به گفته پيمان سنندجي، نصب اين فيلترها از اولويتهاي زيستمحيطي شركت واحد اتوبوسراني است. وي با بيان اينكه تمامي تستهاي لازم در حوزه آلايندههاي زيستمحيطي روي اين فيلترها انجام شده است، ادامه داد: از آنجا كه يكي از آلودگيهاي هوا ناشي از تردد ناوگان ديزلي در شهر تهران است، براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران به كارگيري فيلترهاي DPF در جهت كاهش ميزان آلودگي هوا الزامي بوده و طبق برنامهريزيهاي صورت گرفته مقرر شده اين فيلترها با اولويت اتوبوسهاي تككابين فرسوده ديزلي با عمر بيش از ۸ سال كه درناوگان فعال هستند،
نصب شوند. سنندجي بيان كرد: اتوبوسهاي دوكابين و سهكابين فعال در شهر تهران استانداردهاي يورو۴ را دارند بنابراين اولويتي در نصب اين فيلترها ندارند. به گفته سنندجي، با توجه به ضرورت تطابق كامل فيلتر مورد نياز با موتور اتوبوس و تأثيرات سوء هرگونه عدمهماهنگي در اين زمينه، در ابتدا اطلاعات فني اوليه موتور اتوبوسهاي ناوگان اعم از توان، گشتاور، نوع روغن مصرفي و دورههاي سرويس فني توسط شركت كنترل كيفيت هوا ارائه شده و همزمان با توجه به نقش كيفيت سوخت در كاركرد صحيح فيلترها در بازههاي زماني مختلف اقدام به نمونهگيري از سوخت مصرفي و آزمايش آن در آزمايشگاههاي معتبر خارجي شده است.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران با تأكيد بر اينكه نصب فيلترهاي جذب دوده ازجمله برنامههاي اولويت دار سازمان اتوبوسراني در حوزه زيست شهري و كاهش آلايندگيهاست، تأكيد كرد: طبق برنامهريزيهاي انجام شده تا انتهاي سال روي ۳۰۰دستگاه اتوبوس فيلترهاي جذب دوده نصب خواهد شد و مابقي نيز سال آينده مجهز به فيلتر خواهند شد. وي با اشاره به اتوبوسهاي تككابين زيرمجموعه شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران كه به بخش خصوصي واگذار شده، گفت: طبق تدابير شهردار تهران نصب اين فيلترها روي اتوبوسهاي تككابين براي بخش خصوصي رايگان خواهد بود و تمامي هزينههاي مربوط به اين بخش توسط سازمان اتوبوسراني پرداخت خواهد شد.
به گفته پيمان سنندجي، نصب هر يك دستگاه فيلتر جذب دوده براي سازمان اتوبوسراني شهر تهران ۴۰ميليون تومان هزينه در بردارد.
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران هم هفته گذشته درباره نصب فيلترهاي دوده روي اتوبوسهاي شهري، گفته بود: روي استفاده از حدود 3هزار فيلتر جذب دوده متمركز شدهايم، نصب آنها را اولويتبندي كردهايم و قرار است ابتدا روي اتوبوسهاي تك كابين متعلق به شهرداري، در مرحله بعد روي اتوبوسهاي دوكابين و در مرحله بعدي روي اتوبوسهاي بخش خصوصي نصب كنيم.
نظر شما