دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
۰ نفر

بازارهای مالی و سرمایه‌ای که در روز اجرای برجام واکنشی سریع به خبر لغو تحریم‌ها نشان داده بودند، از روز گذشته به تخلیه هیجان ناشی از این رویداد پرداختند و نوسانات عادی خود را دنبال کردند.

بازار

با وجود اين بازارهايي نظير مسكن و خودرو كه به‌عنوان بازارهاي مقاوم با فاصله زماني طولاني‌تري به رويدادهاي سياسي و اجتماعي واكنش نشان مي‌دهند در انتظار تغيير فضاي اقتصاد كلان و تأثيرپذيري از آن هستند. بازارهاي سرمايه، طلا و ارز سريع‌ترين واكنش را به خبر لغو تحريم‌ها نشان دادند و به همان سرعت به شرايط عادي بازگشتند. به‌طوري كه شاخص بورس پس از 2روز افزايش قابل توجه، روز گذشته كاهش 304واحدي را تجربه كرد.

  • وضعيت سفيد در بازار طلا و ارز

در بازار ارز و طلا نيز تنها روز 26دي‌ماه كاهش قيمت تجربه شد. بهاي دلار در روز ابتدايي هفته به زير 3هزار و 600تومان كاهش يافت اما عصر روز يكشنبه بار ديگر به بالاي اين سطح صعود كرد و ديروز نيز با نرخ 3هزار و 616تومان به فروش رسيد. در سامانه سنا كه نشان‌دهنده ميانگين قيمت ارز در صرافي‌هاي مجاز است نيز قيمت دلار به 3هزار و 583تومان رسيد درحالي‌كه روز شنبه تا 3هزار و 505تومان پايين آمده بود.

بهاي سكه و طلا در بازار تهران خود را بر مبناي بهاي اسكناس دلار تنظيم كرد تا با افزايش جزئي قيمت مواجه شود. در اين شرايط هر سكه تمام بهار آزادي روز گذشته با قيمت 922هزار تومان فروخته شد كه 7هزار تومان بيشتر از بهاي آن در روز شنبه بود. محمد كشتي آراي رئيس اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر در اين زمينه به همشهري گفت:‌

«در روزي كه قرار بود برجام اجرا شود، كاهش قيمت به‌طور شوك در نرخ ارز خود را نشان داد و دلار تا 3550تومان هم پايين آمد به همين دليل بهاي سكه و طلا تحت‌تأثير قرار گرفت و با وجود تعطيلي بازار جهاني طلا، بهاي سكه به 915هزار تومان رسيد اما از عصر روز يكشنبه رفته رفته بازار به شرايط عادي بازگشت و ميل به ثبات در بازار خود را نشان داد.»اين فعال صنفي ادامه داد: «در حال حاضر نوسان قيمت سكه در سطح يك هزار تومان است و به‌نظر مي‌رسد تا پايان هفته اين ثبات در بازار پابرجا بماند.»

  • تأثير نوسان ارز بر بازار صوتي و تصويري

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي، تصويري و گوشي تلفن همراه با اشاره به ركود حاكم بر بازار اين محصولات به خبرنگار ما اعلام كرد، از آنجا كه اغلب كالاهاي صوتي و تصويري وارداتي است، قيمت اين محصولات تابع نرخ ارز و تثبيت آن است.
به‌گفته ابراهيم درستي گرچه با اجراي برجام و ورود نمايندگي‌هاي رسمي لوازم صوتي و تصويري به ايران دست واسطه‌ها و دلال‌هايي كه با ورود محصولات قاچاق به بازار سودهاي كلاني مي‌برند كوتاه مي‌شود اما بازگشت رونق و ثبات به بازار اين كالاها متاثر از نرخ ارز و تثبيت آن است. با وجود اين چشم‌انداز خوبي در انتظار بازار لوازم صوتي و تصويري در آينده نزديك است.

  • واكنش سرد بازار خودرو به برجام

در بازار خودرو نيز اجراي برجام و بازگشت خودروسازان خارجي به ايران موجب طولاني‌تر شدن انتظارات مشتريان براي خريد خودروهاي داخلي و تشديد ركود است. بررسي قيمت‌ها نيز حاكي از تثبيت يا كاهش نرخ برخي خودروهاي داخلي و افزايش قيمت برخي خودروهاي خارجي است. در بازار خودروهاي داخلي پژو پارس سال با كاهش 300هزار توماني به قيمت 36ميليون و 200هزار تومان فروخته شد اما قيمت بيشتر خودروهاي داخلي ثابت بود. اين در حالي است كه قيمت خودروهاي وارداتي متاثر از نوسان نرخ ارز از 2تا 5ميليون تومان افزايش يافت. اجراي برجام انتظار مشتريان براي كاهش قيمت اين خودروها را افزايش و ركود بازار را تشديد كرد.

  • انتظار بازار گوشي تلفن همراه

رئيس انجمن فروشندگان سيم‌كارت، گوشي تلفن همراه و تجهيزات جانبي با بيان اينكه اجراي برجام و امكان بازگشت برندهاي معتبر به بازار ايران موجب انتظار بيشتر مشتريان براي خريد اين محصولات شده است، افزود: فعالان صنفي حتي با افزايش اخير نرخ ارز نيز به‌دليل ركود و تلاش براي بهبود شرايط بازار، قيمت گوشي‌ تلفن همراه را افزايش نداده‌اند اما ركود بازار تشديد شده است.

افشار فروتن، افزود: قيمت گوشي و لوازم جانبي تلفن همراه ارتباط مستقيمي با ثبات نرخ ارز،تعرفه واردات و تثبيت نرخ ارز دارد و اصلاح تعرفه واردات اين محصولات از الزامات رونق بازار است.

  • مسكن در انتظار رونق

بازار مسكن كه سومين سال ركود خود را پشت سر مي‌گذارد، همچنان چشم‌اندازي براي خروج از ركود در سال‌جاري پيش روي خود نمي‌بيند. رئيس اتحاديه مشاوران املاك درخصوص تأثير لغو تحريم‌ها بر بازار مسكن به همشهري گفت: «بازار مسكن به‌عنوان بازار مقاوم، واكنش سريعي به اينگونه رويدادها نشان نمي‌دهد به همين دليل در روزهاي اخير تغييري در شرايط بازار ايجاد نشده است.» حسام عقبايي ادامه داد:‌ «لغو تحريم‌ها موجب رونق در اقتصاد كلان خواهد شد و همين موضوع بازار مسكن را طي يك سال آينده تحت‌تأثير قرار خواهد داد.

پيش‌بيني مي‌شود كه تا پايان امسال تغيير قابل توجهي در شرايط بازار ايجاد نشود اما از سال آينده شاهد رونق مسكن البته به‌طور ملايم خواهيم بود.» وي افزود:‌ « برآورد مي‌شود كه از نيمه خرداد سال آينده و اوايل تير فاز نخست خروج از ركود را شاهد باشيم و فاز دوم آن نيز از نيمه دوم سال آغاز شود تا در نهايت در اين سال بازار با رونق مواجه شود.» به گفته عقبايي، افزايش قيمت در بازار مسكن فراتر از نرخ تورم نخواهد بود. وي گفت: در شرايط فعلي به‌دليل ثبات قيمت و ازدياد عرضه نسبت به تقاضا بهترين زمان براي خريد مسكن است.

کد خبر 322061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha