مدیرکل امور درمان و باز پروری ستاد مبارزه با مواد مخدر از تحت پوشش قرار دادن همه مراکز درمانی اعتیاد در سطح کشور با توزیع گسترده متادون بیش از ظرفیت در نیمه دوم سال خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سعید صفاتیان گفت: با توجه به گسترش موج دوم ایدز در کشور یعنی انتقال ایدز از طریق جنسی، تمرکز دستگاه‌های مبارزه با اعتیاد در سطح کشور بر درمان معتادان تزریقی و پرخطر قرار گرفته است، زیرا این دسته از معتادان در گسترش بیماری‌های عفونی به ویژه ایدز بسیار موثر و به نوعی دردسر ساز تر از سایر معتادان هستند.

وی تاکید کرد: لذا کاهش آسیب معتادان تزریقی کشور به طور جدی در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است که در این راستا گسترش توزیع متادون در مراکز درمانی یکی از راهکارهای پیش رو برای کاهش شمار معتادان تزریقی و در نتیجه کنترل ایدز در کشور است.

مدیر کل امور درمان مبارزه پروری ستاد مبارزه با مواد مخدر، کاهش وزن، یبوست و اثرگذاری روی کبد در صورت مصرف طولانی را از برخی عوارض مصرف داروی متادون برشمرد و تصریح کرد: این عوارض نباید بهانه‌ای برای مصرف نکردن این دارو محسوب شود.

وی همچنین درباره تاثیرات مثبت مصرف داروی متادون در معتادان تزریقی، تاکید کرد: تاثیرات مثبت این دارو قابل مقایسه با عوارض جانبی آن نیست و نباید با در نظر گرفتن این عوارض از مصرف متادون سر باز زد، زیرا این دارو در شرایط کنونی تنها داروی درمان معتادان تزریقی و پرخطر در کشور است.

صفاتیان در مورد نحوه مصرف متادون در مراکز درمانی نیز گفت: این دارو معمولا برای سم زدایی و درمان نگهدارنده پس از سم‌زدایی در معتادان تزریقی و پرخطر در دوره‌های 3 و 6 ماهه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 32199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز