آمار‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران پس از برجام ۱.۵میلیارد دلار سکه در بازار معاملات آتی بورس کالا خریده‌اند، در ۲ هفته گذشته ارزش معاملات آتی سکه به بالاترین حد خود از ابتدای امسال تا‌کنون رسید.

به گزارش همشهري، حجم سرمايه‌گذاري در بازار آتي سكه در بورس كالا در حال افزايش است و در 2هفته گذشته با رشد زيادي مواجه شده است. نمودار‌ها نشان مي‌دهند اين رشد همزمان با آغاز برجام در بورس كالا اتفاق افتاده است. ارزش معاملات آتي سكه قبل از آغاز اجراي برجام در طول يك هفته به‌طور ميانگين بين 250 تا 300ميليارد تومان بود اما در نمودار‌ها مشخص است كه بعد از آغاز اجراي برجام اين مقدار تحت‌تأثير افزايش اميدواري نسبت به آينده اقتصادي يكباره به‌طور ميانگين به 800 تا يكهزار ميليارد تومان رسيده است.

به‌نظر مي‌رسد همگام با افزايش سرمايه‌گذاري در بازار سهام و اوراق بدهي، سرمايه‌گذاران به ابزار پر ريسك‌تري مانند اوراق آتي نيز روي خوش نشان داده‌اند. اين موضوع نشان‌دهنده خوش‌بيني ويژه‌اي در ميان سرمايه‌گذاران است. در ادبيات مالي از اين اوراق به اوراق مالي پرريسك نام برده مي‌شود و سرمايه‌گذاران درصورتي حجم سرمايه‌گذاري‌شان را در اين اوراق افزايش مي‌دهند كه نسبت به ثبات اقتصادي در آينده اميدوار‌تر شده باشند. آمار‌ها نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاران در اين دوره و همزمان با رشد معاملات در بازار سهام و ساير اوراق مالي 5500ميليارد تومان نيز سكه بهار آزادي معادل 1.5ميليارد دلار از طريق معاملات آتي بورس كالا خريده‌اند.

در اين مدت تمايل سرمايه‌گذاران به خريد سهام و اوراق بدهي و ساير اوراق پر ريسك مالي نيز افزايش يافته و اين موضوع منجر به رشد معاملات در بورس تهران و فرابورس شده است. بيشترين ميزان معاملات انجام شده در مبادلات آتي سكه در بورس كالا مربوط به هفته سوم بهمن است كه طي آن با اوج گرفتن معاملات در مجموع 1016ميليارد تومان قرارداد آتي سكه مورد دادوستد قرار گرفت. آمارها نشان مي‌دهد حجم كل سرمايه‌گذاري انجام شده در بازار معاملات آتي سكه از ابتداي امسال تاكنون به 13هزارو 200ميليارد تومان رسيده است.

به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد بعد از اجراي برجام همه ورق‌ها در بازار سهام برگشته است و تركيب معاملات در بازار سرمايه در حال تغيير است. نزديك به 2سال بود سهامداران به‌دليل نزول سنگين شاخص‌ها و ركود اقتصادي ترجيح مي‌دانند دارايي‌هايشان را يا در حساب‌هاي بانكي نگه دارند يا اوراق مشاركت و به تازگي اسناد خزانه اسلامي بخرند اما با اجراي برجام از اواخر دي‌ماه استراتژي سرمايه‌گذاران به‌طور كل تغيير كرد. اين آمارها تأييد مي‌كنند كه پول‌ها در حال خارج شدن از پاركينگ پول است. فعالان بازار سرمايه اميدوارند با كاهش 2درصدي نرخ سود بانكي بخش زيادتري از سرمايه‌ها كه در حساب‌هاي بانكي ذخيره شده است به سمت بازار سرمايه حركت كند.

آمار

کد خبر 326013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha