مهمترین فرازهای گفتگوی علیرضا تابش با بانیفیلم در ادامه میآید:
- پس از تغییر و تحولاتی که در دولت یازدهم و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شد، انتظارات به گونهای بود که گروه بیشتری از سینماگران در صنوف مختلف ایدهها و طرحشان را مطرح کنند. لذا مدیریت سازمان سینمایی، شخص آقای دکتر ایوبی و مؤسسات تابع این سازمان به نوعی مخاطب مطالبات اهالی سینما بوده و هستند. حقیقتاً هم تلاش شده و میشود که بخشی از این مطالبات با همدلی، همراهی و ارتباطات خوبی که بین صنوف و سازمان سینمایی هست، در حد بضاعت برآورده شود و در کنار جریان عادی سینما، کارهای نو و جدیدی هم اتفاق بیفتد.به نظرم کارنامه سازمان سینمایی طی چند سال اخیر نشان داده که تا حدودی به اهداف خودش رسیده و همچنان در فکر تداوم این برنامههاست.
- در جلساتی که سال گذشته با جناب آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای دکتر ایوبی و اعضای هیات امنای بنیاد داشتیم، رئوس رویکردهای جدید بنیاد سینمایی فارابی و بازتعریف اهداف بنیاد مورد بحث قرار گرفت. متناسب با رشدی که سینمای جهان و سینمای ایران کرده، بخشی از حمایتهای فارابی در حوزه پشتیبانی تولید همچنان در حال و هوای تجهیزات سالهای دهه ۶۰ و ۷۰ درحال انجام است. در دهه ۶۰ بخاطر تحریمهای ناشی از جنگ تحمیلی محدودیتهای تجهیزاتی برای سینمای ایران وجود داشت، فارابی با هدف پشتیبانی از سینمای ملی امکانات و تجهیزات مانند نورپردازی، حرکتی، صدابرداری و دوربین فیلمبرداری را خریداری و وارد میکند و الان در سال ۹۴ با توجه به تحولات تکنولوژی بخش عمدهای از آن تجهیزات خارج از رده شدهاند. نکته قابل توجه اینجاست که، سینما فعالیت و جریان خود را دارد و این مسئله مهمی است که امروزه بخش خصوصی توان حمایت و پشتیبانی فنی از سینما را دارد. ما نباید همان نقش و وظیفه دهه ۶۰ و ۷۰ را در دهه ۹۰ برای بنیاد سینمایی فارابی تعریف کنیم.
- فارابی نباید رقیب بخش خصوصی باشد. این را به عنوان یک استراتژی اعلام کردهام. فارابی در کنار بخش خصوصی و حامی آن محسوب میشود. طی این سالها با همت خود اهالی سینما شرکتهای مختلفی تأسیس شده و آنها هستند که همین خدمات را - چه بسا به روزتر و بهتر - به پروژههای سینمایی ارائه میدهند.
- تلاشم این بوده که با سازمان سینمایی و مؤسسات دیگر مثل مؤسسه سینما شهر، انجمن سینمای جوانان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مدرسه ملی سینما و مؤسسه رسانههای تصویری همافزایی داشته باشیم و به یک همگرایی برسیم. با خانه سینما و فعالان بخش خصوصی در سینما هم دیدار و جلسه داشتهام. هم آنها ایده و طرحها و دغدغههایشان را ابراز کردهاند و برآیند این تعاملات بازتعریفی است که در رویکردها و برنامههای بنیاد فارابی مدنظر است.
- بنیاد فارابی مالک سینما فرهنگ است ولی لزومی ندارد که خودش سینماداری کند. در این دوره، یک قرارداد سه ساله با مؤسسه سینما شهر بستیم که طی آن بهرهبرداری از سینما به مؤسسه سینماشهر واگذار شده تا به طور تخصصی این سینما اداره شود و یا با شرکتهای بخش خصوصی که تجهیزات و خدمات پشتیبانی فنی را ارائه میدهند، همکاری کنیم و با حمایت هایی که میشود توانمندی و سطح خدمات آنها را بتوانیم ارتقاء دهیم
- امسال ما توانستیم با همافزاییای که با انجمن سینمای جوانان ایران داشتیم رویداد جدیدی را با عنوان "نخستین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور" طراحی و اجرا کنیم. به المپیاد به عنوان یک فرصت نگاه میکنیم و در آن به دنبال کشف استعداد در میان نوجوانان و نسل نو هستیم تا علائق نوجوانان و خانوادهها را به فیلم دیدن ترغیب کنیم. اینکه چگونه و چه فیلم هایی را ببینند ، خانوادهها و نوجوانان و جوانان با دنیای تصویر و سینما آشنا شوند و با آن انس بگیرند.
- در حوزه حمایتی فارابی بوده است. به رغم محدودیت منابع، گسترش حمایتها از سینمای حرفهای در دستور کار قرار گرفت و امسال ما موفق شدیم بیش از ۵۲ فیلم سینمای حرفه ای را در قالب وام، مشارکت در تولید حمایت کنیم، البته بخشی از این تولیدات در سال جاری و بخشی در سال آینده به ثمر خواهد نشست.
- ۲۲ فیلم اول هم مورد حمایت قرار گرفته است. شما را به سالهای نهچندان دور ارجاع میدهم که در همین فارابی علیرغم دارایی هایی که داشت چند فیلم بیشتر تولید نمیشد. فارابی، تهیهکننده و تولیدکننده صد درصد فیلمها بود و این رویکرد مطلقاً در دوره جدید وجود ندارد. سیاست فارابی این است که سهم بیشتری از بودجهاش را به تعداد بیشتری از فیلمها اختصاص بدهد و در آن تعداد بیشتر هم به کیفیت فیلمنامه توجه میشود. تلاشمان این است که در حمایتهای فارابی چیزی که باید حرف اول و آخر را بزند، کیفیت فیلمنامه باشد.
- بیش از ۲۳۰ فیلمنامه در شوراهای مختلف فارابی خوانده شده که بخشی از این حمایتها سهم فیلمهای کودک و نوجوان شده که امیدوارم ظرف امسال و سال آینده بین ۸ تا ۱۰ فیلم کودک و نوجوان تولید شوند.
- در بین اهالی سینما، مخاطبان سینما و خانوادهها این نیاز و پرسش مطرح است که ما در کدام سینما و با چه کیفیتی میتوانیم فیلم ارزشمند خارجی را تماشا کنیم؟ برای این سوال ، بنیاد فارابی و معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی طرح مشترکی را به اجرا گذاشته اند؛ طرح مطالعاتی که امیدوارم ثمراتش را به آقای دکتر ایوبی بدهیم و نهایتاً آئیننامهای از دل آن طرح پژوهشی استخراج شود و متناسب با شرایط امروز، برای اکران قانونمند فیلمهای خارجی فکری بشود که هم باعث ارتقای سطح کیفی سینما و مخاطبان شود و هم به سینمای ملیمان ضربهای وارد نشود. در عین حال، مجتمعهای سینمایی که بعضاً ظرفیت برخی از سالن هایشان خالی است از این طریق پر شود.
- با کمک و مشورت شورای راهبری و سیاستگذاری سینمای کودک و نوجوان به فکر اکران فیلمهای کودک و نوجوان هستیم. طی یک بازه زمانی پنجساله، ۴۶ فیلم کودک و نوجوان با بودجه و حمایتهای فارابی تولید شده اند. متأسفم که بگویم این ۴۶ فیلم، هیچوقت روی اکران را به خودشان ندیدند! چند سال از تولید این فیلمها میگذرد ولی هیچکس به فکر اکران اینها نبوده. در واقع باید این پرسش را مطرح کنم که آیا قرار است فارابی از سوژههایی که هیچوقت دیده نشوند، حمایت کند؟! * طبق آئیننامهای که در شورای راهبری سینمای کودک - که مدیرعامل بنیاد فارابی هم عضوی از آن شورای راهبری است- و برای حمایت از فیلمهای کودک تصویب شده، فیلمنامههای مصوب در شورا تا سقف ۴۰۰میلیون وام دریافت میکنند. و این به معنای این نیست که همه فیلمها ۴۰۰میلیون تومان از فارابی وام میگیرند. ممکن است یک فیلم۵۰ میلیون تومان وام و دیگری ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کند.
- در مورد حمایت از تولیدات ویدئویی نیز امسال این بحث در سازمان سینمایی مطرح شد- در دوره مدیریت آقای حسین مسافرآستانه- که حمایت از تولید ویدئو هم به فارابی واگذار شود ولی ردیف بودجه حمایتیاش به فارابی اختصاص داده نشد. عملاً ما در سال ۹۴ در سرفصل برنامههایمان این اتفاق نیفتاد اما یک کمیته کارشناسی تشکیل شده که امیدواریم جمعبندی آن، راهگشا باشد و مشخص کند که آیا سازمان سینمایی تصمیم دارد این حمایتها در فارابی انجام شود یا در مؤسسه رسانههای تصویری؟ در سیاستهای سینمایی سال ۹۵ این موارد تصریح خواهد شد.
- اکثر تهیه کنندگان به دنبال اخذ حمایت فارابی هستند و عدم حمایتهای دولتی را نوعی آفت تلقی میکنند. اینکه بگوییم دولت از تولید فیلم حمایت نکند پشتوانه تئوریک ندارد، چرا که در حوزه برنامه ریزی بودجه، سینما جزو حوزه های کمک بگیر تلقی میشود. مثل اینکه گفته شود دولت در حوزه بهداشت و درمان دخالت نکند، یا دولت در حوزه امنیت و دفاع ملی دخالت نکند، ولی اینکه گفته شود دخالت دولت باید چگونه باشد؟ سمت و سوی آن چه باشد؟، این همان رویکرد قابل بحث است که اگر به منابع رجوع کنیم میبینیم در این سالها متناسب با شرایط تغییر کرده است و تغییر هم خواهد کرد.
- وصول مطالبات فارابی در دستور کار است و در جلسه اخیر هیأت امنای بنیاد، روی این موضوع تأکید جدی شد.حمایتهایی را که در دولت تدبیر و امید و در مدیریت جدید فارابی انجام شده است تا الان به روز اعلام کردهایم و به طور شفاف اعلام میکنیم که در این تعداد فیلم مشارکت کردهایم و به این تعداد هم وام دادهایم. بنا نداریم حمایتها در فارابی پنهانی باشد.
- پس از انقلاب اسلامی و در دوره ای که آن را دوره تاسیس نهادهای سینمایی مینامند ، بنیاد سینمایی فارابی عهده دار انجام برخی از ماموریتها از سوی معاونت سینمایی بوده است ، ازجمله برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر. البته قانون قطعی نبوده است که فارابی باید برای همیشه این امور را پیگیری کند. اینکه حتما فارابی باید متولی برگزاری جشنواره باشد، شاید دیگر ضرورت نداشته باشد. از سوی دیگر اصولاً بدلیل اینکه اغلب حمایتهای سینمایی در سینمای حرفهای به نسبت سایر حمایتها، توسط بنیاد فارابی انجام میشود، اهالی سینما بیشتر با بنیاد فارابی در ارتباط و تعامل هستند و همه اینها میتوانسته مدیریت جشنواره را یکپارچهتر کند اما وقتی ستاد جشنواره فجر از فارابی نقل مکان میکند، چند ماه قبل از برگزاری جشنواره، ستادی تشکیل میشود و دبیرخانه فعال میشود و کارها به سامان میرسد. در مورد جشنواره فجرامسال هم، فارابی در کنار دبیر جشنواره ، به عنوان همراه در چند بخش همکاری میکند.
- در مذاکراتی که با مجموعههای اقتصادی داشتیم با یکی از بانک ها تفاهم کردیم و پیشنویس تفاهمنامهای هم تهیه شد که قرار شد ابعادش را بررسی کنند. آنها تمایل داشتند با مشارکت بنیاد فارابی در عرصه سینما حمایتهایی را انجام دهند و ترجیحشان این بود که نهادی مثل فارابی در کنارشان باشد و ما هم استقبال کردیم. به یک مدلی رسیدیم که بخشی از اعتباری که آن بانک میگذارد، هم در قالب مشارکت و هم وام باشد و بنیاد فارابی یا به همان میزان ۵۰-۵۰ یا ۷۰-۳۰ بانک یا فارابی در کنار هم باشند که امیدوارم این تفاهمنامه به امضاء برسد. علاقمندی آن بانک در این زمینه اعلام شد و پیگیریهای آقای دکتر ایوبی هم مؤثر بوده است. اصولا توجه به اقتصاد هنر در دوره وزارت آقای جنتی به طور جدی و اجرایی مطرح و دنبال شده ، ۱۸ آبانماه امسال گردهمایی بزرگی برگزار شد، رئیسکل بانک مرکزی، جمعی از صاحبان سرمایه و مدیران عامل بانکها و مؤسسات اقتصادی و هلدینگهای سرمایهگذار و جمعی از هنرمندان بنا به دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن سمینار حضور یافتند
- جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) هر سال برگزار میشود، امسال در ولادت حضرت امام رضا (ع) مهمان جشنواره بودیم، بعد از آن سفر، من با چند نفر از دوستان نویسنده و فیلمساز صحبت کردم که اگر فیلمنامه یا داستانهایی که مضامین دینی دارند ارائه کنند تا در تولید حمایت شوند. چون علاقهمند هستیم در کنار تولیدات متنوعی که توسط بنیاد فارابی حمایت میشود از آثاری با مضامین دینی و مذهبی هم حمایت بشود ولی با فیلمنامههای درخشان، خوب و در عین حال تولید ارزان. دبیرخانه جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) خیلی استقبال کردند.
- در فارابی مسئولیتی راجع به امور مالیاتی سینماگران، متوجه من نیست. ولی به تازگی از رئیس جدید سازمان مالیاتی آقای دکتر تقوینژاد وقت گرفتم و به اتفاق آقایان مجید مظفری، عنصری، مصطفی شایسته و خانم طائرپور، به آنجا رفتیم و یک ساعتی راجع به مسائل مالیاتی سینماگران حرف زدیم و ایشان هم با دید فرهنگی که دارند قولهای خوبی دادند. بخشی از سینماگران هم مسائلی با نهادهای دیگر دارند که برای پیگیری آنها به فارابی مراجعه میکنند و ما این موارد را پیگیری میکنیم. بخشی از این پیگیریها به نتیجه میرسد. سعی کردیم این تعامل و ارتباط را داشته باشیم و به فکر گرهگشایی از کار اهالی سینما باشیم.
نظر شما