شاخص کل بورس تهران دیروز بلافاصله پس از تحولات سیاسی میان ایران و کشور‌های عربی یکباره با رشد مواجه شد و معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان در یک روز رشد کرد.

به گزارش همشهري، ديروز در سالگرد دوسالگي نزول دامنه‌دار بازارسهام، هواي ابري بورس تهران ناگهان آفتابي شد. از 15دي‌ماه سال1392 تا همين ديروز شاخص كل بورس تهران 27هزارو 772واحد معادل 35درصد نزول كرده بود و بيش از 55ميليارد دلار از ارزش بازار سهام كاسته شده بود، اما همزمان با سپري شدن 2سال از نزول بورس تهران، بازار سهام يكباره رنگ عوض كرد و وارد مدار صعودي شد، اين تحول آشكار همزمان با بروز تنش‌هاي سياسي ميان ايران و عربستان رخ داد كه منجر به كاهش سطح روابط ايران با كشور‌هاي عربي شده است.

هنوز ابعاد اقتصادي قطع روابط ايران با چند كشور عربي مورد محاسبه دقيق قرار نگرفته است اما برخي كارشناسان سطح روابط اقتصادي ايران با كشور‌هاي عربستان، بحرين و سودان را كمتر از 300ميليون دلار ارزيابي مي‌كنند، و معتقدند با حذف بازار‌هاي عربي دريچه بازار ساير كشور‌ها روي محصولات ايراني باز خواهد شد. ديروز در همين رابطه فرزاد پيلتن كه متخصص امور تجاري كشورهاي عربي و آفريقايي است، به ايسنا گفت: مناسبات تجاري ايران با كشورهاي عربستان، بحرين و سودان از حجم بالايي برخوردار نيست؛ به‌گونه‌اي كه مبادلات تجاري با عربستان حدود 200ميليون دلار و با بحرين و سودان نيز كمتر از 100ميليون دلار است.

تحليلگران بر اين باورند يكي از دلايل رشد بازار سهام ايران در مبادلات روز گذشته نيز همين موضوع است و افزايش نفع اقتصادي ايران از بروز تحولات سياسي چند روز گذشته منجر به صعود شاخص‌هاي بورس شده است. ضمن اينكه زمزمه رفع تحريم‌هاي بين‌المللي و افزايش سطح مناسبات سيستم بانكي با كشور‌هاي جهان بارقه اميد را در سهام صنعت بانكداري دميد و منجر به صعود قيمت سهام اين شركت‌ها در بورس شد.

ديروز همچنين قيمت جهاني نفت ۳‌سنت افزايش يافت و هر بشكه نفت برنت در برابر ۳۷ دلار و ۲۵‌سنت معامله شد، تحقيقاتي كه در گذشته انجام شده است نشان مي‌دهد شاخص كل بورس تهران و قيمت نفت با يكديگر همبستگي دارند و افزايش يا كاهش قيمت نفت منجر به رشد شاخص‌ها در بورس تهران مي‌شود. ديروز در عين حال درحالي‌كه افزايش تنش‌هاي ژئوپليتيك در خاورميانه و افت شاخص‌ها در بورس‌هاي عربي تقاضا براي سرمايه‌گذاري امن در بازار طلا را افزايش داده است، قيمت جهاني طلا 0.3درصد افزايش يافت و به ۱۰۷۷‌دلار در هر اونس رسيد.

  • ديروز در بازار سهام چه خبر بود؟

بررسي مبادلات بورس نشان مي‌دهد چراغ معاملات بازار سهام ديروز پس از مدت‌ها سبز شد. آمار‌ها نشان مي‌داد كه ديروز هيچ انفعالي در بورس وجود نداشت و قيمت سهام 77درصد از شركت‌هاي بورس مثبت شده بود. نكته حائز اهميت اين بود كه بيشترين افزايش قيمت در مبادلات روز گذشته مربوط به حق تقدم سهام شركت‌ها بود.

خريد حق تقدم سهام شركت‌ها توسط سرمايه‌گذاران به‌معناي اين است كه سهامداران نسبت به آينده سرمايه‌گذاري در بورس، در بلندمدت پس از 2سال اميدوار‌تر شده‌اند. بر اين اساس ديروز شاخص كل بورس تهران پس از مدت‌ها 327واحد رشد كرد و در فاصله يك روز نزديك به 1500ميلياردتومان بر ارزش سهام شركت‌هاي بورس اضافه شد.

بخش زيادي از مبادلات ديروز به سهام بانك‌ها و خودروساز‌ها اختصاص يافت. در مبادلات روز‌گذشته بيش از چند هزار معامله روي سهام بانك‌هاي ملت، تجارت، صادرات و سينا انجام شد و قيمت سهام اين شركت‌ها تحت‌تأثير افزايش تقاضا با رشد مواجه شدند. قيمت سهام اين بانك‌ها در طول چند سال گذشته تحت‌تأثير تحريم‌هاي اقتصادي با كاهش مواجه شده بود.

کد خبر 320620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha