به گزارش ایسنا، مجوز مذکور راه را برای نخستین فروش هواپیماهای مسافربری آمریکایی به ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی در دهه 1970 هموار میکند. بویینگ پیش از انقلاب اسلامی ایران بزرگترین تامینکننده هواپیماهای مسافربری برای کشور بود و هواپیماهای ساخت این شرکت آمریکایی در بیش از دو دهه گذشته همچنان در خطوط هوایی ایران پرواز میکنند.
سخنگوی بویینگ اعلام کرد: این مجوز به ما اجازه میدهد با شرکتهای هواپیمایی ایرانی مورد تایید برای بررسی نیازهای ناوگانشان مذاکره کنیم.
بویینگ که آخرین بار با مجوز دولت دستورالعملهای تعمیر و نگهداری برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی فراهم کرد برای برقراری روابط تجاری طولانی مدت بدنبال مجوز دولت خواهد بود. سخنگوی بویینگ در اینباره گفت: ما درک میکنیم که وضعیت در این منطقه پیچیده بوده و همواره در حال تغییر است و به دنبال کردن دستورالعمل دولت آمریکا برای انجام تجارت با ایران ادامه میدهیم.
جنرال الکتریک هم اعلام کرده برای دریافت مجوز فروش موتورها و قطعات یدکی به شرکتهای هواپیمایی ایرانی اجازه درخواست کرده اما به گفته سخنگوی این شرکت، هنوز موافقت دولت را دریافت نکرده است.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، شرکتهای هواپیمایی ایرانی به دلیل اینکه چند دهه در تحریم بسر بردهاند یکی از فرسودهترین ناوگانهای دنیا را دارند و نتوانستهاند از برتری موقعیت جغرافیایی و بازار داخلی 80 میلیون مصرفکننده سود ببرند.
در حالیکه کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس مانند قطر، امارات و همچنین ترکیه از موقعیت و هواپیماهای جدید برای توسعه سریع هواپیمایی تجاری استفاده کردهاند.
اکنون ایران درصدد است موقعیتهای از دست رفته را جبران کند و با هواپیماهای جدید به نوسازی ناوگانش اقدام کند. مقامات صنعت لیزینگ پیشبینی میکنند این کشور ممکن است 300 تا 600 هواپیمای جدید را ساپورت کند.
شرکت اروپایی ایرباس در ژانویه با مقامات ایرانی برای فروش 127 هواپیمای جدید از هواپیماهای بدنه باریک گرفته تا هواپیماهای پهن پیکر دو طبقه توافقنامه امضا کرد. همچنین شرکت ATR که جوینت ونچر میان ایرباس و فینمکانیکای ایتالیا است، اوایل ماه جاری اعلام کرد: ایران ایر حداکثر 40 فروند هواپیمای توربوپراپ کوچک از این شرکت خریداری خواهد کرد.
نظر شما