همشهری‌آنلاین: به دنبال اعلام لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، شاخص سهام در بورس‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ایران کاهش یافت.

سقوط ارزش سهام بورس های عربی در پی لغو تحریم های ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از کویت،با کاهش سهام در بورس کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، سرمایه گذاران ،تلاش می کنند تا سهام خود را سریعتر بفروشند.

بازار سهام در کشورهای عربی با موج فروش مواجه بود و سرمایه گذاران از بیم کاهش بیشتر قیمت ها تلاش کردند سهام خود را سریعتر بفروشند.

  • بورس عربستان:

شاخص بورس عربستان در آغاز فعالیت خود در روز یکشنبه 7.2 درصد کاهش یافت ولی پیش از تعطیل شدن،‌ بخشی از زیان را جبران کرد و در مجموع با 5.44 درصد کاهش به 5520 ممیز 41 صدم واحد در زمان تعطیلی بازار رسید که نزدیک به پایین ترین سطح در پنج سال اخیر است. کاهش شاخص ‌بخش پتروشیمی 5.1 درصد و کاهش شاخص بخش بانکی 3.7 درصد بود. از ابتدای سال 2016 شاخص بورس عربستان 20.1 درصد کاهش یافته است که بیشتر از کل کاهش آن در سال 2015 است.

  • بورس قطر:

شاخص بورس قطر که دومین بازار بزرگ در منطقه محسوب می شود روز یکشنبه 7.2 درصد کاهش یافت و در پایان معاملات به اندکی بالاتر از 8500 واحد رسید. شاخص بورس قطر از ابتدای امسال 18 درصد کاهش یافته که سه درصد بیشتر از مجموع خسارت های آن در کل سال 2015 بوده است.

  • بورس دبی:

شاخص بورس دبی نیز در زمان آغاز به کار شش درصد کاهش یافت و با کاهش 4.64 درصدی به کار خود پایان داد. این شاخص در زمان تعطیلی بازار به 2684.9 واحد رسید که کمترین میزان در سه سال اخیر است. شاخص بورس دبی از ابتدای امسال تاکنون 15 درصد کاهش یافته است.

  • بورس ابوظبی:

شاخص بورس ابوظبی نیز در معاملات روز یکشنبه 4.24 درصد کاهش یافت ولی بالای 3700 واحد باقی ماند. میزان کاهش شاخص بخش های بانکی و املاک در این بورس روز یکشنبه بیش از پنج درصد بود.

  • بورس کویت:

شاخص بورس کویت روز یکشنبه 3.2 درصد کاهش یافت و به حدود پنج هزار واحد رسید که کمترین رقم از سال 2004 تاکنون است.

  • بورس عمان و بحرین:

شاخص بورس در بازارهای کوچکتر عمان و بحرین نیز به ترتیب 3.2 درصد و 0.4 درصد کاهش یافت.

بورس های کشورهای عربی خلیج فارس از ابتدای سال 2016 تاکنون بیش از 130 میلیارد دلار از ارزش اسمی خود را که هم اکنون حدود 800 میلیارد دلار است، از دست داده اند.

پیش بینی می شود لغو تحریم های ایران موجب افزایش صادرات نفت این کشور شود و به این ترتیب نفت بیشتری روانه بازار نفت خواهد شد که عملا با مازاد عرضه مواجه است. نتیجه این اقدام ایران، کاهش بیشتر قیمت نفت خواهد بود.

کد خبر 322028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha