همشهری آنلاین: ینس استولتنبرگ دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر نقش اساسی روسیه در حل بحران‌های جهانی تاکید کرد و گفت برون رفت از درگیری‌های مهم بین المللی بدون نقش روسیه غیرممکن است.

 دبیرکل ناتو: برون رفت از بحران های جهانی بدون روسیه غیرممکن است

به گزارش ايرنا، این مقام ارشد ناتو در گفت و گو با روزنامه «بیلد» آلمان گفت: جهان بسیار پیچیده تر از آن است که به کشورهای دوست و دشمن تقسیم شود. ما بدون کمک روسیه نمی توانیم درگیری های مهم در سراسر جهان را حل کنیم.

دبیر کل ناتو در پاسخ به پرسشی درباره تقویت نظامی شرق اروپا به عنوان مقدمه ای برای بروز دوران جدیدی از جنگ سرد گفت: در حال حاضر ناتو، روسیه را هم پیمان خود قلمداد نمی کند و «البته» ما به دنبال جنگی جدید نیز نیستیم.

این اظهارات در حالی مطرح شده که دبیر کل ناتو بارها خواستار تقویت حضور نظامی ناتو در شرق اروپا به بهانه ادعای غرب درباره تهدید روسیه شده است.

استولتنبرگ در پنجاه و دومین کنفرانس امنیتی مونیخ که 12 تا 14 فوریه (23 تا 25 بهمن) با شرکت دهها نفر از سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف در مونیخ آلمان برگزار شد، گفت: « ناتو در زمینه برقراری روابط سازنده و همکاری جویانه تر با مسکو تلاش می کند و سامانه دفاع موشکی این سازمان، روسیه را هدف قرار نمی دهد.»

«آلکساندر گروشکو» نماینده دائمی روسیه در ناتو، در گفت و گو با روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال در تشریح مواضع روسیه در مساله گسترش ناتو به شرق و استقرار نیروهای این پیمان در مجاورت مرزهای روسیه گفت: ناتو در شرایط کنونی توجه خود را به بازداشتن روسیه از راههای سیاسی و نظامی متمرکز کرده است و این گونه تلفیق برنامه های نظامی و سیاسی خطرناک است.

وی افزود: ناتو در زمان حاضر به تامین امنیت کشورهای عضو خود مطابق با طرح قدیمی اش می پردازد در حالی که باید به دنبال گسترش همکاری با روسیه در مسایل امنیتی فرا رو باشد.

اتحادیه اروپا مسکو را به مداخله نظامی در بحران اوکراین متهم می کند اما مسکو بارها با تکذیب چنین اتهامی تاکید دارد که توسعه نظامی ناتو و افزایش حضور آن در نزدیک مرزهایش امنیت منطقه را به خطر می اندازد.

کد خبر 325239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha