دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - الهام کاظمی: از چند هفته قبل، همه جا پر شده از تبلیغات سفرهای نوروزی. هتل‌های چندستاره، پروازهای چار‌تر، طبیعت بی‌نظیر، گردش‌های به‌یاد‌ماندنی، رستوران‌های شیک، غذاهای محلی، ماشین توریستی دربست در اختیار و...؛ فرصت سفر محدود است؛ شاید همین ۲هفته در سال.

بسیار برنامه‌ریزی سفرباید!

 اما با محدوديت در بودجه‌ در برابر سفرهاي خوش رنگ‌و‌لعابي كه تبليغ مي‌شود و جاهايي كه از خيلي وقت پيش خودمان دوست داشتيم برويم و ببينيم، چه بايد بكنيم؟ هيچ‌كس نيست كه دلش يك سفرعالي نخواهد و البته هيچ‌كس هم دلش نمي‌خواهد تا ماه‌ها درگير هزينه‌هاي يك سفر عالي باشد و لذت سفر را با غم هزينه‌هايي كه تا مدت‌ها اقتصاد خانواده‌اش را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد، مخلوط كند. با اين حساب، بهتر است از همين حالا بنشينيم برنامه‌ريزي كنيم و براي خودمان چرتكه بيندازيم؛ اغلب، خوشي سفر قطعي است، اما خوشي پس از سفر است كه ممكن است نباشد!

  • همرنگ جماعت نشويم

از الان برنامه سفرتان را مشخص كنيد، شب عيد دير است. اگر سفري كه دلتان مي‌خواهد برويد هزينه‌بر است شايد بتوانيد از الان و با صرفه‌جويي در هزينه‌هايتان مبلغ بيشتري براي سفرتان كنار بگذاريد. از طرفي هرچه به نوروز نزديك‌تر بشويم همه‌‌چيز به‌ويژه اسباب سفر گران‌تر خواهد شد. غيراز اين، در انتخاب مقصد بايد دقت كرد. شهر‌هايي كه به‌طور سنتي مقصد گردش‌هاي نوروزي هستند، قطعا، شلوغ مي‌شوند و گران‌ترين سفر را هم براي شما رقم خواهند زد. با اين حساب، در مقابل وقت و هزينه زيادي كه صرف مي‌كنيد، آنطور كه بايد به‌شما خوش نمي‌گذرد. شلوغي جاده‌ها، شلوغي رستوران‌ها و حتي شلوغي طبيعت اين مناطق كلافه‌تان خواهد كرد. از طرفي در چنين مقاصدي به‌خاطر محدود‌بودن خدمات، هزينه‌ها بسيار بالا است. اينكه اين شهرها در اين ايام شلوغ‌ترين جاي ممكن هستند به اين علت نيست كه الزاما براي سفر مناسب‌ترين هستند، بلكه فقط و فقط به‌دليل شناخته شده‌تر بودن مورد استقبال مسافرها قرار مي‌گيرند؛ مسافرهايي كه براي تضمين بهترين سفر در برابر هزينه‌اي كه مي‌كنند، مرسوم‌ترين انتخاب‌ها را مدنظر قرار مي‌دهند. شايد اگر ما از الان‌ شهر يا روستاهايي ناشناخته‌تر و خلوت‌تر را براي اقامت‌مان شناسايي و انتخاب كنيم با هزينه كمتر بتوانيم سفر لذت‌بخش‌تري داشته باشيم.

  • هزينه سفر را جدا كنيم

احتمالا اولين حقوق سال 95 را آخر فروردين دريافت مي‌كنيد. پس نبايد همه پولتان در عيد تمام شود. هفته دوم فروردين ‌ماه را هيچ وقت فراموش نكنيد! البته احتمالش خيلي زياد است كه خوشي سفر، خيلي چيز‌ها را از يادتان ببرد. پس پولي كه براي سفرتان كنار گذاشته‌ايد را در يك كارت بانكي جداگانه بريزيد تا خيالتان از بابت باقي‌ماندن مقداري پول براي 2هفته باقيمانده ‌ماه راحت باشد. سفر جمعي را هم بايد در نوروز در اولويت گذاشت؛ جداي از اينكه اين ايام به همان اندازه كه براي سفر تعيين شده، براي ديد‌و ‌بازديد و صله‌رحم هم هست، سفر جمعي مي‌تواند بسياري از هزينه‌ها را كاهش بدهد. خورد و خوراك مشخص‌ترين حسن سفر گروهي است. ضمن اينكه استفاده از تجربه سفرهاي قبلي همراهان، گزينه‌هاي بهتر و اقتصادي‌تري براي مسيريابي و اتراق كردن خواهد داد. از طرفي با سفر دسته‌جمعي، امكان استفاده از خدمات چارتر و تخفيف‌هاي گروهي را هم داريد. در اين موقعيت، مي‌توانيد خدمات مورد نياز براي سفر را تقسيم كنيد. هر كس كاري را كه بهتر مي‌تواند انجام مي‌دهد يا با توجه به شرايط و موقعيتش برايش به‌صرفه‌تر است انتخاب مي‌كند و متقابلا مي‌تواند از خدمات ديگران استفاده كند. مثلا ممكن است شما بتوانيد در شهري به‌راحتي محل اقامت مناسبي فراهم كنيد و ديگري بتواند خودروي خود را در اختيار همسفران قرار بدهد.

  • از يك سفر، همه‌‌چيز نخواهيم

اولين قدم اين است كه بدانيم چرا و به كجا مي‌خواهيم سفر كنيم. هر كس ممكن است هدف خاصي از سفر داشته باشد. زيارت، هيجان، عوض‌شدن حال و هوا، كسب تجربه، آرامش و...؛ وقتي هدفمان از سفر براي خودمان مشخص باشد خيلي راحت مي‌توانيم جزئيات سفرمان را مشخص و مسيرها را انتخاب كنيم و از دغدغه‌هاي بي‌علت در سفر دور باشيم. هر چند، در الگوهاي كليشه‌اي سفر به ما اينطور القا مي‌شود كه از خير هيچ‌چيز نبايد گذشت و همه‌‌چيز بايد بي‌كم و كاست و به هر قيمتي عملي بشود چون ما به سفر رفته‌ايم كه به ما خوش بگذرد و ممكن است اين موقعيت ديگر تكرار نشود. اين همه‌‌چيزخواهي در اين سفرهاي بي‌هدف و بي‌برنامه، در پايان تعطيلات بيشتر از خاطره و سرخوشي، تن و فكر خسته و جيب‌هاي خالي به جاي مي‌گذارند.

  • خريد را تحريم نكنيم!

خريد غيرضروري‌ترين بخش سفر است كه هم وقت‌تان را مي‌گيرد و هم پولتان را، البته هر خريدي به جز مايحتاج روز. به راحتي مي‌توانيد خريد سوغاتي‌هاي گران را حذف كنيد و به جاي آن از سفرتان لذت ببريد، غذاي بهتري بخوريد يا جاهاي بيشتري برويد. لازم نيست كه تمام مايحتاج‌تان را از خانه با خودتان ببريد، چون يكي از مزيت‌هاي جمعي مسافرت، كمك به اقتصادهاي محلي است كه به اميد خريد شما، به سفر نرفته و فروشگاه‌هايشان را باز گذاشته‌اند. بسته به نوع سفر، به همراه داشتن چند وسيله مي‌تواند مقدار زيادي از هزينه‌هاي شما را كاهش دهد. چادر مسافرتي و چراغ خوراك‌پزي نخستين چيزهايي هستند كه به ذهنمان مي‌رسند اما به همراه داشتن لباس گرم و خنك، عينك آفتابي و كيف و كفش راحت و مطمئن هم خيلي مهم است و هزينه‌هاي اضافي احتمالي را كاهش مي‌دهد. ضمنا، دارو‌ها، دستگاه فشارسنج، تست قندخون و وسايل بچه‌ها مخصوصا اگر كودك نوپايي داريد را فراموش نكنيد.

  • طبيعت را بگرديد، شهرها را نه!

شايد بد نباشد به جاي سفرهاي شهري و اقامت در هتل و مسافرخانه و رفتن به رستوران به فكر يك سفر طبيعت‌گردي باشيد. در سفر طبيعت‌گردي همراه‌شدن با تور يا يك راهنماي آشنا به منطقه بسيار مهم است.تورهاي طبيعت‌گردي با توجه به لذتي كه به ما مي‌دهند در مقابل تورهاي سفرهاي شهري يا خارج از كشور هزينه كمتري دارند. البته اگر بدون برنامه و شناسايي يك محل، عازم شهر و مكاني نا‌شناس شويد، نه‌تنها استرس بلكه مخارج شما هم بيشتر مي‌شود. الان فرصت خوبي است كه سر حوصله به جست‌وجو و كسب اطلاعات درباره مقصدتان بپردازيد. در سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي اطلاعات زيادي در مورد شهر‌ها و كشور‌ها وجود دارد، به‌ويژه تجربيات شخصي افراد مي‌تواند به شما كمك كند تا خدمات بهتر و ارزان‌تر مقصدتان را شناسايي كنيد؛ مثلا رستوران‌هايي كه معروف نيستند اما غذاي باكيفيت و قيمت معقولي دارند و تفريحات رايگان و... كه توسط افرادي قبلا امتحان شده‌اند.

  • امنيت خودتان را تأمين كنيد

قبل از سفر از سالم بودن هر وسيله‌اي مطمئن شويد؛ از سلامت ماشين گرفته تا فلاسك چاي كه همراه مي‌بريد. خراب شدن هر وسيله‌اي در راه، اضافه خرج زيادي برايتان به بار مي‌آورد. جداي از اينكه زمان را هم از شما مي‌گيرد. ضمن اينكه امنيت يكي از مهم‌ترين ملزومات سفر است و نمي‌شود براي ارزان سفر كردن، آن را به خطر انداخت. جداي از مواردي كه هميشه و در مواقع عادي رعايت مي‌كنيد، براي امنيت‌تان در سفرهاي نوروزي برنامه داشته باشيد. خراب شدن ماشين، گم شدن يا دزديده شدن وسايل، بيماري و حوادث ريز و درشت مي‌توانند جدا از اينكه لذت سفر را از شما بگيرند، هزينه زيادي بر دوش شما بگذارند.

با حساب و كتاب كردن دقيق هزينه‌هاي سفر به عدد واقعي‌تري مي‌رسيد. از طرفي مي‌توانيد هزينه‌ها را بين بخش‌هاي مختلف سفر تقسيم كنيد يا براي درست و حسابي استفاده بردن از يك بخش از سفر در بقيه بخش‌ها صرفه‌جويي كنيد. در ‌‌نهايت حسابتان با خودتان يكسره مي‌شود. حتي شايد بد نباشد از اين حساب و كتاب كوچك فهرستي تهيه كنيد و در سفر آن را همراه داشته باشيد.

کد خبر 324378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha