پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شناخت مواد و فناوری‌های کهن، مواد و فناوری‌های نوین در حفظ آثار و ... در همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی – تاریخی بررسی می‌شود.

Conference

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، منیژه هادیان دهکردی دبیر علمی همایش "علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی - تاریخی" این مطلب را در نخستین جلسه کمیته علمی این همایش که با حضور پژوهشگران حفاظت و مرمت، علم و مهندسی مواد، شیمی، فیزیک، زمین‌شناسی، بیولوژی و ... به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، مطرح ساخت.

وی افزود: مطالعه در حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و هنری موضوع میان‌رشته‌ای است که رشته‌های علوم تجربی و مهندسی نقش موثری به لحاظ آسیب‌شناسی، انتخاب مواد مناسب، روش‌ها و راهبردهای حفاظتی در این زمینه دارند.

او تصریح کرد: بخشی از مطالعات علمی و آزمایشگاهی در زمینه‌های یاد شده اغلب توسط متخصصانی انجام می‌شود که در خارج از حوزه میراث فرهنگی مشغول به کار هستند و کمتر از موضوعات تاریخی - هنری، موزه‌داری و از همه مهمتر ملاحظات حفاظتی اطلاع دارند.

به گفته هادیان، از سوی دیگر گاه اطلاع نداشتن متخصصان حفاظت و مرمت از شیوه‌های نوین مطالعه مواد و بررسی خواص آنها موجب می‌شود که آنها برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود دچار چالش‌ها و مشکلات زیادی شوند.

از این رو همکاری تنگاتنگ این متخصصان و تبادل اطلاعات آنها یک هم‌افزایی موثر در شناخت بهتر و حفاظت و پایداری میراث فرهنگی گرانقدر کشورمان خواهد بود.

دبیر علمی "دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار تاریخی فرهنگی - تاریخی" تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در همایش یاد شده می‌توانند تا تاریخ 95/1/15 مقالات کامل خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

دهکردی در ادامه با ارایه گزارشی از روند پذیرش مقالات و اقدامات صورت گرفته برای برگزاری همایش یاد شده گفت: داوری مقالات رسیده به همایش در یک روز انجام و نتایج آن در روز 95/01/22 اعلام خواهد شد.

او تصریح کرد: تعدادی از مقالات بصورت شفاهی در همایش ارایه می‌شوند و تعدادی از برترین‌ها نیز در مجلات علمی - پژوهشی و ترویجی به چاپ خواهند رسید.

وی فناوری نانو، روش‌های لیزر و رادیو‌گرافی ، سایر روش‌های غیر‌تخریبی برای سنگ‌های نیمه‌قیمتی و قیمتی، استفاده از مواد سنتی در حفاظت از آثار و گیاهان دارویی و... را از موضوعات مقالات ارایه شده اعلام کرد.

دبیر علمی "دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی - تاریخی" گفت: با هدف ارتقای سطح علمی همایش و چاپ مقالات در مجلات علمی - پژوهشی و ترویجی، منحصر به مقالات دانشجویی نشده‌ایم و از مقالات علمی در سطح بالا استقبال می‌کنیم.

گفتنی است، دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی - تاریخی در روزهای 13 و 14 اردیبهشت‌ماه سال 95 توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی - تاریخی و با همکاری پژوهشگاه مواد و انرژی، حمایت معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موزه ملی ایران و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) برگزار می‌شود.

شناخت مواد و فناوری‌های کهن، مواد و فناوری‌های نوین در حفظ آثار، استفاده از مواد سنتی بوم‌آور در حفظ آثار، مقایسه روش‌های مختلف شناسایی و بررسی مواد، اهمیت تجربه و تحلیل داده‌ها در بررسی آثار تاریخی، روش‌های غیر‌تخریبی، میکرو‌تخریبی مطالعه آثار، باستان‌سنجی و ... محورهای "دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی - تاریخی" است.

کد خبر 326958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha