یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بعد از انتشار بیانیه وزارت‌خارجه این‌ کشور مبنی بر نقض حریم‌ هوایی‌اش توسط یک جت روسی به روسیه به شدت هشدار داد منتظر عواقب این کار باشد و از سوی دیگر اعلام کرد تمایل دارد برای گفت‌و‌گو درباره این رویداد با پوتین،همتای روسش دیدار کند.

وزارت امور خارجه ترکیه روز شنبه  10 بهمن سفیر روسیه را احضار و نسبت به این رویداد اعتراض کرد. ترکیه می گوید پیش از ورود جت سوخوي 34 به حریم هوایی این کشور، بارها به خلبان آن هشدار داده است.

به گزارش فرانس‌پرس،سخنگوي وزارت دفاع روسيه،ايگور  كوشانكوف، با انتشار بيانيه‌اي اين ادعا را رد كرد.او به رسانه‌هاي روسي گفت:اين يك ادعاي تبليغاتي بي‌پايه و اساس است.

وزارت امور خارجه ترکیه هم چنین در بیانیه‌ای به روسیه یادآوری کرد نقض حریم هوایی ترکیه، نقض حریم هوایی ناتو نیز محسوب می شود. دبير كل ناتو نیز در واکنش به این اتفاق از روسیه خواست تا «تمامی اقدام‌هاي لازم» را برای اطمینان از رعايت و "احترام كامل" به  حریم هوایی کشورهای عضو این پیمان به کار گیرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخناني تند به اين موضوع .اكنش نشان داد و  به روسيه براي پذيرش عاوقب چنين حركت‌هايي هشدار داد. او در جمع خبرنگاران در استانبول همچنين برای ديدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین،رئيس‌جمهور روسيه اعلام آمادگي كرد.

اردوغان ،به گزارش دويچه‌وله، در بخش تهديدآميز صحبت‌هايش گفت: اين حركت‌هاي روسيه به نفع روابط دو كشور و نيز به نفع صلح در منطقه نيست.

آذر ماه، یک فروند جت سوخوی روسی در حریم هوایی ترکیه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد. یکی از دو خلبان آن هواپیما در حال فرود با چتر نجات به دست شورشیان ترکمن در سوریه کشته شد.

از آن زمان روابط دو کشور به شدت به سردي و تيرگي گرائيده و روسيه به تلافي اين حركت روابط اقتصادي با اين كشور را متوقف و تركيه را تحريم كرده‌است.روسيه بارها درخواست مسئولان تركيه را براي ديدار و گفت‌وگو و حل اين مسئله رد كرده و خواستار غذرخواهي رسمي اين كشور شده‌است.

کد خبر 323446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha