یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری دو - پیام صدریه: انسان‌ها در طول زندگی خود در معرض تصمیم‌های گوناگون قرار می‌گیرند.

گل

تصميم‌هاي ما نقش بزرگي در زندگي مادي و معنوي ما دارند. گاه يك تصميم، حيات مادي ما را دستخوش تغييرهاي جدي مي‌كند، درحالي‌كه مي‌تواند تأثير بالعكسي در زندگي اخروي ما داشته باشد. همچنين گاه تصميم‌هاي ما تأثير مثبت و آني داشته اما در درازمدت اثري مخرب در زندگي‌مان برجاي مي‌گذارد. از اين‌رو ما نيازمند تدبر و آينده‌نگري در زندگي خود هستيم. افزون بر اين عاقبت‌انديشي و آينده‌نگري از ضرورت‌هاي موفقيت در امور است. ما با آينده‌نگري در حقيقت از ظواهر عبور كرده و با نيروي عقل و تفكر در فرجام امور مي‌انديشيم. امام علي(ع) دورانديشي را نه‌تنها محصول خردمندي بلكه كمال خرد مي‌دانند و در سفارش به فرزندش محمدبن حنفيه او را به اين فضيلت دعوت كرده و در عاقبت كسي‌كه بدون تامل خود را در جريان امور غوطه‌ور مي‌سازد و نظري به عواقب كار ندارد، مي‌فرمايند: (او) خود را در معرض ناگواري‌هاي سنگين قرارخواهدداد.

تدبير پيش از عمل، آدمي را از پشيماني و ندامت مي‌رهاند. تاريخ نمونه‌هاي زيادي از چنين كساني دارد كه بدون تدبير و تدبر منشأ مصيبت‌هايي فراوان براي خود و جامعه شده‌اند. بدون ترديد خوارج كه خسارت‌هاي زيادي را به حكومت امام علي(ع) وارد كردند، اثري از اين فضيلت بزرگ در افكار و كردارشان وجود نداشت.

از‌اين‌رو يكي از تفاوت‌هاي مؤمن و منافق، ميزان شناخت آن‌دو از مسائل و عدم‌تدبر منافق و تدبير مؤمن است: بي‌شك زبان مؤمن در پشت قلب او است و قلب منافق در پشت زبانش، زيرا مؤمن پيش از اينكه لب به سخن گشايد، مي‌سنجد و اگر سخن را خير و مفيد يافت، باز مي‌گويد و اگر شر و ناپسند بود سكوت مي‌كند؛ اما منافق هرچه به زبانش آيد، بازگويد؛ نمي‌داند كدام مفيد و به مصلحت است و كدام زيانبخش و مفسده‌انگيز است(خطبه175). پس بر آدمي است تا قبل از آنكه دست به كاري زند، در عاقبت آن بينديشد تا گرفتار پشيماني و ندامت نشود. ازجمله نيكويي‌هاي راهگشايي كه تعقل و تدبر در آن براي آدمي بسيار راهگشاست، ‌رجوع به آيين دين مبين اسلام است كه در منظر امام، بينش و بصيرتي عميق براي آدميان به ارمغان مي‌آورد:
(خداوند اسلام را) امان قرار داد براي كسي كه چنگ در آن زند... و روشنايي است براي كسي كه از آن روشني طلبد و فهم است براي كسي كه در آن تعقل كند و خرد است براي كسي كه در آن تدبر جويد... (خطبه 105)

کد خبر 318664

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha