همشهری آنلاین: آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: صادرات نفت خام ایران احتمالا ظرف ۶ الی ۱۲ ماه پس از لغو تحریم‌ها ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

Oil

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اعلام این موضوع از سوی آژانس بین‌المللی انرژی بر اشباع بازار که باعث شده قیمت نفت به پایین‌ترین سطح از سال 2004 تاکنون سقوط کند، افزوده است.

فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در توکیو گفت: به محض اینکه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شود، ایران ظرف شش ماه تا یکسال روزانه 500 هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه خواهد کرد.

بشکه‌های نفت ایران به بازار جهانی که در حال حاضر با مازاد عرضه مواجه است و باعث شده قیمت‌ها از اواسط 2014 تاکنون دو سوم ارزش خود را از دست بدهند، اضافه خواهد شد.

قیمت‌های نفت به سطوحی رسیده که آخرین بار در دوران بحران مالی جهانی در سال 2008 مشاهده شد و قیمت‌ها به سطوح مشاهده شده در بیش از یک دهه قبل سقوط کرده است.

فاتح بیرول گفت: انتظار دارد تا قبل از اواخر 2016 هیچ افزایش قابل توجهی در قیمت نفت رخ ندهد.

وی بر نگرانی خود مبنی بر اینكه کاهش قیمت نفت باعث جلوگیری از سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی شده است و خطر خالی ماندن بازار در چند سال آینده را به دنبال دارد، تاکید کرد: در نتیجه سیاست‌های اعمال شده از سوی کشورهای کلیدی تولید نفت شاهد پایین ماندن قیمت‌ها هستیم و بخش زیادی از نفت تولید شده در کشورهای خارج از اوپک تحت فشار قرار گرفته است.

وی افزود: تحلیل‌های تازه ما نشان می‌دهد که سال آینده تولید نفت شیل آمریکا نیم میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت و تولید نفت در برزیل، آفریقا و روسیه تحت فشار خواهد بود. این به معنای این است که سهم بازار اوپک افزایش خواهد یافت.

بیرول پیش‌تر با اشاره به پیشینه عربستان در کمک به برقراری تعادل عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت گفته بود که عربستان رفتار مسوولانه‌ای در بازار خواهد داشت، اما سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت یک روز پس از سخنان قبلی بیرول با عدم توافق روی سقف تولید این سازمان که به کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار منجر شد، همه را غافلگیر کرد.

وزیر نفت عراق گفت: اوپک به تصمیم خود مبنی بر کاهش ندادن تولید به رغم کاهش قیمت جهانی نفت ادامه خواهد داد.

وی افزود: هرگونه کاهش عرضه با هدف بالابردن قیمت‌ها باید با هماهنگی کشورهای خارج از اوپک انجام شود.

تولید جهانی نفت در سطوح نزدیک به بی‌سابقه قرار دارد و عرضه جدید از سوی ایران و آمریکا قریب‌الوقوع می‌باشد.

بازار‌های نفتی همچنین پس از افزایش نرخ بهره در آمریکا در هفته گذشته و علائمی مبنی بر افزایش ذخائر نفتی این کشور به رغم استقرار دکل‌های حفاری بیشتر تحت فشار قرار گرفتند.

فاتح بیرول با اشاره به تلاش اوپک برای بیرون راندن تولید‌کنندگان پرهزینه نفت از بازار گفت: سیاست آنها در حال جواب دادن است.

تولید‌کنندگان خارج از اوپک با مشکلاتی مواجه شدند و بزرگ‌ترین نگرانی من کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت انرژی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اوپک سال آینده مجددا سقف تولید خود را اعمال خواهد کرد، گفت: من نمی‌دانم اما به نظر می‌رسد نتایج آنها مطابق با انتظاراتشان است.

کد خبر 319005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha