همشهری آنلاین - نیما شایان: یک نویسنده تا فضای فکری‌اش را منسجم کند و دلش راضی شود که جمع‌بندی گفته‌ها یا نوشته‌هایش را به صفحه‌های کتاب بسپارد، زمانی به اندازه صبر او برای هر چه تمام‌تر عرضه کردن اندیشه‌اش می‌برد. سرای اهل قلم امروز میزبان مراسم رونمایی کتابی بود که نویسنده‌اش ۳۰ سال صبر کرد.

رونمایی دست‌نوشته‌های شاگرد شهید استاد دربندی

در آغاز آئين رونمايي كتاب، محمدرضا زائري با يك دفترچه وارد سراي اهل قلم شد؛ اين دفترچه را در لفافه‌اي پيچيده بود؛ گو اينكه بايد خيلي از آن مواظبت كرد. وقتي دفترچه را باز كرد تا به حاضران نشان دهد، ظاهر آن معلوم شد كه خيلي قديمي است. صفحه‌ها ديگر در حال جدا شدن از هم بودند.

زائري پس از آنكه لحظه‌هايي جمع را مبهوت اين دفترچه كرد، پاسخ سوال ناگفته را داد؛ دفترچه مربوط به دست‌نوشته‌هاي 16 سالگي همكلاسي شهيدش به نام «شهيد سيد حسين ندايي‌پور» بود كه 30 سال پيش در كلاس درس سيد محمدرضا دربندي، از صحبت‌هاي استاد تهيه شده بود.

آئین رونمابی کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان»

دربندي هم كه آمده بود تا در مراسم رونمايي كتابش با عنوان «آغاز و انجام هستي و راهبري انسان» شركت كند، انتظار نداشت كه قبل از رونمايي اين كتاب، دفترچه‌اي رونمايي شود كه در واقع اولين تلاش‌ها براي شكل‌گيري انگيزه‌اي بود كه منجر به تأليف اين كتاب شده است.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائري در آغاز اين مراسم با بيان اينكه اين جلسه ياد روح بلند آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني را تداعي مي‌كند، گفت: كتاب «آغاز و انجام هستي و راهبري انسان» كه يك كتاب در حوزه اصول دين و معارف اسلامي است، از يك طرف مباني و ساختار كهن را حفظ كرده و از سوي ديگر به ارائه يك زبان نو در بيان مسائل اعتقادي مي‌پردازد. تحصيلات مهندسي نويسنده باعث شده كه كتاب از نظم و نسق خاصي برخوردار شود و در عين حال محكمات و اصول سنتي كتاب حفظ شده است.

مدير مجموعه فرهنگي سرچشمه افزود: اين كتاب به يك جوان امروزي كمك مي‌كند تا مفهوم و معناي زندگي خود را پيدا كند و در زندگي روزمره خود آرام آرام به دنبال حقيقت بگردد. مباحث كلامي و فلسفي جدي در اين كتاب مطرح شده است اما نويسنده با آوردن مثال‌هاي ملموس و محسوس، معناجويي را براي مخاطب تداعي مي‌كند.

سرای اهل قلم

وي خاطرنشان كرد: اين كتاب در طول سه دهه در فضاي مدرسه، دانشگاه و حوزه آزموده شده و شايد كمتر پيدا شود نويسنده‌اي ‌مطالبش آماده باشد و براي چاپ كتاب دست نگاه دارد اما در واقع از زمان تأليف كتاب حاضر استاد دربندي، 30 سال گذشته و در اين مدت مورد بازنگري‌هاي مستمر قرار گرفته، تا به مرحله چاپ رسيده است.

سيد محمدرضا دربندي نيز در ادامه با اشاره به انگيزه‌هايش در تأليف اين كتاب، گفت: در نوشتن اين كتاب به دنبال اين بودم تا از هر قسمت مباحث علمي كه مطرح مي‌كنم، يك استفاده عملي هم داشته باشيم تا ايمان را در مخاطب تقويت كند. متاسفانه كتاب‌هاي معارف اسلامي كه در حال حاضر در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شوند، هر چند به علم دانشجو اضافه مي‌كند اما چندان ايمان‌زا نيست.

وي افزود: در انتهاي هر برهان فلسفي كه در كتاب «آغاز و انجام هستي و راهبري انسان» ارائه دادم، با ارائه يك روايت در انتهاي آن، يادآور شده‌ام كه ائمه اطهار عليهم‌السلام نيز اين استدلال‌ها را عرضه كرده‌اند.

سرای اهل قلم

به گزارش همشهري آنلاين، پس از سخنراني استاد دربندي، كتاب «آغاز و انجام هستي و راهبري انسان» با حضور نويسنده، علي اكبر اشعري و باقري اعضاي هيئت مديره دفتر نشر فرهنگ اسلامي و حجت‌الاسلام محمدرضا زائري مدير موسسه فرهنگي سرچشمه رونمايي شد.

کد خبر 323402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha