علی ابراهیمی : بررسی اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو به پایان رسیده و تصویب نهایی این آیین‌نامه در دولت کار زیادی نخواهد داشت، وزارت صنعت این موضوع را از هیأت دولت پیگیری می‌کند و امیدواریم که این آیین‌نامه طی یک‌ماه آینده ابلاغ و اجرایی شود.

صنعت

اين تازه‌ترين وعده وزير صنعت، معدن و تجارت براي تصويب نهايي و اجرايي شدن اصلاحيه قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو است؛ حقوقي كه طي يك دهه اخير در همه مراحل توليد و عرضه خودرو به‌دليل توليد خودروهاي بي‌كيفيت، خدمات پس از فروش نامناسب يا تحميل قراردادهاي يكطرفه و تحميلي پيش فروش و فروش خودروهاي داخلي و برخي خودروهاي مونتاژ داخل يا وارداتي ناديده گرفته شده و شكايت مشتريان خودرو راه به جايي نبرده است.

اكنون با اجراي برجام نيز شمارش معكوس براي ورود خودروسازان خارجي و عرضه خودروهاي مونتاژ يا توليد داخل جديد در حالي آغاز شده كه هنوز هم تضييع حقوق مشتريان توسط توليد‌كنندگان و عرضه‌كنندگان خودرو محور اصلي انتقادهاي مردم و حتي مسئولان دولتي به صنعت خودرو است. اما با گذشت حدود يك سال هنوز هم اصلاح، تصويب نهايي و اجراي آيين‌نامه جديد قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو در دولت، معطل مانده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اسفند‌ماه سال گذشته اصلاحيه‌ آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو را براي تصويب نهايي به هيأت دولت ارسال كرد، اصلاحيه‌اي كه به اعتقاد برخي كارشناسان درصورت اجرا مي‌تواند راه گريز عرضه‌كنندگان خودرو به بهانه خلأ قانوني و نبود ضوابط اجرايي لازم براي استيفاي حقوق مصرف‌كنندگان خودرو را سد كند. به‌رغم طولاني شدن روند بررسي و تصويب اين آيين‌نامه در هيأت وزيران حتي محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت نيز در پاسخ به پيگيري‌هاي همشهري ضمن بي‌اطلاعي از سرنوشت بررسي اين اصلاحيه در كميسيون‌هاي دولت وعده پيگيري روند بررسي و تصويب اين اصلاحيه در كميسيون‌هاي ذيربط دولت و اظهارنظر در مورد سرنوشت اين آيين‌نامه در نشست‌هاي بعدي خود را داد كه عملا جامه عمل نپوشيد.

آخرين خبرها از تصويب اصلاحيه اين آيين‌نامه در كميسيون زير بنايي دولت حكايت دارد اما هنوز خبري از ابلاغ آن به وزارت صنعت و ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط نيست، با وجود اين ديروز وزير صنعت، معدن و تجارت وعده تصويب نهايي و ابلاغ اين اصلاحيه تا يك‌ماه آينده را داد. گرچه به‌نظر مي‌رسد حتي با ابلاغ اين آيين‌نامه تا يك‌ماه آينده نيز اجراي آن به سال 95موكول خواهد شد.

  • اتمام بررسي آيين‌نامه در هفته گذشته

محمد رضا نعمت‌زاده در توجيه علل طولاني شدن روند بررسي و تصويب اين اصلاحيه در هيأت وزيران به همشهري اعلام كرد، از آنجا كه آيين‌نامه اجرايي اصلاحيه قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو بسيار مفصل است، بررسي آن 3الي 4جلسه طول كشيد اما سرانجام اين آيين‌نامه در هفته گذشته نهايي شد. وي با بيان اينكه آيين‌نامه مذكور اكنون در دستور كار هيأت وزيران قرار گرفته و ان‌شاءالله پس از تصويب نهايي ابلاغ مي‌شود بررسي اين اصلاحيه كار خيلي زيادي برد.

نعمت‌زاده در مورد زمان اجراي آيين‌نامه جديد قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اكنون بررسي اين اصلاحيه به اتمام رسيده و تصويب نهايي آيين‌نامه جديد در دولت نيز كار زيادي نخواهد داشت. مگر آنكه هيأت دولت بخواهد به‌طور استثنا و موردي برخي امور را اصلاح كند. وزير صنعت وعده ابلاغ و اجراي اين آيين‌نامه تا پايان امسال را داد و گفت: ما پيگيري مي‌كنيم و اميدواريم كه اين آيين‌نامه طي يك‌ماه آينده ابلاغ و اجرايي شود.

  • اصلاح چهره اجتماعي صنعت خودرو

مراسم ديروز رونمايي از سمند سورن توربوشارژ نيز به محلي براي انتقاد از وضعيت نامناسب توليد، فروش و خدمات پس از فروش خودروهاي داخلي تبديل شد. جايي كه وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد كه خودروسازان بايد با بهبود كيفيت، تبليغات، اطلاع‌رساني درست و خدمات پس از فروش مناسب چهره اجتماعي خود را اصلاح كنند. گرچه خدمات پس از فروش به بخش خصوصي واگذار شده اما اين بخش تابلو، آبرو و سرمايه خودروسازان است.

نعمت‌زاده افزود: از روزي كه كار در وزارت صنعت را شروع كردم، گفتم بايد طي 4سال چهره صنعت خودرو را از اين وضعي كه عليه آن جوك درست مي‌كنند اصلاح كرده و نشان دهيم كه خودروهاي داخلي با كيفيت هستند. اما ساخت خودروهاي خوب و قابل رقابت كار زيادي مي‌خواهد. هاشم يكه زارع، مديرعامل ايران‌خودرو نيز با بيان اينكه بايد خودروهايي توليد كنيم كه بازار صادراتي داشته باشد، گفت: طي ۱۱‌ماه گذشته به اندازه ۵ سال پيش براي مردم خودرو عوض كرديم، اما مشتري كه موتور خودرو نوي وي دچار مشكل مي‌شود، حتي پس از رفع عيب نيز براي سوار شدن به اين خودرو دل چركين است.

کد خبر 324218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha