جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان پرونده مؤسسات مالی غیرمجاز به پایان راه نزدیک شده و احتمال بسته شدن پرونده آنان تا پایان سال‌جاری قوت گرفته است.

روزنامه سود بانکی

در اين راستا بانك مركزي از واگذاري مؤسسه مالي غيرمجاز ثامن الحجج به بانك پارسيان خبر داده و به اين ترتيب پرونده يكي ديگر از 6مؤسسه مالي بزرگ غيرمجاز به پايان راه رسيده است. پيش از اين پس‌از پيگيري‌هاي روزنامه همشهري درباره خطر مؤسسات غيرمجاز مالي و اعتباري، مسئولان بانك مركزي وعده داده بودند آنها را تا پايان سال 94مي‌بندند.

اگر چه اعلام شده كه در ايران 7هزار مؤسسه مالي و صندوق قرض الحسنه غيرمجاز فعاليت دارند اما در اين ميان 6مؤسسه مالي غيرمجاز وجود داشتند كه حدود يك چهارم كل نقدينگي را در اختيار داشتند و به معضلي بزرگ در عرصه بانكي و پولي كشور تبديل شده بودند. در واقع اين 6مؤسسه بزرگ در محور فعاليت‌هاي غيرمجاز بانكي قرار داشتند. نور، ثامن، افضل توس، آرمان، ثامن الحجج و ميزان 6مؤسسه بزرگ غيرمجاز بودند كه تكليف همه آنان به‌جز افضل توس روشن شده است.

نور مجوز گرفته است، ثامن و آرمان در فرايند اخذ مجوز قرار دارند، ميزان منحل شده و ثامن الحجج هم به بانك پارسيان واگذار شده است. اين احتمال وجود دارد كه مؤسسه افضل توس هم با يكي از بانك‌هاي كشور ادغام شود و بدين‌ترتيب پرونده 6مؤسسه بزرگ غيرمجاز بسته خواهد شد. بسته شدن اين مؤسسات به يكي از معضلات چند‌ده‌ساله نظام بانكي ايران پايان خواهد‌داد.

در اين راستا، روز پنجشنبه اطلاعيه‌اي ازطرف بانك‌مركزي اعلام شد كه در آن آمده است: بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران تعاوني اعتبار موسوم به ثامن‌الحجج، به‌زودي از سوي بانك پارسيان آغاز خواهد شد. بر اين اساس، در فاز نخست وجوه‌ سپرده‌گذاران با موجودي سپرده تا سقف‌هاي 30ميليون ريال، 50ميليون ريال و 100ميليون ريال طي 3مرحله پرداخت مي‌شود.

مشتريان داراي سپرده‌هاي بالاتر نيز در مراحل بعدي تعيين تكليف خواهند شد. برنامه زماني و اسامي شعب منتخب بانك پارسيان به‌منظور توديع سپرده‌هاي تعاوني اعتبار ثامن‌الحجج از طريق پايگاه اطلاع‌رساني آن بانك به اطلاع سپرده گذاران محترم خواهد رسيد. بانك مركزي اعلام كرده است با قاطعيت، فرايند ساماندهي مؤسسات و تعاوني‌هاي اعتبار غيرمجاز را با هدف انتظام‌ ‌بخشي به بازار پول ادامه خواهد داد و خوشبختانه در اين راستا از همكاري و معاضدت قوه قضاييه و ساير دستگاه‌هاي نظارتي نيز برخوردار است.

بانك پارسيان به‌عنوان يكي از بانك‌هاي خصوصي كشور با شرايط خاصي قبول كرده تا تعهدات بر زمين مانده مؤسسه مالي و اعتباري ثامن‌الحجج را برعهده بگيرد، مشروط بر اينكه بانك مركزي منابعي براي بازپرداخت سپرده‌گذاران خرد اختصاص دهد. به گزارش همشهري با واگذار شدن تعهدات ثامن‌الحجج به بانك پارسيان، بانك مركزي كه پيش از اين مؤسسه ميزان را منحل و تعهدات آن را به بانك صادرات سپرده بود، تلاش دارد تا از حقوق سپرده‌گذاران نزد مؤسسات فاقد مجوز صيانت كند.

البته روشن است كه سودي به سپرده‌هاي مردم نزد مؤسسه ثامن‌الحجج تعلق نخواهد گرفت و بازپرداخت پول آنها در يك برنامه زمانبندي شده صورت مي‌گيرد. ايسنا خبر داد: در جريان ساماندهي وضعيت ثامن‌الحجج، در نهايت تصميم به واگذاري مؤسسه به تعهدات آن به يكي از بانك‌ها گرفته شد و در هفته جاري برخي منابع مطلع اعلام كردند كه اين مؤسسه به بانك پارسيان واگذار شده و قرار است كه بانك مركزي خط اعتباري در اختيار پارسيان قرار دهد تا وجوه مربوط به سپرده گذاران پرداخت شود. از سويي ديگر پارسيان نيز به‌مرور اموال ثامن‌الحجج را به فروش رسانده و منابع دريافتي را صرف انجام تعهدات ثامن‌الحجج مي‌كند.

  • تعيين تكليف نيمه‌مجازها

همزمان با انحلال ميزان و ثامن‌الحجج و واگذاري تعهدات آنها به‌ترتيب به بانك‌هاي صادرات و پارسيان، خطر كاهش اعتماد مردم به مؤسسات مالي و اعتباري نيمه‌مجاز هم وجود دارد به‌ويژه اينكه مؤسساتي كه در مرحله فرايند اخذ مجوز قرار دارند، هنوز نتوانسته‌اند طبق برنامه زمانبندي شده اقدام به افزايش سرمايه خود كنند. گفته مي‌شود احتمالا بانك مركزي تا پايان امسال به برخي از اين مؤسسات درصورت تسريع در افزايش سرمايه و اصلاح ساختار مديريتي و مالي آنها مجوز فعاليت خواهد داد.

کد خبر 322449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha