همشهری آنلاین: وزیر بهداشت کلمبیا می‌گوید که رفتار متفاوت ویروس زیکا در کلمبیا می‌تواند اهمیت جهانی داشته باشد.

Alejandro Gaviria

به گزارش رویترز آلخاندرو گاویریا، وزیر بهداشت کلمبیا در مصاحبه‌ای گفت، این کشور منطقه آند ممکن است در پیش‌بینی‌هایش درباره شمار احتمالی بروز میکروسفالی مربوط به ویروس زیکا تجدیدنظر کند، زیرا با وجود شیوع زیکا تابه‌حال باید موارد این نقصان نوزادی بروز می‌کرد.

هنوز بسیاری از چیزها درباره ویروس زیکا شناخته نشده است، از جمله اینکه آیا ویروس زیکا واقعاً علت میکروسفالی است. برزیل در حال تحقیق درباره رابطه بالقوه میان عفونت زیکا و بیش از ۴۴۰۰ مورد میکروسفالی، اندازه به‌طور غیرطبیعی کوچک سر نوزاد که به مشکلات رشدی می‌انجامد، است.

به گفته گاویریا، در کلمبیا برعکس برزیل، با وجودی که هزاران زن باردار مبتلا به عفونت زیکا ثبت شده‌اند، هنوز هیچ موردی از میکروسفالی مربوط به زیکا گزارش نشده است.

گاویریا گفت: «آنچه در کلمبیا دارد رخ می‌دهد، اهمیت جهانی داردِ، نه‌تنها به این خاطر که ما با شیوع ویروس مواجهیم، بلکه به این خاطر که ما یک نظام ردیابی خوب همه‌گیرشناختی داریم.»

کلمبیا ۳۱۵۵۵ مورد عفونت با این ویروس را در آخرین بولتن همه‌گیری‌شناختی‌اش ثبت کرده است و ۵۰۱۳ نفر از این موارد زنان باردار هستند.

دولت کلمبیا در ابتدا پیش‌بینی کرده بود که بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد میکروسفالی مربوط به زیکا در امسال رخ دهد، یعنی پنج برابر بیشتر از میزانی که به‌طورمعمول در هر سال ثبت می‌شد، اما اکنون در حال تجدیدنظر در این پیش‌بینی است.

گاویریا گفت: «ما درباره این رقم تردید دارم، ما در حال تجزیه‌وتحلیل وقایع برزیل هستیم، اما در فاصله زمانی میان اعلام آن تخمین و حال حاضر ما حتی یک مورد میکروسفالی نیافته‌ایم.»

او گفت: «ما از زمانی که باید این موارد بروز می‌کردند، گذشته‌ایم. تعمیم ارقام برزیل به کلمبیا که ما ‍بر اساس آن پیش‌بینی‌مان را انجام داده بودیم، دیگر معقول به نظر نمی‌رسد.»

از طرف دیگر دولت مکزیک می‌گوید، شش مورد عفونت زیکا در زنان باردار در این کشور ثابت شده است و به‌این‌ترتیب شمار کل موارد عفونت زیکا در این کشور به ۸۰ مورد می‌رسد.

تصور می‌رود این شش مورد نخستین زنان باردار مبتلا به ویروس زیکا در مکزیک باشند.

بر اساس گزارشی که وزارت بهداشت مکزیک منتشر کرده است، بیش از نیمی از کل موارد زیکا و چهار نفر از این زنان باردار آلوده در ایالت جنوبی فقیر چیاپاس شناسایی شده‌اند.

یکی دیگر از این زنان باردار آلوده از ایالت جنوب غربی اواکساکا و دیگری از ایالت شرقی وراکروز است.

عفونت مادران باردار با ویروس زیکا با به دنیا آمدن نوزادانی که دچار میکروسفالی- کوچکی سر و رشد نکردن مغز نوزاد- ارتباط داده شده است.

کد خبر 325542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha