او از ملزم شدن خودروسازان به رعايت استانداردهاي جديد بهعنوان يكي از راهكارهاي كارساز براي كاهش آلودگي هوا نام ميبرد و ميگويد: «زماني با هر يك كيلومتر پيمايش 45گرم CO2 توليد ميشد كه طي يك اقدام ساده و تبديل سيستم احتراق كاربراتوري به انژكتوري اين عدد به 2.7گرم رسيد، اما ماشينهاي خارجي 6سيلندر به ازاي هر يككيلومتر پيمايش 1.5گرم CO2 توليد ميكنند، بنابراين خودروسازان بايد مكلف به رعايت استانداردهاي جديد بشوند كه اين گام نخست مقابله با آلودگي هواست. اگر خودروسازان استانداردها را رعايت كنند احتياجي به مركز معاينه فني نداريم و چنين مركزي اساسا جاي بيهودهاي تلقي ميشود.»
به گفته كرباسي بخش قابل توجهي از آلودگيها در گرو ناوگان تاكسيراني است كه تعداد آنها به همراه آژانسها به حدود 20هزار دستگاه ميرسد، اينها شايد 10برابر ماشينهاي معمولي و شخصي مصرف بنزين دارند و بهعبارتي اين 20هزار تاكسي معادل 2ميليون خودروي عادي بنزين مصرف ميكنند، زيرا تعداد ترددهايشان بالاست و بهطور متوسط 300كيلومتر در روز تردد دارند، درحاليكه يك خودروي شخصي متوسط 30كيلومتر در روز تردد دارد و تاكسيها 10برابر خودروي شخصي بنزين ميسوزانند.
گام مؤثر اين است كه تمام تاكسيرانهاي كشور مجهز به ماشينهاي هيبريدي شوند و در اين بخش كه مصرف سوخت بالاست دولت بايد تسهيلاتي ارائه دهد. هماكنون متوسط مصرف سوخت خودروها به ازاي هر 100كيلومتر 15ليتر است، درحاليكه ماشينهاي هيبريدي فقط 3ليتر مصرف بنزين دارند، بنابراين با 200هزار ماشين هيبريدي ميتوان گام مؤثري در كاهش آلودگي برداشت كه اين راهكار زودبازده هم هست.
اين استاد دانشگاه در ادامه تأكيد ميكند: «موتورسيكلتهاي دندهاي كه عمدتا كاربراتوري هستند نبايد اجازه توليد داشته باشند و بايد با موتورسيكلتهاي برقي جايگزين شوند.»
اما به اعتقاد اين استاد دانشگاه «در راس همه راهكارها براي كاهش آلودگي هوا، ضرورت سرمايهگذاري در بخش حملونقل عمومي شامل اتوبوسهاي تندرو گازسوز و متروست زيرا در قرن 21در كشور هنوز مترو و ايستگاههاي كافي وجود ندارد، بنابراين بهمنظور ترغيب شهروندان براي استفاده از مترو بايد هر فردي در هر جايي كه سكونت دارد بتواند با 800متر پيمايش به يكي از ايستگاههاي مترو برسد. »
نظر شما