سال میلادی جدید با اکتشـــافات بزرگ باستان‌شناسی در جهان همراه است.

باستان شناسی

ديسكاوري‌نيوز كه به بررسي مهم‌ترين رويدادهاي باستان‌شناسي جهان در سال جديد ميلادي پرداخته است اعلام كرد كه مصر اكتشافات باستان‌شناسي اميدواركننده‌اي در راه دارد. به‌گزارش اين شبكه، كاوش‌هاي جديد در مقبره «توتنخامون»، پادشاه مصر باستان حاكي از آن است كه ديوارهاي غربي و شمالي اين مقبره 3300ساله 2 اتاق مخفي دارد.

«ممدوح الداماتي»، وزير آثار تاريخي مصر گفته است كه در بررسي‌هاي راداري اين اتاقك‌ها ديده شده و به‌احتمال زياد اين اتاقك‌ها در مقبره «توتنخامون» وجود دارند.

«نيكلاس ريوس»، مصرشناس بريتانيايي دانشگاه «آريزونا» نيز به‌عنوان نخستين كارشناسي كه از وجود احتمالي اين اتاقك‌ها خبرداد، معتقد است يكي از اين اتاق‌ها در بردارنده بقاياي جسد و متعلقات ملكه «نفر تي‌تي» همسر «آخن‌آتون»، پدر «توتنخامون» است.

تكنولوژي‌هاي جديد و غيرتهاجمي كه براي كاوش در مقبره «توتنخامون» استفاده مي‌شود در يكي ديگر از پروژه‌هاي باستان‌شناسي بلندپروازنه در مصر نيز كاربرد زياد دارد.

اين پروژه كه «اسكن اهرام» نام دارد با نظارت وزارت آثار تاريخي مصر و توسط يك تيم باستان‌شناسي از دانشگاه مهندسي قاهره و مؤسسه فرانسوي ميراث، نوآوري و حفظ آثار در حال انجام است.هدف از اين پروژه اسكن بزرگ‌ترين اهرام مصر براي شناسايي حضور هر نوع ساختار دروني ناشناخته در آن است كه به درك بهتر از ساختار اهرام و چگونگي ساخت آنها كمك مي‌كند. در اين پروژه از مجموعه‌اي از تكنولوژي‌ها شامل گرمانمايي فروسرخ، راديوگرافي موآن و بازسازي سه‌بعدي براي بررسي ساختار دروني اهرام بيش از 4500ساله استفاده مي‌شود كه شامل هرم «خوفو»، «خفرع»، هرم خميده و هرم سرخ مي‌شود.

  • استون هنج سرقتي است؟

آنطور كه ديسكاوري‌نيوز خبر داده و ايسنا نيز هم آن ‌را منتشر كرده است، سال گذشته عده‌اي از باستان‌شناسان ادعاي عجيبي مطرح كردند كه براساس آن اثر تاريخي «استون هنج» در واقع يك اثر تاريخي دست دوم است كه صدها سال پيش از انتقال به منطقه ويلتشاير انگلستان در ولز قرار داشته است. اين بررسي نشان مي‌دهد كه سازه «استون هنج» در اصل متعلق به تپه‌هاي پرسيل در منطقه «پمبروكشاير» در جنوب غربي ولز بوده و تاريخ‌نگاري كربني حاكي از آن است كه سنگ‌هاي اين اثر تاريخي حداقل 500سال پيش از بناي «استون هنج» ساخته شده بودند كه ابتدا به‌عنوان يك اثر محلي در ولز استفاده مي‌شد و پس از مدتي به انگلستان منتقل شد.

محققان در حال حاضر مشغول مطالعات ژئوفيزيك، كاوش‌هاي آزمايشي و عكسبرداري هوايي هستند تا بقاياي يك اثر تاريخي گمشده و از جا كنده شده را كشف كنند. نتيجه اين پژوهش نيز امسال اعلام مي‌شود؟

«كيت ولهام» از دانشگاه «بورنموث» مي‌گويد: محتمل‌ترين مكان‌ها را شناسايي كرديم و كشف بزرگ سال 2016را اعلام مي‌كنيم.

  • كلوزيوم دوم در ايتاليا

كشف سازه بيضي شكل در منطقه «ولترا» ايتاليا يكي از مهم‌ترين اكتشافات سال 2015ميلادي بود. باستان‌شناسان گفته‌اند اين سازه مهم‌ترين آمفي‌تئاتر كشف شده رومي‌ها در قرن اخير است. قدمت اين سازه كه شبيه به كلوزيوم در رم است به قرن اول پس از ميلاد مرتبط است. آمفي‌تئاترهايي با اين شكل در زمان روم براي برگزاري رويدادهايي چون جنگ گلادياتورها و جنگ حيوانات وحشي استفاده مي‌شد. تنها بخش كوچكي از اين آمفي‌تئاتر در پروژه كاوش بيرون آورده شده است و گفته شده كه كاوش كامل ميدان جنگ گلادياتورها در ولترا ايتاليا امسال انجام مي‌شود.

کد خبر 321835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha