همشهری آنلاین: معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت که هنوز این شورا وارد بررسی صلاحیت‌ داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس نشده است.

شورای نگهبان

ايسنا نوشت: سیامک ره‌پیک در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که «آیا در بررسی صلاحیت‌ها رویکرد بسته‌ای حاکم بوده است؟»، تصریح کرد: احراز صلاحیت‌ها در فرآیند انتخابات در مراحل هیات اجرایی، هیات نظارت استانی و شورای نگهبان اتفاق می‌افتد که در حال حاضر در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت زیر نظر هیات‌های مرکزی هستیم و اگر صحبتی از احراز یا عدم صلاحیت می‌شود، باید گفت که مراحل دیگری نیز در احراز و رد صلاحیت‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: معیار بررسی برای شورای نگهبان، قانون است. این شورا همانند همه ادوار گذشته، مرّ قانون را اجرا می‌کند و نمی‌تواند ماده یا بندی را به قانون اضافه یا از آن کم کند؛ اگرچه تشخیص و وجود شرایط یا موانع، با شورای نگهبان است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اعلام نتایج بررسی‌ صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت گفت: تا کنون حدود 40 درصد از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس تایید صلاحیت، حدود 25 درصد رد صلاحیت و حدود 28 درصد نیز صلاحیتشان احراز نشده است. البته در این میان افرادی هم بوده‌اند که انصراف داده‌اند.

ره‌پیک با بیان اینکه برخی عنوان کرده‌اند که به صورت گسترده رد صلاحیت انجام گرفته است، توضیح داد: در دوره گذشته در همین مرحله از بررسی صلاحیت‌ها که همان بررسی در هیات مرکزی نظارت است، میزان داوطلبان تاییدصلاحیت‌شده حدود 46 درصد بوده و در دوره هشتم انتخابات مجلس، این رقم 40 درصد بوده است. بر همین اساس احتمال دارد که در مرحله بعدی که شورای نگهبان بررسی می‌کند، حدود 10 تا 15 درصد به داوطلبان تاییدصلاحیت‌شده اضافه شود که البته این صلاحیت‌ها باید با قانون تطبیق داده شود.

وی افزود: در این دوره از حدود 10 هزار نفری که برای انتخابات شرکت کردند تقریبا 3000 نفر سابقه شرکت در انتخابات مجلس را داشتند و 8700 نفر برای اولین بار بود که در این مسیر قرار می‌گرفتند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره توجه به جناح‌های سیاسی در بررسی صلاحیت‌ها تاکید کرد: در قانون، چیزی به عنوان جناح سیاسی مطرح نیست و اساسا معیارهای قانونی ربطی به مباحث سیاسی ندارد. این امر در حوزه وظایف شورای نگهبان هم نیست که بخواهد وارد شود. بیشتر افرادی که در همین مرحله صلاحیتشان احراز نشده، افرادی هستند که برای اولین بار است داوطلب می‌شوند و ممکن است اصلا در جناح‌بندی‌ها حضور نداشته باشند.

کد خبر 322242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha