف به آینده خواهد شد.

مختومه شدن پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران به معنی آن است که این پرونده از دستور کار آژانس خارج می شود و این نهاد نظارتی سازمان ملل از این پس نظارت بر حسن اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را در دستور کار قرار خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه در پایان نوشت: گروه 1+5 هفته گذشته پیش نویس قطعنامه ای را منتشر کرد که ضمن مختومه اعلام کردن پرونده ابعاد احتمالی، دستور کار آژانس راازاین پرونده به نظارت بر حسن اجرای توافق هسته‌ای تغییر می‌دهد. این پیش نویس را آلمان به نمایندگی از 1+5 به شورای حکام ارائه کرد.

کد خبر 318259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha