سازمان ملی علوم انگلیس که از نهادهای ارشد علمی این کشور است در گزارشی که خبرگزاری رویترز آن را منتشر کرد از وجود زرادخانه‌ای با حجم 100 تن پلوتونیوم در انگلیس خبر داد.

این مقدار پلوتونیوم برای ساخت 17 هزار بمب هسته‌ای به اندازه بمبی که آمریکا آن را در شهر ناکازاکی فروریخت کافی است.

این زرادخانه هسته‌ای که در همین یک دهه گذشته دو برابر شده از بازفراوری سوخت مصرف شده اورانیوم از نیروگاه‌های هسته‌ای کشور انگلیس به دست آمده است. بنابراین برای جلوگیری از رشد بی‌رویه این زرادخانه باید جلوی بازفراوری سوخت اورانیوم  گرفته شود.

در گزارش سازمان ملی انگلیس با نام گزینه‌های راهبردی جداسازی پلوتونیوم انگلیس آمده است، بعد از کامل شدن توافقنامه‌های فعلی دیگر نباید جداسازی پلوتونیوم ادامه یابد.

پلوتونیوم که یکی از سمی‌ترین اشعه‌های هسته‌ای است وقتی به وجود می‌آید که سوخت مصرف شده اورانیوم از نیروگاه‌های هسته‌ای بازفراوری شود تا اورانیومی که دوباره قابل استفاده باشد به دست بیاید. می‌توان این پلوتونیوم تولید شده در این فرایند را  فراوری کرد و از آن اکسید مخلوط یا MOX ایجاد نمود.

از سوی دیگر می‌‌توان این ماده را در سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد که این خطرناک‌ترین مورد استفاده از این ماده است.

جفری بولتون از نویسندگان این گزارش گفته است، در بمب هسته‌ای که بر فراز شهر ناکازاکی ژاپن فرود آمد تنها 6 کیلوگرم پلوتونیوم به کار رفته بود. بنابراین تجمع این حجم از پلوتونیوم در زرادخانه هسته‌ای انگلیس بسیار خطرناک است.

یکی از گزینه‌هایی  که در این گزارش پیشنهاد شده رها کردن سوخت مصرف شده بعد از بیرون آمدن از راکتور است. در گزارش آمده است که این ماده چنان اشعه‌ای دارد که نمی‌توان با آن کاری کرد.

گزینه دوم پیشنهاد شده در این گزارش برای جلوگیری از افزایش میزان پلوتونیوم ذخیره شده در زرادخانه این است که MOX تولید و بعد بدون فراوری رها شود. سوخت مصرف شده رادیواکتیو بیشتری دارد و استفاده آن در سلاح هسته‌ای بسیار دشوارتر از پلوتونیوم است زیرا باید ابتدا فراوری شود.

این گزارش جنجالی در حالی منتشر می‌شود که دولت انگلیس روند مذاکره و مشورت درباره ضرورت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید را آغاز کرده است.

دولت انگلیس این پرسش را مطرح کرده که آیا باید نیروگاه‌های جدیدی برای جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده و قدیمی موجود تاسیس بشود یا نه. این نیروگاه‌ها اکنون 20 درصد برق کشور انگلیس را تامین می‌کنند. به غیر از یک نیروگاه همه آنها به دلیل فرسودگی قرار است تا 15 سال آینده تعطیل شوند.

دولت انگلیس اعلام کرده که برای تامین امنیت انرژی این کشور و برای مقابله با بحران تغییرات آب و هوایی تاسیس نیروگاه‌های جدید نیاز است. نیروگاه‌های هسته‌ای دی اکسید کربن کمی تولید می‌کنند و در نتیجه در گرم شدن کره زمین نقش کمتری دارند.

طرفداران حمایت از محیط زیست در انگلیس می‌ گویند این مشورت‌های دولت لندن موضوعی ظاهری است  و تنها برای فرونشاندن اعتراض‌ها چنین ظاهرسازی می‌شود. این گروهها می‌گویند که دولت انگلیس مصمم به ساخت نیروگاه‌های جدید است.

البته گروههای طرفدار محیط زیست در انگلیس اعلام  کرده‌اند که برای جلوگیری از این اقدام دولت انگلیس به دادگاه متوسل می‌شوند. تلاش دولت انگلیس برای ساخت نیروگاه‌های جدید همچنین اعتراض بعضی شخصیت‌‌های دانشگاهی این کشور را هم برانگیخته است.

یکی از مهمترین مشکلات دولت انگلیس در زمینه نیروگاه‌های هسته‌ای زباله‌های هسته‌ای است. دولت اکنون در جستجوی مکانی است تا مناسب دفن زباله‌های هسته‌ای باشد.

کد خبر 32215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز