شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

خبر کوتاه بود: زهران علوش سرکرده گروه جیش الاسلام در سوریه کشته شد. این خبر اما در آستانه مذاکرات صلح مشتی نمونه خروار بود که تضعیف گروه‌های افراطی در سوریه و آغاز و پایان آنها را نشان می‌دهد.

تصویری از نیروهای گروه جیش‌الاسلام که از سوی خبرگزاری فرانسه منتشر شده است.

نيروهاي افراطي از روز گذشته مجبور شده‌اند كه در اردوگاه يرموك در حومه دمشق دست‌هايشان را بالا بگيرند و بنابر توافقي كه با دولت صورت گرفته اين اردوگاه را رها كنند. رئيس شوراي اجرايي حزب‌الله هم روز گذشته اعلام كرد كه نشانه‌هاي پيروزي در سوريه بيش از پيش آشكار شده تا مشخص شود كه همه‌‌چيز عليه گروه‌هاي افراطي در سوريه پيش مي‌رود.

روز گذشته تخليه نيروهاي تروريستي داعش و جبهه‌النصره در حومه دمشق با چندين دستگاه اتوبوس شروع شد. براساس توافقي كه با ميانجيگري سازمان ملل صورت گرفته ارتش سوريه اجازه خروج اين افراد را داده تا در مقابل آن كمك‌هاي امدادي به داخل اردوگاه فرستاده شود.

شبكه‌هاي خبري لبنان اما روز گذشته گزارش دادند كه به‌خاطر مرگ زهران علوش حتي اتوبوس‌هاي حامل نيروهاي تروريستي در حومه جنوبي دمشق نتوانستند به مقصد خود برسند. آنها در مسير خود براي رسيدن به رقه پايتخت خود خوانده داعش بودند كه نتوانستند از منطقه‌اي تحت كنترل جيش الاسلام به‌خاطر كشته شدن سركرده اين گروه عبور كنند.

گروه تروريستي جيش الاسلام متحمل ضربه‌اي مهلك شده است. كشته شدن زهران علوش سركرده اين گروه مورد حمايت عربستان و تركيه در مخفيگاهش باعث شد تا اوضاع براي آنها وخيم و بحراني شود. درباره اينكه جنگنده‌هاي روسيه يا سوريه محل اقامت علوش را هدف قرار داده‌اند گزارش‌هاي مختلفي وجود دارد اما بدون شك همكاري اطلاعاتي دوطرف در اين رابطه دخيل بوده است.

علوش از حمايت كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس به‌ويژه عربستان برخوردار بود. جيش الاسلام با سركردگي او و داشتن بيش از 20هزار نيروي تروريستي يكي از گروه‌هايي بود كه در رياض اخيرا توافق مورد حمايت عربستان را امضا كرده بود. هر چند شوراي رهبري اين گروه بعد از كشته‌شدن زهران علوش، روز گذشته عصام بويضاني را به‌عنوان فرمانده اين گروه تروريستي تعيين كردند اما كشته شدن علوش ضربه‌اي جدي به اين گروه به‌حساب مي‌آيد.

فرماندهي كل ارتش سوريه تأكيد كرده كه زهران علوش و تعدادي از وابستگان جيش الاسلام و فيلق الرحمن و احرار الشام طي عمليات ويژه نيروهاي سوري در غوطه شرقي به هلاكت رسيدند. ديده‌بان حقوق بشر سوريه هم اعلام كرده كه در كنار علوش 5نفر از رهبران ارشد جيش الاسلام نيز كشته شده‌اند. روزنامه رأي اليوم نوشته است كه نشست رهبران جيش‌الاسلام، فيلق الرحمن و احرار الشام با هدف تشكيل اتاق عمليات مشترك براي رويارويي با پيشروي ارتش سوريه به سمت مرج السلطان بوده كه محل جلسه آنها هدف حمله هوايي قرار گرفته است.

ائتلاف مخالفان سوريه در واكنش به كشته شدن رهبر گروه جيش‌الاسلام ادعا كرد: ترور زهران علوش اهداف حمله روسيه به سوريه را در ريشه كن‌سازي‌ «نيروهاي ميانه رو انقلابي» تأييد مي‌كند. همچنين به‌دنبال اين ضربه مهلك خالد خوجه، رئيس ائتلاف مخالفان سوريه در پيامي تأكيد كرده كه گروه‌هاي مخالف در غوطه بايد براي از بين بردن شكاف‌ها و ادامه ماموريت خود با يكديگر متحد باشند. علوش نقش مهمي در شكل‌گيري و سازماندهي جيش الاسلام داشته و مرگ او مي‌تواند حتي اين گروه را از هر نوع مذاكره‌اي كنار بگذارد. عربستان همواره تلاش داشت تا جيش الاسلام را با پرونده قطور جنايت‌هايش به‌عنوان گروهي ميانه‌رو وارد مذاكرات صلح كند.

اين پيروزي اطلاعاتي براي سوريه در حالي به‌دست آمده كه مقام‌هاي حزب‌الله از نزديك بودن پيروزي در سوريه خبر داده‌اند.
سيد هاشم صفي الدين، رئيس شوراي اجرايي حزب‌الله لبنان در مراسمي كه در شهر جويا در جنوب لبنان برگزار شد، گفت: ما امروز مي‌بينيم كه نشانه‌هاي پيروزي در سوريه بيش از گذشته در ميادين نبرد و در عرصه سياست منطقه‌اي و جهاني آشكار شده و نشانه‌هاي آن روشن‌تر از هر زماني است و سخنان قبلي دشمن و شر‌ط‌هاي قبلي‌شان يك به يك حذف شده و كنار مي‌روند. وي تأكيد كرد: اگر اين قدرت در ميادين نبرد و پيروزي‌ها در دمشق، حمص و جنوب حلب يا ايستادگي و فداكاري نيروهاي مقاومت و ارتش سوريه نبود، امكان نداشت كه امروز شاهد اين تغييرات در سطح جهان باشيم.

  • جيش الاسلام چه گروهي است؟

جيش الاسلام كه سركرده آن در حمله هوايي در منطقه المرج در غوطه شرقي در ريف دمشق كشته شد يك گروه سلفي است كه مرتكب جنايت‌هاي بسياري در سوريه ازجمله عليه شيعيان شده است. محل اصلي فعاليت‌هاي اين گروه در دوما و غوطه شرقي واقع در حومه دمشق پايتخت سوريه است.

جيش‌الاسلام از بزرگ‌ترين و سازمان‌يافته‌ترين گروه‌هاي شورشي سوريه محسوب مي‌شود. اين گروه ‌هم‌اكنون بخشي از جبهة الاسلاميه است و با گروه‌هاي ديگر همچون جبهه النصره و ارتش آزاد نيز همكاري مي‌كند. حمايت مالي و تسليحاتي عربستان از اين گروه بسيار روشن است و نمايندگان اين گروه در نشست اخير رياض با ميزباني دولت عربستان حضور داشتند.

يكي از نمونه‌هاي بارز جنايت‌هاي اين گروه قتل عام شيعيان و غيرنظاميان در شهر عدرا در سال 2013به‌حساب مي‌آيد. همچنين در اول نوامبر سال‌جاري فيلمي منتشر شد كه نشان مي‌داد اعضاي جيش الاسلام غيرنظاميان و شيعيان را در بيشتر از 100قفس‌ قرار داده و به‌عنوان سپر دفاع انساني در نقاط مختلف غوطه شرقي قرار داده‌اند.

کد خبر 319448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha